Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Anonym (commoncriminal) skrev 2024-07-24 16:34:08 följande:

Trump är ju sjuk i huvudet. Har varit med i riksrätt, och hans beteende med stormandet av Kapitolium, var ju sjukt. Plus MASSA annat. 

Fast det var ju inte Trumps fel, att folk blev upprörda över det riggade valresultatet. Det var inte precis som att han HÄRFÖRDE dem. 
  • Cathariiina
    Anonym (GF) skrev 2024-07-24 18:36:02 följande:
    Fyra:

Hon är inkompetent också.
    Ja och "färgad" och "kvinna" är snarare tillgångar i demokraternas väljarbas. Det kommer att vara många som röstar på henne fast de inte har en aning om vilken politik hon vill föra, BARA FÖR ATT "det är dags för en färgad kvinnlig president nu". Den demokratiska väljarbasen tänker inte längre än så.
  • Cathariiina
    Embla twopointoh skrev 2024-07-24 21:34:21 följande:
    I ett demokratiskt land får man lägga sin röst på vem/vad man vill och av vilken anledning man vill. Inte heller behöver man en examen i statsvetenskap eller ha uppnått en viss poäng på ett kunskapstest för att få rösta. Tack och lov!
    "Tack och lov" säger du, men jag är inte helt säker på att det ÄR bra. Det kanske borde vara någon sorts test för röstlicens i alla fall - ungefär som högskoleprovet fast utan matteuppgifterna, med läsförståelse och ordförståelse, allmänbildning och en tonvikt på frågor om (ekonomisk) historia, statskunskap och nationalekonomi. Inte jättehöga krav men i alla fall NÅGON form av krav. Typ motsvarande 1,0 på högskoleprovet.

...men vänsterpacket skulle skrika sig hesa emot det, för då skulle de förlora större delen av sina väljare såklart.
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-25 09:21:24 följande:

Det händer inte ofta men här håller jag med Elon Musk..

Nu hänger jag inte med i vad Elon har sagt tidigare, men har han inte sagt samma sak - eller ännu starkare formulerat på grund av vad vi alla kunnat observera från debatter och andra framträdanden - om Biden, så är det ju märkligt att han ska kläcka ur sig det där nu. Bara för att det finns en yngre motkandidat till Trump nu. 

Elon har ett egenintresse i att de vänsterliberala vinner, då det är de som driver på för elbilar. Samtidigt som deras egna väljare knappast har råd att köpa Tesla i någon större utsträckning, så det blir lite motsägelsefullt.
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-25 06:53:28 följande:
    Om det hade funnits någon typ av utbildnings kvalificering i det amerikanska valet hade inte Donald Trump haft en chans. En stor del av hans väljarbas består ju av grupper i samhället med låg utbildningsnivå  som betraktas vara dåligt allmänbildade (de som  i USA går under epiteten Rednecks och Hillbillys).  Vi ser ett liknande mönster i Sverige och här har SDs väljare en lägre utbildningsnivå en vad andra parters väljare har.  www.arbetsvarlden.se/darfor-har-sd-sa-fa-valutbildade-valjare/

I övrigt hör det till fascismen att inte låta alla medborgare få göra sin röst hörd i allmänna val men det kanske ifrån den ideologin som du hämtar dina idéer?
    Det där stämmer ju inte. Du hämtar så tydligt din bild av USA från dåligt översatta artiklar i kvällstidningarna samt inslag i SVT, som i sin tur bara använder sig av vänsterliberala amerikanska media som New York Times och CNN. 

Men visst måste du väl förstå, att företagsamma och framgångsrika människor är de som har mest att förlora på högre skatter och att mer i samhället i stället blir skattefinansierat? Om vi ska ta konservatismens ena ben. 

Konservatismens andra ben handlar om /sexual/moral, och det är rätt självklart att slummiga och utåtagerande människor, som till och med får barn med kusiner och halvsyskon på isolerade orter, inte vill rösta på ett parti som sätter upp Äktenskapet och Familjen som ideal - samt vill förbjuda aborter. Utan det är ju troende kristna och människor som vill vara moraliska (men som kanske inte lyckas alltid - vem gör det?) som känner starkast för Republikanerna.

