• Anonym (Husfrun)

    Tips på middag som går att förbereda i förväg?

    Jag jobbar deltid på ett boende och lagar middag till totalt 14 personer några dagar i veckan. Jag bor själv i huset också. Vissa dagar har jag ett annat jobb som krockar med middagstid så jag behöver förbereda maten så någon bara behöver sätta in det i ugnen, eller värma upp superenkelt.

    Jag har gjort så mycket gratänger nu att det börjar kännas enformigt och kan inte komma på så mycket annat att göra.

    Pasta gillar ingen här. Annars äter de allt annat utom fläsk (de flesta är muslimer).

    Snälla är det någon som kan tipsa om annat jag kan laga? Ge mig era bästa recept!

  • Svar på tråden Tips på middag som går att förbereda i förväg?
  • Anonym (Va)

    Finns det verkligen INGEN som kan laga mat där utom du...? Det kan inte vara så att du måste förbereda mat om du ska vara borta, de dagarna får boendet ordna maten på annat sätt. Annars är det lika bra de anställer dig som kock istället, med högre lön.

  • Anonym (Isa)

    .Lasagne
    .Soppa (alla sorters)
    .Tacofärs på nötkött eller kycklingfärs och skära upp grönsaker i en skål och göra en kall sås
    .ugnspannkaka
    .köttbullar och potatis (skala potatisen och ha i vatten så är det bara att koka den medan köttbullarna värms

  • Anonym (Husfrun)
    Anonym (Va) skrev 2024-07-14 12:42:58 följande:

    Finns det verkligen INGEN som kan laga mat där utom du...? Det kan inte vara så att du måste förbereda mat om du ska vara borta, de dagarna får boendet ordna maten på annat sätt. Annars är det lika bra de anställer dig som kock istället, med högre lön.


    Det ingår i mina arbetsuppgifter att laga middag de dagarna så det är jag som måste lösa det. Jag får laga precis vad jag vill och det är ett väldigt soft jobb i övrigt så jag klagar inte. Jag kan be någon värma upp maten eller sätta in den i ugnen men inte mer än så. Det är ett gäng flyktingar, alla är män och de lagar inte mat punkt. Inte mitt jobb att få dem att ändra inställning (det vore däremot något jag skulle kräva betalt för!)
  • Anonym (Va)
    Anonym (Husfrun) skrev 2024-07-14 12:51:26 följande:
    Det ingår i mina arbetsuppgifter att laga middag de dagarna så det är jag som måste lösa det. Jag får laga precis vad jag vill och det är ett väldigt soft jobb i övrigt så jag klagar inte. Jag kan be någon värma upp maten eller sätta in den i ugnen men inte mer än så. Det är ett gäng flyktingar, alla är män och de lagar inte mat punkt. Inte mitt jobb att få dem att ändra inställning (det vore däremot något jag skulle kräva betalt för!)
    Jag menar så klart inte att de boende ska laga mat men du är väl inte den enda anställda? Pissig attityd du har...

    Du får säga upp dig från det andra jobbet och åka dit på dina lediga dagar och laga mat helt enkelt.
  • Anonym (Husfrun)
    Anonym (Isa) skrev 2024-07-14 12:43:06 följande:

    .Lasagne
    .Soppa (alla sorters)
    .Tacofärs på nötkött eller kycklingfärs och skära upp grönsaker i en skål och göra en kall sås
    .ugnspannkaka
    .köttbullar och potatis (skala potatisen och ha i vatten så är det bara att koka den medan köttbullarna värms


     Vilka bra tips, tack!

    Potatis kan jag antingen ställa i kallt vatten i en kastrull och be dem bara sätta på och koka, eller ugnssteka potatis och så värmer de upp sista 15 minuterna.
  • Anonym (Husfrun)
    Anonym (Va) skrev 2024-07-14 12:54:28 följande:
    Jag menar så klart inte att de boende ska laga mat men du är väl inte den enda anställda? Pissig attityd du har...

    Du får säga upp dig från det andra jobbet och åka dit på dina lediga dagar och laga mat helt enkelt.
    Förlåt om du uppfattade att jag har dålig attityd, det var verkligen inte meningen. Jag får förklara lite bättre. Jag är den enda anställda. De andra dagarna då jag inte lagar mat gör ägaren till huset det eller så kommer några volontärer hit och lagar middag.
    Det här jobbet är perfekt för mig för det är ett väldigt enkelt jobb för övrigt, och just för att det är så flexibelt. Jag kan plugga och ha ett annat extrajobb, och anpassa mig efter pluggets och det andra jobbets scheman. Det är inga problem att jag sticker och jobbar någon annanstans fast det är min tur att laga middag så det är egentligen jag som är tacksam att jag kan lösa det och inte måste vara här själv.

