• Dina 2

Kvinnor som frivilligt valt bort partner och familj?

Jag är väldigt intresserad av detta fenomen. Speciellt eftersom jag själv är kvinna. Även om från en äldre generation. Då var det nog mer sällsynt än nu. Men det verkar ha ökat mycket i samhället?

Vad tycker ni som är män om detta? Det är klart det finns män som gjort det med. Men det verkar ovanligare som kvinna att göra det. Antar att det fascinerar mig.

Varför har ni gjort det valet? Är det pga av dåliga erfarenheter?  Eller vad beror det på? Är ni lyckliga med beslutet? Eller saknar ni en man och kärlek?  Sex? Närhet?

Jag är änka sedan ett antal år. Men har inte varit intresserad av något sedan dess. Och nu är jag bra gammal. Och håller mig till min lilla hund. 

• Svar på tråden Kvinnor som frivilligt valt bort partner och familj?
  • Anonym (On point)
    Anonym (En del bittert) skrev 2024-08-09 00:06:20 följande:

Varför svarar folk som det inte gäller? LOL. Känner ni er så hotade av dessa kvinnor. Verkar som ni har ett behov av att hävda er.

Dessutom, var lagom bitter. Du som svarade att det är för att hon blivit bortvald. Du trorpå fullaste allvar att en tjej när hon lr 18. Har väntat hela sitt vuxna liv på en gift man Hahaha. Inte speciellt troligt va. Du borde dock inte vara så bitter. Det lyser igenom starkt i hur du resonerar. Inte något vidare bra heller.

Till dig som behöll barnet och bestämde att gifta dig med mannen till barnet ändå. Det lät ju eldigt värre. Jag skulle aldrig ingå något slags 1800 tals äktenskap. Bara "för att" skjut mig, vad deprimerande.

Dessutom om en kvinna har haft dåliga erfarenheter och inte väljer vara med en man. Måste det vara synd om henne. Hon kanske är jättelycklig och har ett bättre liv utan en man. Det står väl för sjutton inte faller på en mans närvaro. 

Det är väl därför dessa kvinnor lever självständiga fria liv. Dom är starkare i sinnet. En del av er låter ju helt beroende nästintill handikappade, utan en mans närvaro. Herregud haha 

Tycker nog att du är lite väl fördömande här.  Det finns otaliga orsaker till att man väljer ett annat liv än med barn och familj. Förresten, vad är det som säger att familjelivet idag är detsamma som på 1800-talet? Jag avstod verkligen inte från att utveckla mig själv. Skaffade mig en hög utbildning och har haft en karriär inom mitt område.  Jag och min man är jämställda och vår son har växt upp i ett hem där man delar på ansvaret. 

Huvudfrågan TS ställde var varför man väljer ett liv utan att bilda familj. Jag skulle ha gjort det om jag inte blivit gravid. Ibland kanske man inte hittar någon man kan tänka sig skaffa barn med. 

Jag tror att anledningarna till en del är beroende av egna erfarenheter och en del slumpen. 

Sist men inte minst det är inte synd om dem som väljer att inte skaffa familj och barn,
  • Anonym (Pling)
    Postman skrev 2024-08-09 10:57:31 följande:

Har inga problem med att folk väljer ensamheten, deras val. Dock kommer vi få problem framöver eftersom det föds för få barn och att det inte kommer finnas tillräckligt med skattebetalare och arbetskraft För att hålla igång landet.  Svenskar riskerar med tiden att suddas ut medan de länder där det fortfarande föds många barn kommer att breda ut sig och ta över. 

Vad menar du? Det är väl bra i så fall om de breder ut sig till Sverige i så fall? Det är väl upp till svenska lagar att hindra andra från att komma in isf.

Du får det att låta som att Sverige blir invaderat pga svenska kvinnors ovilja och icke-ansvarskännande plikt att föda ariska barn ärligt talat.
  • Anonym (Lou)

Jag skulle kunna tänka mig att leva med en man, men ytterst få av alla män jag träffat. Jag orkar inte dejta eller söka aktivt, det känns tidskrävande, jobbigt och minimal chans att träffa rätt. Om det skulle råka hända så händer det, men jag har ett rikt och bra liv ändå.

Jag har barn från en kortare förbindelse för flera år sedan. 

• Anonym (On point)
    Postman skrev 2024-08-09 10:57:31 följande:

Har inga problem med att folk väljer ensamheten, deras val. Dock kommer vi få problem framöver eftersom det föds för få barn och att det inte kommer finnas tillräckligt med skattebetalare och arbetskraft För att hålla igång landet.  Svenskar riskerar med tiden att suddas ut medan de länder där det fortfarande föds många barn kommer att breda ut sig och ta över. 

Tar du då på dig ansvaret att befolka landet med i dina ögon rätt rasiga barn ?

Bara undrar ?
  • Tecum
    Anonym (Juni) skrev 2024-08-09 10:56:05 följande:
    Lars-Åke, gift man med barn och barnbarn, på vilket sätt tillhör du den tillfrågade gruppen "kvinnor som valt bort partner och familj"?
    TS frågade specifikt om vad män tycker om detta. Därför har Lars-Åke, jag och många andra män svarat. Och TS´ fråga är helt rimlig, det berör bägge kön.
  • Anonym (Pling)
    Tecum skrev 2024-08-09 14:32:44 följande:
    TS frågade specifikt om vad män tycker om detta. Därför har Lars-Åke, jag och många andra män svarat. Och TS´ fråga är helt rimlig, det berör bägge kön.
    Lars-Åke verkar missförstått tråden. 'Män och kvinnors åsikter om barnlösa kvinnor', inte hur en mans förhållande ser ut. 