"Arbetsvärlden" - vad är det för blaska? Kommunistisk, eller? Det roliga är att kommunisterna gärna döper saker till något med "arbete" fast det är de som arbetar minst... Och till sakfrågan, så har nästan alla människor insett nu (din artikel är fyra år gammal) att låtsasflyktingmottagandet lett till en katastrof för Sverige, och att det var de som var emot som hade rätt hela tiden. Sverige är nu otryggare än en massa ökända gangsterländer, och vi har mest skjutvapenvåld i hela Europa. Tack för det, alla som röstade på sjuklövern! 
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-07-25 18:57:08 följande:
    "Republikanska ledare uppmanar sina partikollegor att undvika rasistiska och sexistiska attacker mot Kamala Harris, Demokraternas troliga presidentkandidat." 
    www.folkbladet.nu/2024-07-24/republikaner-sag-inget-rasistiskt-om-harris-23ab5

Låter bra men kommer det verkligen att bli så?

"Förmaningarna kommer efter att några republikaner och Trump-allierade hävdat att Harris kvoterats in av mångfaldsskäl, och inte valts på grund av sina meriter.

En video från 2021 har också blivit viral, där Trumps vicepresidentkandidat JD Vance refererat till flera demokrater ? däribland Kamala Harris ? som "ett gäng barnlösa kattanter som är eländiga i sina egna liv och med de val de gjort, så de vill göra resten av landet eländiga också"."

Vance tycks inte ha något emot osakliga personangrepp.

Om den åldrige Trump skulle falla ifrån under sin mandattid, så blir Vance president. Om Trump överlever sin mandattid, så blir troligen Vance republikanernas presidentkandidat. Lysande utsikter eller?

Så kan det säkert vara. Barnlösa kvinnor kan bli väldigt bittra, när de kommer i klimakteriet och vet att det nu är definitivt för sent. 
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-07-25 18:57:08 följande:
    "Republikanska ledare uppmanar sina partikollegor att undvika rasistiska och sexistiska attacker mot Kamala Harris, Demokraternas troliga presidentkandidat." 
    www.folkbladet.nu/2024-07-24/republikaner-sag-inget-rasistiskt-om-harris-23ab5

Låter bra men kommer det verkligen att bli så?

"Förmaningarna kommer efter att några republikaner och Trump-allierade hävdat att Harris kvoterats in av mångfaldsskäl, och inte valts på grund av sina meriter.

En video från 2021 har också blivit viral, där Trumps vicepresidentkandidat JD Vance refererat till flera demokrater ? däribland Kamala Harris ? som "ett gäng barnlösa kattanter som är eländiga i sina egna liv och med de val de gjort, så de vill göra resten av landet eländiga också"."

Vance tycks inte ha något emot osakliga personangrepp.

Om den åldrige Trump skulle falla ifrån under sin mandattid, så blir Vance president. Om Trump överlever sin mandattid, så blir troligen Vance republikanernas presidentkandidat. Lysande utsikter eller?

Jag gillar Vance. Han är inte karismatisk som Trump, så någon ikonisk oförglömlig president kan han aldrig bli. Men jag gillar att han vet hur HELA verkligheten ser ut (det finns till och med en film om hans eländiga uppväxt), att han har arbetat sig upp (ingen kan anklaga honom i alla fall för att bara ha levt upp pappas pengar), att han på så sätt fått en så vid erfarenhet av amerikaners levnadsförhållanden som är möjligt...

Det är nog närmast unikt för en president i modern tid, jag kan inte komma på en enda som inte varit privilegierad, eller i alla fall som minst haft stabila medelklassföräldrar, och fått gå i alla fina skolor som en självklarhet, utan någon kamp. 

Jag gillar även att han har tänkt själv, att han kom till katolicicmen efter eget sökande och inte p.g.a. hjärntvätt i barndomen (han konverterade 2018), och att han vågar stå för det han tror på. T.ex. att abort är oacceptabelt.
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-25 20:21:07 följande:

Trump vevar på om kulan som träffade hans öra för att dra in pengar från hans kultföljare.

theguardian.com/us-news/article/2024/jul/25/trump-shooting-photo-book-cover

Samtidigt säger FBI att det som rapporterades först vid attentatet mycket väl kan vara möjligt och troligt. Det är oklart om det var en kula eller splitter som träffade Trumps öra.

"Wray replied that his understanding was that either a bullet or a piece of shrapnel "is what grazed [Trump's] ear.""

