• Flaskan12345

Svärmors kille är ivrig att hjälpa 4årig med att kissa/sova bredvid.

Hej.

Jobbigt ämne då man inte vill anklaga någon eller såra någon. Min fru är samt svärmor är i grunden naiva och konflikträdda kring alla ämnen så finns inte många att prata med kring detta.

Jag har läst på mycket om hur man ska skydda sina barn och ett av områderna är övergrepp som man såklart vill undvika till vilket pris som helst.

Vår äldsta son på 4 år är väldigt öppen och utåtgående. Han kan bli bästis med random familj på donken eller på semestern. 

Min svärmors "nya" kille (4 år tillbaka) är väldigt handson med våra barn. Vilket är såklart kul att någon gillar ens barn. Finns ju inte i överflöd direkt.

Men vissa saker ger mig lite dålig magkänsla.

Några saker som skett.

1. Igår sa min son att han behövde kissa, och började gå mot toan. Innan jag han reagera så kom svärmors kille framspringande och övertalade väldigt energiskt om att han skulle gå med honom och kissa ute istället. Sen står han och tittar på och vad som såg ut hjälpte han att skaka av. Såg inte exakt då dom var vända bakåt men hörde att det var det dom prata om och att han tog fram handen mot min sons bukområde.

2. Samma kväll så stor min fru och son och knackar på toan där svärmor var. Hon var strax klar ropa hon men då kommer han springande igen och gör samma sak. Väldigt glad och energisk så det blir roligt såklart.

3. Har flera gånger utryckt att han vill att barnen ska va ensamma hos dom.

4. När vi bett dom inte lägga barnen när vi vart påväg hem så har dom gjort det endå och han ligger då bredvid samma son som i fallen ovan.

5. Det är i allmänhet lite personlig integritet. Låter gärna sonen göra saker som att slicka eller pilla på kroppen. Senast igår sa jag till att han ska inte lära min son att det är okej att bita honom då det bara är något barn inte behöver få göra.
    Egentligen känner vi inte denna mannen så bra. Vi träffas några gånger om året och han verkar göra min svärmor glad. Hon har försökt träffa någon bra länge. Nu har dom vart ihop i flera år.

Jag är rädd att jag sätter min son i situationer som inte är okej eller direkt skadliga. Även om risken är liten utan bevis. Men känner också att man vill väl aldrig komma så långt att man får bevis.

Min fru är konflikträdd och ser inget konstigt med något hennes mor eller killen gör nånsin. Såklart.

Även om hon håller med om att barnens integritet och att det är närstående som kan utsätta barn så är det "såklart" inget han skulle göra.

Behöver åsikter om jag Övertänker detta eller om ni andra föräldrar också tycker detta är lite udda?

• Svar på tråden Svärmors kille är ivrig att hjälpa 4årig med att kissa/sova bredvid.
  • Tecum

En rad varningsflaggor, exakt så skulle en pedofil bete sig.

• Anonym (T)

Tycker som flera andra att han är för på, det ger dåliga vibbar när han tar så stort initiativ i samband med toalettbesök för ett barn han bara träffar några gånger om året.

Hur är deras relation i övrigt? Tar han initiativ i andra sammanhang också såsom att leka med barnet, hjälpa till att göra mat, ta på ytterkläder och annat så kan det ju också vara att han är väldigt angelägen att hjälpa till och försöka bygga en bra relation till er. Har han barn och barnbarn själv? Tänker att om han inte har det kan det ju också vara att han längtat länge efter barn och ser er son lite som ett substitut för det och en chans till att bygga en relation till ett barn.

Men jag hade inte låtit sonen sova över eller vara själv om min magkänsla sa att något var fel. Säg att ni inte  vill det, utan vill vänta med det tills  han är större. Visar han även intresse att komma hem till er och umgås och på andra  sätt lära  känna  er son eller är det bara toabesöken och intresse att han ska vara själv med honom?

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Tecum skrev 2024-07-16 18:47:07 följande:

En rad varningsflaggor, exakt så skulle en pedofil bete sig.

Fast beter sig en pedofil som vill begå brott, verkligen så när föräldrarna är med? Öppet inför föräldrarna? Brukar de inte vara mer diskreta? De vill ju inte att någon ska komma på dem, helst inte ens misstänka något.

