• Flaskan12345

Svärmors kille är ivrig att hjälpa 4årig med att kissa/sova bredvid.

Hej.

Jobbigt ämne då man inte vill anklaga någon eller såra någon. Min fru är samt svärmor är i grunden naiva och konflikträdda kring alla ämnen så finns inte många att prata med kring detta.

Jag har läst på mycket om hur man ska skydda sina barn och ett av områderna är övergrepp som man såklart vill undvika till vilket pris som helst.

Vår äldsta son på 4 år är väldigt öppen och utåtgående. Han kan bli bästis med random familj på donken eller på semestern. 

Min svärmors "nya" kille (4 år tillbaka) är väldigt handson med våra barn. Vilket är såklart kul att någon gillar ens barn. Finns ju inte i överflöd direkt.

Men vissa saker ger mig lite dålig magkänsla.

Några saker som skett.

1. Igår sa min son att han behövde kissa, och började gå mot toan. Innan jag han reagera så kom svärmors kille framspringande och övertalade väldigt energiskt om att han skulle gå med honom och kissa ute istället. Sen står han och tittar på och vad som såg ut hjälpte han att skaka av. Såg inte exakt då dom var vända bakåt men hörde att det var det dom prata om och att han tog fram handen mot min sons bukområde.

2. Samma kväll så stor min fru och son och knackar på toan där svärmor var. Hon var strax klar ropa hon men då kommer han springande igen och gör samma sak. Väldigt glad och energisk så det blir roligt såklart.

3. Har flera gånger utryckt att han vill att barnen ska va ensamma hos dom.

4. När vi bett dom inte lägga barnen när vi vart påväg hem så har dom gjort det endå och han ligger då bredvid samma son som i fallen ovan.

5. Det är i allmänhet lite personlig integritet. Låter gärna sonen göra saker som att slicka eller pilla på kroppen. Senast igår sa jag till att han ska inte lära min son att det är okej att bita honom då det bara är något barn inte behöver få göra.
    Egentligen känner vi inte denna mannen så bra. Vi träffas några gånger om året och han verkar göra min svärmor glad. Hon har försökt träffa någon bra länge. Nu har dom vart ihop i flera år.

Jag är rädd att jag sätter min son i situationer som inte är okej eller direkt skadliga. Även om risken är liten utan bevis. Men känner också att man vill väl aldrig komma så långt att man får bevis.

Min fru är konflikträdd och ser inget konstigt med något hennes mor eller killen gör nånsin. Såklart.

Även om hon håller med om att barnens integritet och att det är närstående som kan utsätta barn så är det "såklart" inget han skulle göra.

Behöver åsikter om jag Övertänker detta eller om ni andra föräldrar också tycker detta är lite udda?

• Svar på tråden Svärmors kille är ivrig att hjälpa 4årig med att kissa/sova bredvid.
  • Anonym (Olga)

Spontant tycker jag den där snubben är alldeles för på. Lyssna på magkänslan! 

• Goneril

Udda? Det är ju långt över gränsen, det är helt oacceptabelt, förstår inte din fru det? Ni träffas några gånger om året och då håller den här snubben på med rätt intima förehavanden, det är inte okej på nåt sätt.                                                                                                           Nu är det svårt att anklaga någon för pedofili, även om mycket av det som beskrivs i tråden tyder på ett alltför stort intresse för pojkens toalettbesök. Det är väl bättre att svärmodern och denne märkligt älskare besöker er i stället så du kan hålla pojken ifrån honom? Också väldigt mystiskt, när ni nu ses så sällan, att den här snubben ska ledsaga pojken till toaletten? Har ni inte själva koll över era barn? 

• Anonym (Gränssättning)

Ni kan sätta gränser utan att rikta anklagelser.

t.ex. genom att du och din fru beslutar att bara ni i närmaste familjen med mormor hanterar toasituationer, ombyten och nattningar. 

om det gränserna inte respekteras så behöver det hanteras.

• Anonym (OJ!)

Håller helt med dig, TS!

Tala med din fru och var tydlig med att du INTE vill att de ska passa din son. Lämna INTE barnen där själv. Det låter stört med bitlekar och att skaka ett främmande barns snopp efter kissande. Väldigt märkligt.

Något stämmer inte.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag skulle inte säga att det är långt över gränsen - en del är rätt frigjorda utan att mena illa - men det är definitivt över gränsen. Din magkänsla är alltså inte fel, tvärtom, och du måste prata allvar med din fru. Om hon är naiv och konflikträdd måste DU sätta en gräns.

Svärmors kille är för på och har absolut inget med sonens toalettbesök att göra. Sådant kan man hjälpa till med om man är barnvakt och det behövs, men inte på det sättet han gör.  Det är förstås positivt att svärmor och hennes partner engagerar sig i pojken, men återigen, inte på det sättet. De känner knappt barnet men går ändå in och tar över. Att lägga barnet mot er vilja samt lägga sig bredvid, är inte heller okej.

Det är ditt ansvar som förälder att gå emellan, om inte din fru klarar av det. Låt inte svärmors nya kille umgås själv med sonen. Säg ifrån om han går för långt. Osv.

• Anonym (Varning)

Lita på din magkänsla! En normal vuxen har inte ett sådant intresse för ett barns toalettvanor. Som förälder är man dock så illa tvungen att hjälpa till, tills de är så stora att de klarar det själva. Han verkar alldeles för ?på? överlag. VISA den här tråden för din fru och be henne läsa. 

• Anonym (Malin)

Röd varningsflagg! Helt klart gränslöst beteende.

• Anonym (Långt över gränsen)

Tro mig, du vill hellre såra någon än att med undfallenhet låta ditt barn utsättas för sexuella övergrepp. Prata allvar med din fru och se till att den där mannen inte får vara ensam med barnet.

• Anonym (Wha)

Alltså, jag hade satt stopp redan första gången snubben ens föreslog att han skulle ta med barnet ut och kissa. Och starkt ifrågasatt varför. (Ja jag har varit i liknande situation med min son). Vem bryr sig om en person som i bästa fall bara är gränslös blir lite ledsen? Finns noll skäl till att någon ska hålla på så där. 

• Anonym (Q)

Jag tror att du ska lyssna på din magkänsla. Jag upplever att han är långt inne i din sons privata zon. Om du son varit mitt barn, hade jag inte lämnat mitt barn ensam med mitt barn. 

Svar på tråden Svärmors kille är ivrig att hjälpa 4årig med att kissa/sova bredvid.