Tycker också Lars-Åkes inlägg var konstigt men ingenting att fästa sig vid. Han har uppenbarligen missförstått. Kul att Lars-Åke har det bra förvisso.
  • Anonym (Cat lady)

Kan inte säga att jag personligen har gjort det men har flertal crazy cat ladies i min nära släkt. Majoriteten resonerar med att de var för kräsna i ung ålder och när de med sikt sa nej till för många i väntan på att få den perfekta insåg de att ingen uppfyller deras bild av en perfekt partner och de trivs bättre själva. 

En nära släkting till mig är en otrolig förmögen och framgångsrik kvinna som har rest jorden runt med diverse kortvariga pojkvänner, hon har ett stort hus i Bahamas och har ingen som helst behov av att vara med någon. 

Vi misstänker däremot att hon absolut har älskare eller kortvariga förhållanden men hon känner sig nog ganska klar med letandet för hon inte är villig att gå med på "vad som helst"

• Postman
    Anonym (Pling) skrev 2024-08-09 13:59:51 följande:
    Vad menar du? Det är väl bra i så fall om de breder ut sig till Sverige i så fall? Det är väl upp till svenska lagar att hindra andra från att komma in isf.

Du får det att låta som att Sverige blir invaderat pga svenska kvinnors ovilja och icke-ansvarskännande plikt att föda ariska barn ärligt talat.
    Anonym (On point) skrev 2024-08-09 14:10:03 följande:

Bara undrar ?

Ras? Det handlar inte om ras. Det handlar att överleva som nation. Äta eller ätas.  Föder vi för få barn kommer vi till slut att dö ut. Starkare nationer så som kina, Indien kommer behöva bre ut sig. Om 100-200 år kanske världen endast befolkas av kineser, indier och några andra stora folkgrupper, övriga är utdöda för de förökade sig aldrig, de valde ensamheten istället. Väldigt tråkigt men logiskt. 
  • Anonym (Pling)
    Postman skrev 2024-08-10 02:39:22 följande:
    Anonym (On point) skrev 2024-08-09 14:10:03 följande:

Bara undrar ?

Ras? Det handlar inte om ras. Det handlar att överleva som nation. Äta eller ätas.  Föder vi för få barn kommer vi till slut att dö ut. Starkare nationer så som kina, Indien kommer behöva bre ut sig. Om 100-200 år kanske världen endast befolkas av kineser, indier och några andra stora folkgrupper, övriga är utdöda för de förökade sig aldrig, de valde ensamheten istället. Väldigt tråkigt men logiskt. 
    Jag förstår inte problemet? Du väljer själv att föröka dig, skulle en framtida ättling som ser kinesisk ut vara ett misslyckande?

"kommer vi till slut dö ut" vad menar du? Pratar du om tyskarnas idéer på ariska rasen? Vad skulle framtida "arier"  betyda för dig idag? Vad är det som är tråkigt för dig idag?
  • Anonym (Folk som stör sig)

Man märker rätt tydligt vilka som har problem med detta, i tråden. Varför vet jag inte? Speciellt kvinnor som väljer  denna livsstil. Och nej, alla är INTE crazy cat ladies eller barnlösa. Många är frivilligt barnfria. Barnlös används för människor som faktiskt vill ha barn. Man kan inte vara barnlös, om något inte fattas än. Ni behöver plugga termer och svenska.

Dessutom "väljer ensamheten ' Jag förstår att det svider för en del män. Men en del kvinnor trivs och mår bättre på egen hand. Dessutom att föda barn  , bara för att föröka sig. Fungerar aldrig I längden. Det är ju inte därför man får barn. Jag tror män som ser så praktiskt på detta. Missar hela biten med att kärlek mellan två personer eller stark attraktion är helt avgörande. Om detta inte finns i grunden. Kommer det bli ett oerhört "fattigt" och icke överlevande relation I längden. Tänkt på barnen i detta med. Vi är dessutom redan överbefolkade. Kanske männen i Sverige måste skärpa sig. Det är trots allt kvinnan som väljer vem hon vill ha som pappa. Och som ska föda. Men kanske du som man får uppleva en teknik där ni själva kan föda, inom en framtid:)  Hur det kommer se ut. Och bli för barnen är en annan fråga. Dessutom har vi alla rätt att välja våra egna liv. Även kvinnor. Även om en del män tror sig ha rätten att bestämma över deras.

• Anonym (Folk som stör sig)

Går inte citera, men det här inlägget är riktat till "Kim Linfeldt" . Vad har det där göra med tråden dock. Du pratar om ställen att träffa eventuell partner på. TS pratar om frivilligt valda. Dom har alltså inga planer på att träffa någon. Eftersom dom valt bort det frivilligt.

Dessutom bland grannar? Man skiter inte där man äter. 
    Två platser jag aldrig skulle göra det på. Är just där jag bor eller arbetar. Dessutom är dom flesta av mina grannar, människor jag helst undviker. Så kan inte tänka mig att det är många som har det här i åtanke. Tänk hur konstigt det kommer bli om det inte funkar. Nej aldrig. 
     Genom vänner är väl ett sätt folk träffas på redan. Nu har jag partner. Men det här är inga råd jag skulle följa personligen. Om jag hörde till denna grupp.

• SannnaB

Jag har inga barn eller en partner men jag har en älskare och han ger mig det jag behöver. 

Svar på tråden Kvinnor som frivilligt valt bort partner och familj?