Inlägg från: Anonym (GF) |Visa alla inlägg
  • Anonym (GF)

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Xenia skrev 2024-08-22 15:41:46 följande:

Ja, jag har svårt att tro att en massa tullar är så bra. Handel är bättre. 

Tullar är bra när de sätts mot skurkstater. Ekonomiskt krig är bättre än krig med stridsvagnar och kryssningsmissiler. 

Aborträtten är alltså inte avskaffad som du påstod och den tioåriga flickan hade kunnat få abort i sin egen hemstat (vet du vilken utan att googla?) på medicinska grunder.

Abort är en delstatsfråga En del delstater begränsar den hårdare än i Sverige. Andra delstater tillåter en mamma att avsluta barnet i magen ända fram till födsel om hon vill. Om folket i Oregon vill ha det si och folket i Texas vill ha det så, så ser jag ingen anledning till att döma dem utifrån mina svenska värderingar. Jag har varit runt för mycket och sett för mycket för att bli upprörd över att folk inte har samma syn på saken som jag har.

Och jag tycker det är positivt att Trump varnade för att USA kan dra tillbaka sitt stöd till Nato om inte de andra länderna börjar hjälpa till. Jag ser det som en ren solidaritetshandling att Tyskland tvingas betala mer för sitt eget försvar istället för att åka snålskjuts på amerikanska skattebetalare. Europeiska ledare behöver verkligen steppa upp när det gäller hotet utifrån. 

Miljön? Det är en definitionsfråga och det säger jag som tekniskt utbildad och faktiskt jobbar med saken. Om USA ökar sin utvinning av olja inom landet så blir de mindre beroende av olja från exempelvis Venezuela och då är USA friare i att politiskt ge sig på den Venezuelanska diktaturen.

Det finns plus och minus med det mesta.
  • Anonym (GF)
    KillBill skrev 2024-08-23 15:54:44 följande:
    Du förstår alltså inte hur sjukt det är att en amerikansk delstat förbjudit en våldtagen 10 årig flicka att genomgå abort..
    #sakersomaldrighänt

(men är förjävliga ändå och därför gör sig bra som politisk propaganda)

.
    Fakta:

Den aktuella delstaten har undantag för medicinska skäl.

En tioårings kropp som förväntas föda fram ett barn är med stor sannolikhet ett godkänt undantag.

Undantaget testades aldrig så det går inte att säga att "delstaten förbjudit aborten".

Flickan fördes istället direkt till grannstaten och därefter blev det politik av fallet - inte minst via Joe Bidens påståenden om saken.

Och abort är alltså inte en federal fråga som en blivande president kan göra särskilt mycket åt.
  • Anonym (GF)
    KillBill skrev 2024-08-25 14:40:32 följande:
    Du är dåligt påläst.
    Det är samma ord som du använde när du skulle förklara hur det egentligen stod till med abortlagstiftningen i Oregon.

Det funkar inte för dig att spela auktoritet när du gång på gång överbevisas med att bara ha dragit till med något i förhoppning  om att folk ska ta dig på ditt ord och inte kolla upp saken själva
  • Anonym (GF)

The Land of the Free

Kamala vill inte specifiera exakt vilken politik hon vill driva men hennes förslag till VP är i alla fall öppen med att 

"There is no guarantee to free speach!" 

då han diskuterar det han anser vara "hat" och "desinformation"

En amerikansk vice-presidentkandidat som öppet talar om att censurera "desinformation" ...

Vi har den diskussionen i Europa och Sverige också.

x.com/elonmusk/status/1827551238893776956

• Anonym (GF)
    Mrs Moneybags skrev 2024-08-27 15:21:36 följande:
    Speech*

Självklart måste man motarbeta desinformation. Eller tycker du att det är något positivt? 
    Definiera "desinformation"
  • Anonym (GF)
    Anonym (X) skrev 2024-08-27 16:09:54 följande:
    Desinformation är avsiktligt falsk eller vilseledande information som sprids på ett planerat sätt i syfte att nå en viss målgrupp
    OK om du plockar upp bollen - definiera "missvisande" och "falsk".

Och nej det är ingen lek med ord. Det är hela kärnan i kritiken mot idéen om att censurera "desinformation"
  • Anonym (GF)
    Marmite Devil skrev 2024-08-27 17:14:56 följande:
    Vad är det du har svårt att förstå? 
    Så om du är en tredje som vill ta över samtalet eller om du råkade svara med ditt ordinarie nick istället för "Anonym(X)" får väl vara osagt men OK

Jag har inga problem alls att förstå. Frågan ställde jag till Mrs Moneybags för att se om HON(?) förstår vad det är hon säger och förespråkar 

Kanske du kan definiera vad "desinformation", "missledande" och "falsk" betyder då?
  • Anonym (GF)
    Marmite Devil skrev 2024-08-27 22:27:02 följande:

Jag är en av dem som inte har några problem att förstå vad missledande och falsk betyder. 

vad desinformation betyder är mindre viktigt, viktigare vad desinformation innebär. 

Desinformation är information baserad på falsk fakta (ibland ingen fakta), dvs missledande information. 

Eftersom VP-kandidaten Tim Walz indikerar att det inte garanterat kommer att tillåtas frihet att uttrycka "desinformation" och "hat" så är det nog ändå rätt viktigt vad ordet "desinformation" betyder. Exakt.

För vi vill väl inte ha en situation där orden "desinformation" och "hat" kan betyda lite olika beroende på vem som har makten och dennes politiska åsikter?

Mark Zuckerberg har precis gått ut och berättat om hur Biden/Harris-regering utövade påtryckningar för att Facebook (och andra) skulle censurera åsikter om Covid och att han idag ångrar att han gick med på att censurera bort inlägg från Facebook.

www.bbc.com/news/articles/czxlpjlgdzjo

Kamala och Demokraterna har alltså redan gjort detta en gång.

Rostar man på Kamala kommer det med all säkerhet krav på ytterligare inskränkningar av yttrandefriheten

• Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-28 11:56:21 följande:

Men nu är det väl ändå en viss skillnad på att inskränka på yttrandefriheten och på att inskränka på rätten att sprida desinformation.
    Yttrandefriheten ska användas under ansvar. T ex så ska den inte användas till att sprida desinformation.
    Jag kan inte se problemet med att inte tillåtas att sprida desinformation.

Då får du också möjligheten at definiera desinformation.

Läs om hur Zuckerberg, en av världens mäktigaste när det gäller kommunikation, av FBI fick "veta" att det pågick en "rysk påverkansoperation" på Facebook och Instagram kring Hunter Biden och att han då lät stänga ned konton och ta bort inlägg som ingick i denna påstådda "ryska operation"

I efterhand har det visat sig att dessa konton inte ingick i någon "påverkansoperation". Det var bara vanligt folk som hade en annan uppfattning.

Men man hade felaktigt sagt till Zuckerberg att detta var en "påverkansoperation" och han agerade på denna information.

Vem är det då som spridit desinformation och i vilket syfte?

Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?