• Dina 2

Kvinnor som frivilligt valt bort partner och familj?

Jag är väldigt intresserad av detta fenomen. Speciellt eftersom jag själv är kvinna. Även om från en äldre generation. Då var det nog mer sällsynt än nu. Men det verkar ha ökat mycket i samhället?

Vad tycker ni som är män om detta? Det är klart det finns män som gjort det med. Men det verkar ovanligare som kvinna att göra det. Antar att det fascinerar mig.

Varför har ni gjort det valet? Är det pga av dåliga erfarenheter?  Eller vad beror det på? Är ni lyckliga med beslutet? Eller saknar ni en man och kärlek?  Sex? Närhet?

Jag är änka sedan ett antal år. Men har inte varit intresserad av något sedan dess. Och nu är jag bra gammal. Och håller mig till min lilla hund. 

• Svar på tråden Kvinnor som frivilligt valt bort partner och familj?
  • Anonym (Pling)

Tror kvinnors självvalda singelskap har att göra med att kvinnor generellt uppfostras till att bli duktiga och omvårdande och män uppfostras till att bli fria och omhändertagna. Kvinnor har således det bättre i singelskap om dynamiken blir så. 

• Anonym (On point)

På grund av en trasslig uppväxt var jag som ung kvinna bestämt mig för att barn inte var något för mig. Hade inte heller någon längtan efter stadigvarande relationer.  

Men livet blir inte alltid som man vill, jag blev gravid trots alla försiktighetsåtgärder. Hade till och med talat med min gynekolog om möjligheten att sterilisera mig.  

När jag blev gravid hade jag inte samvete att göra abort för om nu det här barnet trotsat alla hinder hittills så kunde jag inte förvägra det livet.  Detta har jag aldrig ångrat och jag ångrar inte heller att jag gifte mig med barnets far. Men jag kan verkligen förstå de kvinnor och även män som väljer att inte sätta barn till världen.

• Anonym (En del bittert)

Varför svarar folk som det inte gäller? LOL. Känner ni er så hotade av dessa kvinnor. Verkar som ni har ett behov av att hävda er.

Dessutom, var lagom bitter. Du som svarade att det är för att hon blivit bortvald. Du trorpå fullaste allvar att en tjej när hon lr 18. Har väntat hela sitt vuxna liv på en gift man Hahaha. Inte speciellt troligt va. Du borde dock inte vara så bitter. Det lyser igenom starkt i hur du resonerar. Inte något vidare bra heller.

Till dig som behöll barnet och bestämde att gifta dig med mannen till barnet ändå. Det lät ju eldigt värre. Jag skulle aldrig ingå något slags 1800 tals äktenskap. Bara "för att" skjut mig, vad deprimerande.

Dessutom om en kvinna har haft dåliga erfarenheter och inte väljer vara med en man. Måste det vara synd om henne. Hon kanske är jättelycklig och har ett bättre liv utan en man. Det står väl för sjutton inte faller på en mans närvaro. 

Det är väl därför dessa kvinnor lever självständiga fria liv. Dom är starkare i sinnet. En del av er låter ju helt beroende nästintill handikappade, utan en mans närvaro. Herregud haha 

• Anonym (Lars-Åke)

På ålderns höst minskar umgänget med vänner och eventuellt släktingar. Arbetskamraterna försvinner. Man blir automatiskt mer ensam. Om man jobbar energiskt på det sociala kan man ha människor omkring sig, men inte med samma kvalitet som den nära familjen. 

Nu när jag blivit äldre är det en outsäglig glädje att ha en partner vid min sida, som alltid finns där för mig, som jag finns för. Vi delar minnen, gamla skämt, tjafsar och smågrälar och vi utvecklar varandra. Och så mina fina barn och barnbarn, och hennes barn och barnbarn. Runt oss en utvidgad familj på tio personer, och med yttre släktingar 50 eller hundra.

Sånt tänker man kanske inte så mycket på när man är 35 eller 22. Livsval är livsval, de får konsekvenser.

Och en sak är säker: Ingenting är säkert.

• Anonym (M)
    Tecum skrev 2024-08-08 12:24:28 följande:
    Om din teori stämde hade vi inte haft den kombination vi har idag, av hög arbetslöshet samtidigt med brist på personal i andra sektorer. Men kan inte förutsätta att de som tvingas flytta har den kompetens som behövs.

De flyttar pga klimatförändringar. Vi har massor av flyktingar redan idag utan utbildning. Arbetsmarknaden kommer att se annorlunda ut i framtiden, både pga klimatförändringarna men även AI. 

• Anonym (M)
    Anonym (Inte valt bort egentligen) skrev 2024-08-08 19:18:22 följande:

Ibland kanske det inte är så att man valt bort, utan blivit bortvald? Det kan ju ligga en rätt komplex historia bakom det där?

Kanske träffade hon kärleken redan vid 18, och i väntan på att kärleken skulle lämna sin fru och gifta sig med henne istället så försvann åren och livet? Kanske hon blev 30 och insåg att hon aldrig skulle bli något annat än den mannens snuttefilt och sexleksak och gav upp om honom och med honom män i allmänhet, och nej föreslå inte kvinnor istället för de är tamigfan ännu värre. 

Så det är inte så mycket hon som valt bort som att hon har blivit bortvald.

Då får hon ju skylla sig själv om hon väntar så länge. Och eftersom hon väntar på en man väljer honnörer andra män. Så hennes eget val. 
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-09 10:25:56 följande:

På ålderns höst minskar umgänget med vänner och eventuellt släktingar. Arbetskamraterna försvinner. Man blir automatiskt mer ensam. Om man jobbar energiskt på det sociala kan man ha människor omkring sig, men inte med samma kvalitet som den nära familjen. 

Nu när jag blivit äldre är det en outsäglig glädje att ha en partner vid min sida, som alltid finns där för mig, som jag finns för. Vi delar minnen, gamla skämt, tjafsar och smågrälar och vi utvecklar varandra. Och så mina fina barn och barnbarn, och hennes barn och barnbarn. Runt oss en utvidgad familj på tio personer, och med yttre släktingar 50 eller hundra.

Sånt tänker man kanske inte så mycket på när man är 35 eller 22. Livsval är livsval, de får konsekvenser.

Och en sak är säker: Ingenting är säkert.

Lars-Åke, gift man med barn och barnbarn, på vilket sätt tillhör du den tillfrågade gruppen "kvinnor som valt bort partner och familj"?
  • Postman

Har inga problem med att folk väljer ensamheten, deras val. Dock kommer vi få problem framöver eftersom det föds för få barn och att det inte kommer finnas tillräckligt med skattebetalare och arbetskraft För att hålla igång landet.  Svenskar riskerar med tiden att suddas ut medan de länder där det fortfarande föds många barn kommer att breda ut sig och ta över. 

• Anonym (Lars-Åke)
    Anonym (Juni) skrev 2024-08-09 10:56:05 följande:
    Lars-Åke, gift man med barn och barnbarn, på vilket sätt tillhör du den tillfrågade gruppen "kvinnor som valt bort partner och familj"?
    Sorry, missade det. Men det är nog fler här som vill vara med och diskutera.
  • Anonym (Lars-Åke)
    Anonym (Juni) skrev 2024-08-09 10:56:05 följande:
    Verkar för övrigt som om TS anser att män också får komma till tals:

"Vad tycker ni som är män om detta? "

Svar på tråden Kvinnor som frivilligt valt bort partner och familj?