• Anonym (Jas)

Samlingslån med några uc förfrågningar

Hej! Snälla hjälp, har någon varit med om att ha haft stora skulder(nu vet jag att stora skulder kan vara olika för alla, mina ligger väl ca 300k plus, andra mer då säkert) efter ett x antal krediter, smålån och saker på avbetalning, detta till följd av ett annat problem o lång historia jag inte vill ta upp. Men till saken- från att ha haft ca 21 förfrågningar,och jag började förstå vad uc faktiskt va(hade ingen koll alls förr!!) har mitt uc score minskat då jag verkligen vill fixa min ekonomi och har målet att ta ett samlingslån för o minska mina skulder varje mån, detta då jag betalar alldeles för mycket ränta och mycket av det jag får in varje mån går endast till detta. Skulle kunna spara flera tusen varje mån om jag fick en schysst erbjudande. Mina uc förfrågningar ligger nu på 11st, och i början av augusti försvinner ytterligare 4 till så ligger där då på 7st totalt. Det börjar bli bråttom då jag inte kan vänta på att så många fler försvinner, kommer detta vara tillräckligt för o kunna bli godkänd för ett samlingslån? I risk ligger jag , just nu då, på 14,9%, och "poäng" i diagrammet på 478, vilket hamnar på "mindre bra" i uc skalan och kommer förmodligen hamna på "bra"(tror jag?) Efter dessa förfrågningar försvinner. Har någon varit i denna situation och blivit godkänd för ett samlingslån?

• Svar på tråden Samlingslån med några uc förfrågningar
  • Anonym (Anna)

En vän till mig hade något liknande tror hon hade 9 st och typ 340 i skuld. Det gick inte alls. Vet när jag skulle ta över mitt bolån själv, det var så på håret eller vad man säger med både inkomst och UC förfrågningar, fick då till mig att så absolut så få det bara går att man har rekommenderas dvs noll eller möjligtvis 1. Så det bästa du kan göra är att kämpa på och vänta ut. Försök få bort de minsta skulderna först och om det är total kaos så ring och be om uppskov för räkningar. 

• Anonym (Mo)

Det är dåligt egentligen att man inte får hjälp när man behöver de. Så varför finns samlingslån ens??

• Anonym (Ok)
    Anonym (Mo) skrev 2024-07-16 15:34:39 följande:

Det är dåligt egentligen att man inte får hjälp när man behöver de. Så varför finns samlingslån ens??

Handlar ju om risk. Ett lån är ingen rättighet och alla vill inte låna ut till folk med dålig historik. 
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Ok) skrev 2024-07-16 15:57:18 följande:
    Handlar ju om risk. Ett lån är ingen rättighet och alla vill inte låna ut till folk med dålig historik. 
    Men varför finns då samlingslån? Har man skött sig med sina betalningar tycker jag att dom kan se till de. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mo) skrev 2024-07-16 16:15:30 följande:
    Men varför finns då samlingslån? Har man skött sig med sina betalningar tycker jag att dom kan se till de. 

Från bankens sida vill de tjäna pengar, att hjälpa är ju såklart inte deras huvudsyfte. En person som då försökt det senaste året att ta nya lån hela 9 ggr är inte vad många skulle anse vara en speciellt pålitlig person när det kommer till att låna ut pengar.

Men på ett år om man låter bli att göra nya ansökningar och jobbar hårt för att få ner de skulder som finns så blir ju läget att se betydligt bättre ut. Då visar man ju som kund att man försöker ta ansvar för sin ekonomi istället för att göra om samma sak om och om igen.

• Anonym (Mo)
    Anonym (Anna) skrev 2024-07-16 17:01:05 följande:

Från bankens sida vill de tjäna pengar, att hjälpa är ju såklart inte deras huvudsyfte. En person som då försökt det senaste året att ta nya lån hela 9 ggr är inte vad många skulle anse vara en speciellt pålitlig person när det kommer till att låna ut pengar.

Men på ett år om man låter bli att göra nya ansökningar och jobbar hårt för att få ner de skulder som finns så blir ju läget att se betydligt bättre ut. Då visar man ju som kund att man försöker ta ansvar för sin ekonomi istället för att göra om samma sak om och om igen.

Jo men om man klarar av att betala sina 10 smålån utan anmärkningar så borde dom se att man klarar av ett lån. Tycker jag iaf
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mo) skrev 2024-07-16 17:38:41 följande:
    Jo men om man klarar av att betala sina 10 smålån utan anmärkningar så borde dom se att man klarar av ett lån. Tycker jag iaf
    Jo visst men samtidigt kan man ju verkligen fråga sig vad personen i fråga sysslar med? 
    Uppenbarligen har personen inte så bra koll på sin ekonomi.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Anna) skrev 2024-07-16 17:59:11 följande:
    Jo visst men samtidigt kan man ju verkligen fråga sig vad personen i fråga sysslar med? 
    Uppenbarligen har personen inte så bra koll på sin ekonomi.
    Samtidigt är de dom som behöver hjälp 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Mo) skrev 2024-07-16 16:15:30 följande:
    Som sagt, det är upp till respektive bank. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mo) skrev 2024-07-16 18:09:49 följande:
    Samtidigt är de dom som behöver hjälp 

Fast som sagt banken tar en risk när de lånar ut pengar, banken är ju inte på nåt sätt nån sorts samhällstjänst eller vad man ska kalla det som är till att hjälpa de svaga. 

och att verkligen skärpa till sig ett år för att kunna förbättra sin kreditvärdighet är ju inte så illa illa kan jag tycka, vi pratar ju inte om jättemånga år. En person som bara konsumerar, tar lån, konsumerar igen och tar tar nya lån igen måste försöka ändra sitt beteende, det är vad det hela handlar om.

Svar på tråden Samlingslån med några uc förfrågningar