Jobbar själv inom en av de större kedjorna och det är oskäliga priser. Man tar mer betalt än vad som är nödvändigt för att det finns ett vinstintresse uppåt i näringskedjan i organisationen. Vi anställda "på golvet" får, justerat för inflationen, sänkt lön varje år. Så jag vill slå hål på några myter som jag ser florerar kring de stora djursjukhusen.
Veterinären föreslår aldrig en onödig undersökning. Hen får varken mer i lön eller mer prestige av att plocka djurägare på pengar. Däremot förekommer en ökad hotbild mot djurhälsopersonal och vi ser fler och fler klagomål. Både över sådant som faktiskt blivit fel, men även där djurägare förväntar sig orimliga saker. Så det ligger i personalens intresse att lägga fram alla alternativ och för att komma närmare en korrekt diagnos föreslår man alla relevanta undersökningar, för det hade varit oetiskt att inte erbjuda det som finns tillgängligt. Därefter är det upp till djurägaren att tacka ja till hela eller delar av utredningen.
Priserna är höga under jourtid och om man kommer på en undersökning utan att ha bokat tid just för att personal, lokaler och utrustning som är igång kostar lika mycket oavsett om vi har patienter eller inte. De mindre klinikerna har öppet kontorstid och behöver således inte finansiera dygnet runt-beredskap.
Säkerheten är i viss mån högre på ett djursjukhus än en klinik. Man kan behandla dygnet runt och behöver inte flytta en patient som är kritisk, ofta finns en blodbank, mer modern narkosutrustning, ett större utbud av läkemedel och det kanske viktigaste av allt är att det finns kollegor som kontrollerar så att alla följer protokoll samt hjälps åt för att lösa svårare fall. Du kan inte ta genvägar utan att det ifrågasätts internt. Ofta finns det dessutom olika former av specialister. Det finns också strikta regler kring antibiotikaförskrivning. Det som talar emot patientsäkerheten är att man ofta har en hög stressnivå, mer att göra än vad som hinns med och dessutom en stor press från ledningen om att slimma sitt arbete ytterligare vilket leder till bristande journalföring och misstag (orsakade av stress och utmattning).
Diskussion om vård i utlandet har florerat, men då bör man ta i beaktande att Sverige har en exceptionellt hög standard för djurvälfärd jämfört med andra länder. Vi har bättre hygien och således lägre antibiotikaanvändning. Vi har också andra arbetsförhållanden. I södra Europa jobbar veterinär i större utsträckning ensamma, inte omgivna av ett team av sköterskor. De har sällan någon motsvarighet till kollektivavtal heller varför många veterinärer därifrån väljer att flytta till Sverige för att arbeta. Om man för sin egen plånboks skull vill operera hunden i Spanien så gör det för all del, men det är knappast den modellen vi vill sträva efter.
Så, som djurägare får man helt klart mer på ett större djursjukhus än på en liten klinik. Men jag tycker för den sakens skull inte att det är rätt att kedjorna köper upp all konkurrens för att kunna ta ännu högre priser. Det är rimligt att det kostar mer på ett ställe där man kan göra mer, men det har utan tvekan gått till överdrift nu. De flesta av mina kollegor håller med, men att byta sig loss och starta eget är inte det lättaste, även om det finns de som gör det. En liten egenföretagare kan heller inte smälla upp en DT för en miljon bara sådär, så utbudet på en liten klinik är oavsett begränsat.
Så min uppmaning till djurägare är att dels se över sin försäkring. Vill man betala mer i premie men mindre om djuret blir sjukt, eller vill man riskera en högre självrisk mot att betala mindre i premie? Det är upp till var och en. En större operation kostar idag lätt 80 000, drabbas din hund av diskbråck pratar vi närmare 150 000. Läs på innan du skaffar hund, välj en frisk ras. Läs försäkringens villkor, ibland finns undantag som man måste känna till. Djur är ingen rättighet, har du råd att behandla? Är du stark nog att fatta beslut om avlivning om du inte har det? Man har när allt kommer omkring ett stort egenansvar.
Och sist men inte minst, ta inte ut din ilska över priserna på receptionisten som svarar i telefon eller tar betalt i kassan, de har verkligen ingen som helst möjlighet att påverka vad ett multinationellt veterinärbolag sätter för priser! Är du missnöjd, skicka ett sakligt mail till ledningen, som faktiskt har möjlighet att fatta beslut om enskilda fall.