Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Samlingslån med några uc förfrågningar

En vän till mig hade något liknande tror hon hade 9 st och typ 340 i skuld. Det gick inte alls. Vet när jag skulle ta över mitt bolån själv, det var så på håret eller vad man säger med både inkomst och UC förfrågningar, fick då till mig att så absolut så få det bara går att man har rekommenderas dvs noll eller möjligtvis 1. Så det bästa du kan göra är att kämpa på och vänta ut. Försök få bort de minsta skulderna först och om det är total kaos så ring och be om uppskov för räkningar. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Mo) skrev 2024-07-16 16:15:30 följande:
    Men varför finns då samlingslån? Har man skött sig med sina betalningar tycker jag att dom kan se till de. 

Från bankens sida vill de tjäna pengar, att hjälpa är ju såklart inte deras huvudsyfte. En person som då försökt det senaste året att ta nya lån hela 9 ggr är inte vad många skulle anse vara en speciellt pålitlig person när det kommer till att låna ut pengar.

Men på ett år om man låter bli att göra nya ansökningar och jobbar hårt för att få ner de skulder som finns så blir ju läget att se betydligt bättre ut. Då visar man ju som kund att man försöker ta ansvar för sin ekonomi istället för att göra om samma sak om och om igen.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Mo) skrev 2024-07-16 17:38:41 följande:
    Jo men om man klarar av att betala sina 10 smålån utan anmärkningar så borde dom se att man klarar av ett lån. Tycker jag iaf
    Jo visst men samtidigt kan man ju verkligen fråga sig vad personen i fråga sysslar med? 
    Uppenbarligen har personen inte så bra koll på sin ekonomi.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mo) skrev 2024-07-16 18:09:49 följande:
    Samtidigt är de dom som behöver hjälp 

Fast som sagt banken tar en risk när de lånar ut pengar, banken är ju inte på nåt sätt nån sorts samhällstjänst eller vad man ska kalla det som är till att hjälpa de svaga. 

och att verkligen skärpa till sig ett år för att kunna förbättra sin kreditvärdighet är ju inte så illa illa kan jag tycka, vi pratar ju inte om jättemånga år. En person som bara konsumerar, tar lån, konsumerar igen och tar tar nya lån igen måste försöka ändra sitt beteende, det är vad det hela handlar om.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Jas) skrev 2024-07-16 19:08:57 följande:

Tack för svar.. det jag högst skulle kunna vänta med i min situation är till början/mitten av sep, av dem 7st försvinner då ca 2-3 till. Undra om dom accepterar ca 5 förfrågningar då? Saken är ju att jag inte vill ansöka o få ännu en uc förfrågan utan att det faktiskt går igenom.. nån mer med tips? Jag kan hålla med delvis, ibland hamnar man i skiten med skulder för andra människors fel, andra för ens egna fel.. alla situationer är olika. Tråkiga är ju som du säger här att när man verkligen skärpt sig och försöker fixa sin ekonomi finns ingen riktigt hjälp. Gör verkligen mitt bästa nu,  o hoppas jag dår hjälp.

Det är inte för att vara taskig på nåt sätt men jag tror att 5 st fortfarande är för många. När försvinner den sista?

Om du nu gör en till ansökan så förstör du bara för dig själv (om ni banken inte skulle säga ja vill säga).

Är det omöjligt att hålla ut? Det som skulle kunna vara ett alternativ annars är ju om du har någon som vill bara en medsökande med dig.

• Anonym (Anna)

Ett annat relevant tips är att om du har krediter som inte används och som blir avbetalda, se till att kontakta långivarna och avsluta. Det är också sånt som väger vid en kreditupplysning. T ex om du har en kredit på Ikea som är slutbetald avsluta den direkt, förr vet jag att det tog ett par veckor från att man ringde till att den försvann från en UC.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Jas) skrev 2024-07-18 13:00:52 följande:

Är nog inte så dum, menar att "man skulle vilja tro" att dem skulle hjälpa till. Vilja tro som i en dröm. I verkligheten förstår jag att dem mer troligt ej vill då dem tar en risk med någon som har dålig uc osv o haft en dålig ekonomi innan. Som jag även förklarat, ingen vet bakgrunden till varför jag hamnat här, även inte hur mycket jag kämpat mig tillbaka, som jag skrev har jag från dem 21st uc:n jag hade förr pga. desperat vilja fixa ekonomin, kommit ner till 11, snart 7, strax efter 5 osv. Kämpar o fixa till min situation. Är väl ändå något bra jag gör?

Försök håll ut till den sista förfrågningen försvinner, när är det?
Svar på tråden Samlingslån med några uc förfrågningar