Vanligare är väl att de söker sig till miljöer där de får vara ensamma med barn, alternativt letar offer på internet. Eller utnyttjar barn i sin närhet, men knappast när föräldrarna är närvarande.

I vilket fall som helst är svärmors snubbe gränslös. Han kanske inte har ont uppsåt, men han respekterar inte barnets integritet och han respekterar inte barnets föräldrar. TS gör rätt som drar öronen åt sig samt sätter gränser mot mannen.
  • Anonym

Jag får kalla kårar när jag läser detta.
    Att han ska "hjälpa till" vid toabesök är så onormalt det kan bli.
    Personer som vill komma åt barn är duktiga på att flytta fram gränserna och försöka normalisera det osunda.
    Ditt barn ska aldrig vara med denna man utan er föräldrar. Han ska aldrig någonsin vara i närheten när barnet tar av sig kläder / går på toan edyl

• Tecum

"Fast beter sig en pedofil som vill begå brott, verkligen så när föräldrarna är med? Öppet inför föräldrarna? Brukar de inte vara mer diskreta? De vill ju inte att någon ska komma på dem, helst inte ens misstänka något."

Tja, du hör ju själv hur omisstänksamma mamma och mormor är. Att vara snäll, aktiv och engagerad i barn går hem stenhårt hos kvinnor, "Å så fin han är med barnen!" Det är därför som pedofiler är så farliga, de skaffar sig snabbt en image som barnkära och supersnälla. 
    Folk tror att udda och knepiga personer är de farliga fast de bara är blyga och obekväma i situationen. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-16 21:01:32 följande:
    Fast beter sig en pedofil som vill begå brott, verkligen så när föräldrarna är med? Öppet inför föräldrarna? Brukar de inte vara mer diskreta? De vill ju inte att någon ska komma på dem, helst inte ens misstänka något.

Vanligare är väl att de söker sig till miljöer där de får vara ensamma med barn, alternativt letar offer på internet. Eller utnyttjar barn i sin närhet, men knappast när föräldrarna är närvarande.

I vilket fall som helst är svärmors snubbe gränslös. Han kanske inte har ont uppsåt, men han respekterar inte barnets integritet och han respekterar inte barnets föräldrar. TS gör rätt som drar öronen åt sig samt sätter gränser mot mannen.
    Det beror ju på. Han kanske nöjer sig med att kolla och att hålla snabbt. Det finns olika sorters pedofiler. Vissa nöjer sig med tecknade bilder och vad de värsta nöjer sig med??.Nä??Det kan jag inte ens skriva.
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-16 21:01:32 följande:

Tyvärr finns det fall då det började just med ett öppet gränsöverskridande beteende. En normaliseringsprocess där det blev helt accepterat att någon var för närgången mot ett barn och ingen sa ifrån pga rädsla för att det bara var ett missförstånd eller att de helt enkelt inte förstod hur illa det var.

TS, även om denna man kanske inte är pedofil så tycker jag definitivt att ni måste sätta gränser! Det är inte okej att vara påstridig vid toalettbesök och att SLICKA på ett barn?! Det är inte bara gränslöst, det är extremt ofräscht och jättekonstigt!

Tänk på vad barnet kan berätta för andra. Att mormors man slickar honom, håller i hans snopp och att han kryper ner i sängen när han ska sova.
    Om din svärmors partner bryr sig om pojken, vill han verkligen ha det ryktet om sig?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Tecum skrev 2024-07-16 21:42:39 följande:

"Fast beter sig en pedofil som vill begå brott, verkligen så när föräldrarna är med? Öppet inför föräldrarna? Brukar de inte vara mer diskreta? De vill ju inte att någon ska komma på dem, helst inte ens misstänka något."

Tja, du hör ju själv hur omisstänksamma mamma och mormor är. Att vara snäll, aktiv och engagerad i barn går hem stenhårt hos kvinnor, "Å så fin han är med barnen!" Det är därför som pedofiler är så farliga, de skaffar sig snabbt en image som barnkära och supersnälla. 
    Folk tror att udda och knepiga personer är de farliga fast de bara är blyga och obekväma i situationen. 

Fast denna man är ju inte bara snäll, aktiv och engagerad, han går över gränsen. Många kvinnor i tråden har reagerat. De ser samma varningssignaler eller olämpliga beteende som TS ser. Att TS fru och svärmor inte ser det kan lika gärna handla om att de är naiva och/eller konflikträdda som TS skrev. Svärmor tror säkert gott om sin kille och TS fru vill kanske inte ställa till med en scen?

