• Flaskan12345

Svärmors kille är ivrig att hjälpa 4årig med att kissa/sova bredvid.

Hej.

Jobbigt ämne då man inte vill anklaga någon eller såra någon. Min fru är samt svärmor är i grunden naiva och konflikträdda kring alla ämnen så finns inte många att prata med kring detta.

Jag har läst på mycket om hur man ska skydda sina barn och ett av områderna är övergrepp som man såklart vill undvika till vilket pris som helst.

Vår äldsta son på 4 år är väldigt öppen och utåtgående. Han kan bli bästis med random familj på donken eller på semestern. 

Min svärmors "nya" kille (4 år tillbaka) är väldigt handson med våra barn. Vilket är såklart kul att någon gillar ens barn. Finns ju inte i överflöd direkt.

Men vissa saker ger mig lite dålig magkänsla.

Några saker som skett.

1. Igår sa min son att han behövde kissa, och började gå mot toan. Innan jag han reagera så kom svärmors kille framspringande och övertalade väldigt energiskt om att han skulle gå med honom och kissa ute istället. Sen står han och tittar på och vad som såg ut hjälpte han att skaka av. Såg inte exakt då dom var vända bakåt men hörde att det var det dom prata om och att han tog fram handen mot min sons bukområde.

2. Samma kväll så stor min fru och son och knackar på toan där svärmor var. Hon var strax klar ropa hon men då kommer han springande igen och gör samma sak. Väldigt glad och energisk så det blir roligt såklart.

3. Har flera gånger utryckt att han vill att barnen ska va ensamma hos dom.

4. När vi bett dom inte lägga barnen när vi vart påväg hem så har dom gjort det endå och han ligger då bredvid samma son som i fallen ovan.

5. Det är i allmänhet lite personlig integritet. Låter gärna sonen göra saker som att slicka eller pilla på kroppen. Senast igår sa jag till att han ska inte lära min son att det är okej att bita honom då det bara är något barn inte behöver få göra.
    Egentligen känner vi inte denna mannen så bra. Vi träffas några gånger om året och han verkar göra min svärmor glad. Hon har försökt träffa någon bra länge. Nu har dom vart ihop i flera år.

Jag är rädd att jag sätter min son i situationer som inte är okej eller direkt skadliga. Även om risken är liten utan bevis. Men känner också att man vill väl aldrig komma så långt att man får bevis.

Min fru är konflikträdd och ser inget konstigt med något hennes mor eller killen gör nånsin. Såklart.

Även om hon håller med om att barnens integritet och att det är närstående som kan utsätta barn så är det "såklart" inget han skulle göra.

Behöver åsikter om jag Övertänker detta eller om ni andra föräldrar också tycker detta är lite udda?

• Svar på tråden Svärmors kille är ivrig att hjälpa 4årig med att kissa/sova bredvid.
  • Anonym (Pedofiler framställer sig som barnkära och pålitliga)

Snälla jag mår jätteilla när jag läser detta. Det är bra att du som pappa reagerar, men enligt mig har du en alldeles för lång startsträcka här. Enligt mig är detta ett solklart fall och dina barn borde aldrig mer vara i denna mannens närvaro. Det är ju exakt såhär dom gör! Pedofiler invaggar föräldrar om att dom är trygga, roliga och barnkära. Dom ställer gärna upp som barnvakter. Gränser flyttas fram succesivt. Snälla du måste skydda dina barn från denna man. Säkert har hans egna barn både ett och annat att berätta om honom, om du nu skulle kontakta dom.

• Anonym (Bettan)

Jättebra att du reagerar! Jag tycker att ni inte ska lämna sonen hos dem igen. Fortsätt träffa dem men var med, och avbryt för närgågna lekar och sköt toabesöken utan honom. Lek kan ju avbrytas med annan lek, tänker jag. Om den här gubben har tagit tag i ditt barn liksom flyg förbi och på ett lekfullt sätt fånga in honom till din famn istället, eller hoppa in i leken med ett Nu är det fika! eller Nu ska vi spela fotboll! 

Kanske måste ni till sist säga sanningen till mormor. Det kan vara bra att förbereda sig inför. 

• Goneril

Lexbase är bra att kolla, det borde jag också kommit på. Det som många i tråden misstänker kan där finnas där. Att få ut en eventuell dom kostar lite, men det kan det vara värt. Går det Inte att undvika att träffa den här killen får ni klargöra att hjälp vid toalettbestyr är för  familjens räkning, det är privat.                                                                                                                                     Mormor måste ju få reda på vem hon umgås med! Han kan ju börja vänslas med andra barn också!  Helskumt att vara så intresserad av pojkens toalettbesök! 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Flaskan12345 skrev 2024-07-17 09:28:29 följande:

Hej alla och tack för svaren.