    Men detta är lite Off Topic, vad jag frågar efter är tips på maträtter att laga. Har du några förslag?
  • Tow2Mater

    Chili con carne i en stor gryta. Vitlöksbröd till de kan grädda i ugnen några minuter.

  • BuoBä

    Pizza. Grädda bottnarna, låt svalna och lägg på fyllningen. Gör en stor sallad till. Du kan tom göra frysta pizzor så har du ett lager till kvällar när det kör ihop sig. Men det blir såklart flera rundor i ugnen om det ska räcka till 14 personer, så kanske för mycket jobb för de som ska värma...

    Kall pastasallad kan vara gott så här på sommaren. Bröd och smör till. 

    En stor gryta indisk dal, med naan eller annat bröd som värms i ugnen. 

    Kycklinggryta, kan varieras i det oändliga. Ris till. Kan vara värt att investera i en riskokare som kan programmeras att vara klar en viss tid. 

  • ciann

    Systemfel delux. Det kan inte vara rimligt att laga mat till vuxna män på ett flyktingboende. Det tycker jag de kan fixa själva. De kan få en budget och handla och laga själva. De har antagligen aldeles för lite att göra. Borde vara ett utmärkt sätt att acklimatisera sig till svenska förhållanden. Här gör man männen en björntjänst. 

    (Jag är helt för ett generöst flyktingmottagande, men med krav)

  • Tow2Mater
    ciann skrev 2024-07-15 19:03:42 följande:

    Systemfel delux. Det kan inte vara rimligt att laga mat till vuxna män på ett flyktingboende. Det tycker jag de kan fixa själva. De kan få en budget och handla och laga själva. De har antagligen aldeles för lite att göra. Borde vara ett utmärkt sätt att acklimatisera sig till svenska förhållanden. Här gör man männen en björntjänst. 

    (Jag är helt för ett generöst flyktingmottagande, men med krav)


    Hur gör de på kvinnliga flyktigboenden? Vilka lagar mat där kan man ju undra? 

    Men tror inte TS kan ställa krav på att ändra systemet om hon får betalt for att just laga maten.
  • ciann
    Tow2Mater skrev 2024-07-15 19:18:16 följande:
    Hur gör de på kvinnliga flyktigboenden? Vilka lagar mat där kan man ju undra? 

    Men tror inte TS kan ställa krav på att ändra systemet om hon får betalt for att just laga maten.
    Bra fråga. För länge sedan stötte jag på ett boende där de serverade mat till familjer. Jag hoppas de ändrat på det nu. Ingen mår bra att ha för lite att göra efter en flykt. Att hitta vardagsrutiner bör vara läkande i de flesta fall.

    Men som du säger. TS kan nog inte ändra på detta. 
  • Öland 4ever

    Köttfärssåsen låter du koka ett antal timmar så den blir riktigt god. Ren fläskfärs avråder jag ifrån då den gärna blir för fet. Blandfärs är klart bäst. Ren nötfärs blir gärna lite "torr" eller snarare "hård".
    Mycket brynt gul lök, massor av krossade tomater/tomatsås (burk eller 400gr papperstetra), soya, ketchup, vitlök, tabasco, spanske peppar, chilli, cayennpeppar, ingefära, timjan, oregano mm.
    Ju starkare desto bättre!

    Pastan kokar du minuterna innan den ska serveras.


    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Anonym (Öron)
    Anonym (Husfrun) skrev 2024-07-14 12:37:49 följande:
    Tips på middag som går att förbereda i förväg?

    Jag jobbar deltid på ett boende och lagar middag till totalt 14 personer några dagar i veckan. Jag bor själv i huset också. Vissa dagar har jag ett annat jobb som krockar med middagstid så jag behöver förbereda maten så någon bara behöver sätta in det i ugnen, eller värma upp superenkelt.


    Alla grytor blir bättre dagen efter. Något enkelt som kött, grönsaker och korngryn går variera i all oändlighet med bara lite kryddor.
Svar på tråden Tips på middag som går att förbereda i förväg?