Men för de flesta andra mammor (och pappor) sitter det i ryggmärgen att inte låta någon uppträda olämpligt mot deras barn. Om inget allvarligt händer kanske man inte gör en stor sak av det, men man ser till att det inte händer igen. Föräldrar vill gärna att andra ska gilla deras barn ja, engagera sig i deras barn, men inte på det sättet.

Skickliga pedofiler brukar profilera sig som barnkära men pålitliga, samt vara försiktiga med hur de uppträder i andra vuxnas närhet. Men denne snubbe är kanske inte skicklig, eller så är han bara gränslös och utan ont uppsåt. I vilket fall som helst är det självklart bra att TS reagerar och han bör lyssna på sin magkänsla.
  • fornminne
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-17 07:23:23 följande:
    Fast denna man är ju inte bara snäll, aktiv och engagerad, han går över gränsen. Många kvinnor i tråden har reagerat. De ser samma varningssignaler eller olämpliga beteende som TS ser. Att TS fru och svärmor inte ser det kan lika gärna handla om att de är naiva och/eller konflikträdda som TS skrev. Svärmor tror säkert gott om sin kille och TS fru vill kanske inte ställa till med en scen?

Men för de flesta andra mammor (och pappor) sitter det i ryggmärgen att inte låta någon uppträda olämpligt mot deras barn. Om inget allvarligt händer kanske man inte gör en stor sak av det, men man ser till att det inte händer igen. Föräldrar vill gärna att andra ska gilla deras barn ja, engagera sig i deras barn, men inte på det sättet.

Skickliga pedofiler brukar profilera sig som barnkära men pålitliga, samt vara försiktiga med hur de uppträder i andra vuxnas närhet. Men denne snubbe är kanske inte skicklig, eller så är han bara gränslös och utan ont uppsåt. I vilket fall som helst är det självklart bra att TS reagerar och han bör lyssna på sin magkänsla.
    De flesta föräldrar är vaksamma mot närgångna främlingar eller ytligt bekanta. Med vänner eller närstående sänks däremot garden, ibland så till den grad att det blir potentiellt farligt. Ingen vill misstänka att snälle morfar, mammas trevlige pojkvän eller den omtyckta idrottsledaren är pedofil, så många avfärdar varningstecken som inbillning eller missförstånd. Då flyttas gränserna för det acceptabla, precis som någon skrev tidigare.

TS reagerar för att han inte har en nära relation till svärmors kille, utan ser honom mer med en utomståendes ögon. Svärmor vill självklart inte se eller ta in att mannen hon älskar och lever med, mannen som gör henne lycklig, kanske inte är lämplig kring barn. Och TS fru vill inte stöta sig med sin mamma och mammas kille.
  • Flaskan12345

Hej alla och tack för svaren.

Ska prata med min fru igen. Får dåligt samvete när jag läser alla svaren och känner att jag borde stoppat vissa grejer direkt.

Såg att nån skrev att han slickat på barnet men det var tvärtom någon lek som på nått sätt landa i att barnet fick slicka på hans hand och bita i hans fingrar.

Han är intresserad av allt och inte bara toalettbesök. Dock så känns det nästan som han kan gå iväg och sura lite / dra sig tillbaka när han inte får ensam interaktion med barnet. 

Det känns ofta när man vart iväg som att det är någon lek med mycket kroppskontakt som pågår. I helgen var vi på bio och när vi kom hem hade sonen ingen tröja på sig och höll på med någon klätterlek där han hade rumpan i ansiktet på mormors kille och balanserade på magen. Såklart inget man kan säga är helt fel. Min son klättrar och är all over. Men det är alltid sånt.

När vi var påväg hem från deras landställe så nästan tjatade svärmor om att nästa år kan dom va där själva några dagar. (Obs lillebror är 1.5år yngre än 4åringen.)
    Jag fixk en klump i magen men min fru tack gud har lärt sig under åren att inte bara säga ja utan att vi pratar enskilt och sa att vi får se och att det är långt fram.

Svärmors kille har egna barn och nu fått eget barnbarn men han nämnde knappt det barnet på 5 dagar och det barnet bor jättemycket närmare( dom bor i Stockholm) och vi göteborgsområdet.

Svar på tråden Svärmors kille är ivrig att hjälpa 4årig med att kissa/sova bredvid.