Ska prata med min fru igen. Får dåligt samvete när jag läser alla svaren och känner att jag borde stoppat vissa grejer direkt.

Såg att nån skrev att han slickat på barnet men det var tvärtom någon lek som på nått sätt landa i att barnet fick slicka på hans hand och bita i hans fingrar.

Han är intresserad av allt och inte bara toalettbesök. Dock så känns det nästan som han kan gå iväg och sura lite / dra sig tillbaka när han inte får ensam interaktion med barnet. 

Det känns ofta när man vart iväg som att det är någon lek med mycket kroppskontakt som pågår. I helgen var vi på bio och när vi kom hem hade sonen ingen tröja på sig och höll på med någon klätterlek där han hade rumpan i ansiktet på mormors kille och balanserade på magen. Såklart inget man kan säga är helt fel. Min son klättrar och är all over. Men det är alltid sånt.

När vi var påväg hem från deras landställe så nästan tjatade svärmor om att nästa år kan dom va där själva några dagar. (Obs lillebror är 1.5år yngre än 4åringen.)
    Jag fixk en klump i magen men min fru tack gud har lärt sig under åren att inte bara säga ja utan att vi pratar enskilt och sa att vi får se och att det är långt fram.

Svärmors kille har egna barn och nu fått eget barnbarn men han nämnde knappt det barnet på 5 dagar och det barnet bor jättemycket närmare( dom bor i Stockholm) och vi göteborgsområdet.

Ni har alltså redan använt dem som barnvakter? När ni varit på väg / på bio.

Sluta med det. Prata allvar med din fru när ni är ensamma. Om du måste, visa henne den här tråden. Ni kan fortsätta träffa svärmor och sambon, men tillåt INTE att de passar barnen. Inte ens några timmar, inte ens en kort stund. Ni ska vara med HELA TIDEN, samt gå emellan om mannen blir för närgången eller fysisk.

Respekteras inte era gränser, ska ni inte åka dit.

Mannen kanske inte alls är sexuellt intresserad av barn, men det spelar ingen roll. Han är för på för att det ska kännas tryggt och även svärmor verkar väldigt intresserad av att ha barnen själva. Säg nej till detta. Var beredda på att ni kanske tvingas förklara och ta konflikten med svärmor i framtiden. Men era barns bästa går före, det måste även din fru fatta.
  • Anonym (P)
    Flaskan12345 skrev 2024-07-17 09:28:29 följande:

Svärmors kille har egna barn och nu fått eget barnbarn men han nämnde knappt det barnet på 5 dagar och det barnet bor jättemycket närmare( dom bor i Stockholm) och vi göteborgsområdet.

Jag kan inte låta bli att misstänka att hans barnbarns föräldrar redan gör det som folk här i tråden råder dig att göra. Han kanske inte har någon särskilt nära relation med barnbarnet för att han, av goda skäl, inte tillåts att ha det.
  • Tecum
    Anonym (P) skrev 2024-07-18 13:25:22 följande:
    Jag kan inte låta bli att misstänka att hans barnbarns föräldrar redan gör det som folk här i tråden råder dig att göra. Han kanske inte har någon särskilt nära relation med barnbarnet för att han, av goda skäl, inte tillåts att ha det.
    Det var även min tanke...
  • hejsanhå

Låter mycket märkligt. Jag ser inte ens att en person som står familjen nära hade tyckt det var så otroligt intressant att "hjälpa till" vid just toalettbesök, än mindre någon man inte känner särskilt väl. 

• Bergegardh

Att de inte lyssnar på att inte lägga barnen, var övervägande för mig. Låt dem inte sitta barnvakt till era barn. Bra att du tar upp detta här och var stark för din familjs skull. Övervaka alltid "svärfar" när du är där.

• Anonym (Emma)

hur kan pojkens mamma inte bry sig om dessa situationer? Att en man ni inte känner så väl vill ta itu med pojkens toalettbestyr och det andra. jättemärkligt?

låt för guds skull inte han va ensam med pojken tillsammans med svärmor igen

• Anonym

Om din fru vägrar lyssna på dig; beställ tid på familjerådgivning. Då behöver ni hjälp utifrån.
    Pojken får inte lämnas ensam hos mormor och hennes kille.
    Slå upp honom på sajter där man kan ta reda på om han är dömd för något

Svar på tråden Svärmors kille är ivrig att hjälpa 4årig med att kissa/sova bredvid.