Klart är att agenterna träffades och skadades av splitter.

www.newsweek.com/donald-trump-might-not-shot-1930037

Om det hade varit DU som hade blivit utsatt för ett mordförsök, så hade du nog inte tyckt att det gjorde stor skillnad. Tror jag. INTENTIONEN att mörda honom var där, hans säkerhetschef var en inkvoterad inkompetent kvinna, och det var nära. Det räcker så.

Vi vet inte om han t.ex. lider av mardrömmar eller flashbacks nu, det skulle vara mycket mänskligt i så fall. Men alla - även dom som gärna vill ha det till att han är en värdelös bluff - tar samtidigt för givet att han ska vara Superman. Det är märkligt. 
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-07-26 01:55:04 följande:
    Så då är det ok att underkänna barnlösa kvinnor och pådyvla alla dem bitterhet? Dessutom att de inte bryr sig om landets framtid, det är ju förtal.

Vi vet inte varför Harris inte har några biologiska barn. Det kan vara att hon inte kunde få några, i så fall är Vance en jäkla knöl (ingen gentleman) som strör salt i såren. Det kan vara hennes eget val, och då har hon ingen anledning att vara bitter.

Hon är gift och har styvbarn och får troligen styvbarnbarn en dag. Varför skulle hon inte vara intresserad av deras framtid?

Nej, Vance slog under bältet. Trump är ett råskinn och Vance är också ett råskinn.
    Hon har sagt att hon inte "behövde" några egna barn för att hon alltid sett styvdöttrarna som sina egna. Men det tror jag vad jag vill om. Det fungerar inte så. 

Jag kan för övrigt se ett mönster av barnlösa maktkvinnor OCH maktmän, som fattat dåliga beslut som skadat landet, och jag tror att deras barnlöshet har haft betydelse där. Tänk Löfven och Merkel t.ex., som drev på för massinvandring till Sverige respektive Tyskland.

De behöver ju inte bry sig om hur det ser ut i landet när de själva är döda, för SÅ mycket bryr man sig inte om några andra än sina egna biologiska efterkommande, och med den ställning och de rikedomar de redan uppnått, så vet de att de kan leva sina naturliga liv ut utan att drabbas av följderna av de dåliga besluten. De kan bo i rasrena gated communities, köra bil eller bli skjutsade från dörr till dörr i stället för att ta tunnelbanan eller nattbussen, köpa sig förbi vårdköerna och bo på ett privat, personaltätt ålderdomshem där personalen talar landets språk utan problem, som gamla...
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-07-26 02:06:53 följande:
    "There's a special place in hell for women who don't help each other."

Jag trodde det bara var manliga kvinnohatare som hävdar att kvinnor på höga poster är inkompetenta och inkvoterade. Finns det inte manliga chefer som är inkompenta också, utan att vara inkvoterade? Men just när det gäller kvinnor kommer ständigt detta tjat om att de är "inkvoterade". Fy skäms!

Det är Trump själv som vill vara Superman. Han skulle inte erkänna någon svaghet. Trumpsekten vill också se honom som oövervinnerlig och stark.
    Fast just i det här fallet är det ju uppenbart att SS-chefen var inkompetent, hon fick ju också avgå. Jag tänker inte försvara inkompententa människor bara för att de ser likadana ut som jag mellan benen, det vore ju bisarrt om man skulle vara tvungen att göra det! Dessutom är det ett erkänt problem i USA under Biden-administrationen att man har valt kvinnor, transor, rasifierade personer o.s.v. FÖR ATT de tillhör respektive grupp, och inte för att de skulle vara den mest kompetenta kandidaten. Försvarar du det?

Dels blir ju verksamheten sämre på det sättet - i det fall vi talar om blev det rent livsfarligt - och dels är det orättvist mot de kandidater som har arbetat hårt för denna post hela sitt liv, och som är bäst utan tvekan, men som då ska förbigås för att de inte tillhör någon "grupp". Det är helt galet!

Jag tycker också att det är viktigt att inte DISKRIMINERA grupper, men omvänd diskriminering är lika illa det. Det enda rätta skulle vara att utnämna den bästa kandidaten i alla lägen, och utan att titta på andra faktorer. Blir det då tio vita, heterosexuella CIC-män på raken, så får det bli det. 
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?