• Anonym (A)

Så besviken på sonen

Sonen, som är 19, har en tendens att tappa bort saker - nycklar , plånböcker etc, Det har orsakat en hel del problem och omkostnader för både honom och mig. Nu har han börjat på ett nytt jobb där det är väldigt viktigt att hålla reda på sina saker.

Jag har tjatat  om att han måste ha ett system för var han lägger saker men han menar att hans ?system? är att bara lägga saker över hela hemmet. 

När jag städade senast hängde jag upp hans arbetskläder (eftersom de låg på golvet) och när han skulle lägga fram arbetskläderna så inser han att ett mycket  viktigt föremål saknas. 

Han hävdar att det måste ha fallit ur när jag hängde upp kläderna, vilket inte verkar så sannolikt eftersom alla fickor hade stängd dragkedja. Dessutom har vi vänt upp och ner på hela hemmet och inte hittat det. 

Han har antagligen tappat det som med det mesta annat. Han har precis börjat på jobbet och är inte fast anställd så antagligen får han sparken. Vi vet inte än, vi vill leta in i det sista men sannolikt. 

Jag blir besviken på att han inte kan hålla ordning på saker och för att han skyller på mig. Det är ju rätt omoget. 

Ja, jag vet, det är jag som har uppfostrat honom men jag har varit noga med att han ska ta ansvar för sina handlingar och tjatat mig blå om att han måste hålla reda på sina saker. 

Jag blir också besviken på att han inte anstränger sig själv mer för att leta. Jag måste tjata på honom för att han ska komma igång. Jag fattar inte det, jag hade letat dag och natt.  Dessutom skriker och svär han åt mig konstant på grund av det här, Just nu har jag stängt in mig på mitt rum för att få lite lugn och ro. 

Dessutom fick han veta att han inte har kommit inte på utbildningen han vill gå. Han hade väldigt lätt för sig i skolan men hade hög frånvaro och är lat så han fick A i flera ämnen men men B och C i ämnen som han lätt hade kunnat få A i om han hade ansträngt sig och varit där, 

Det är klart att han inte kommer in då men han säger att han ska läsa upp betygen på komvux. 

Något har jag ju gjort fel och jag är orolig för hur det ska gå för honom nu, Om han blir av med jobbet så kommer det att bli en hård läxa för han var så himla glad att han fick jobbet. 

Jag trodde inte att det skulle bli så här. Jag har inte curlat honom även om det säkert framstår så.

Han tar jobbet på stort allvar och tar ansvar när han är där. Han är inte typen som vägrar jobba och sitter framför datorn hela dagen eller som är helt handfallen på jobbet. Han vill verkligen jobba och tycker att det är kul och så faller det på en sådant idiotisk grej. 

Jag borde kanske bara låta honom ta smällen om han inte letar men det är så svårt att bara se på. Han fick verkligen ångest när han upptäckte det men sedan är det jag som har letat mest.

Han vill flytta hemifrån men hur ska det gå till när han inte ens kan hålla koll på sina saker? Hans mardröm är att bli en mammas pojke som bor hemma när han är 30 men tänk om det blir så ändå för att han är så uppe i det blå? 

Han har verkligen potential, är begåvad och intelligent enligt lärarna, som sa att han var på universitetsnivå redan i gymnasiet. Han är självständig på vissa sätt och vill göra saker på egen hand och vill inte att jag lägger mig i, vilket jag förstår. Han har vänner och är omtyckt. Vännernas föräldrar har alltid sett honom som den ansvarsfulle som inte hittar på dumheter. 

Självklart älskar jag honom massor, han är det finaste jag har. Jag blir bara så orolig för hur det ska gå. 

Har ni några råd? Hur skulle ni agera som föräldrar? 

• Svar på tråden Så besviken på sonen
  • Anonym (Tag)

Skaffa Apple tag och sätt ihop med allt han slarvar med.
    då kommer allt viktigt att hittas.

• Anonym (Pappa)

Här är det bästa. egemtligen enda, rådet jag kan ge: Sluta Rädda Honom!

Han är 19 bast, dags för honom att ta fullt ansvar för sig själv, sina prylar, sina handlingar. Har han slarvat bort något som är så allvarlig att han får sparken, ja, då får han sparken. 

• Jemp

Sluta tjata. Punkt. Hans jobb, hans utbildning, hans ansvar. 

• Jemp

Är det nyckel, eller vad annat har han med hem som är så viktigt så han riskerar avsked?

• Xenia

Nej, jag har inget råd. Men jag undrar om han har ADHD eller ADD, eftersom han verkar så tanklös och slarvig. Lat också, även om han inte tycks vara det annars på jobbet. Men rätt oföretagsam som inte ens orkar leta utan låter dig göra det.

Eller så är han bara väldigt omogen. Verkligen en "mammas pojke". Vad säger pappan då? Är det bara du som oroar dig för sonen?

• Anonym (Se det som svårigheter)

Jag har en son med adhd som verkligen inte kan hålla koll på sina saker. Nu är han bara 14 och är inte tillräckligt mogen för att vilja hitta strategier kring detta. Så för tillfället får vi föräldrar hjälpa honom då detta är en del av hans funktionsnedsättning.

När du beskriver sonen låter han som att han drar mot adhd på personlighetsskalan. Med det menar jag inte att han har adhd eller bör utredas. Men det kan troligtvis vara hjälpsamt att läsa på lite om adhd och vardagsstrategier.

Det är inte du som har misslyckats i din uppfostran, det är din som som har svårigheter och som han behöver hitta strategier kring. 

• Anonym (A)

Det går inte att citera av någon anledning så jag svarar här. 

Han har skaffat airtags på eget initiativ för plånboken fast det hjälper tyvärr inte i det här läget. 

Jag vet, jag måste försöka stå tillbaka och inte rädda honom fast det är svårt. Jag blir ju ledsen för hans skull eftersom han verkligen ville ha det här jobbet.  

• Anonym (Ritz)

Du skrev: Han fick verkligen ångest när han upptäckte det men sedan är det jag som har letat mest.

JUST DET ÄR ATT CURLA....  

Så du curlar nog mer än du tror... Flört

• Anonym (Reality check)

Ja du ts... Jag tror du har fostrat honom så gott du kan men snälla sluta curla en vuxen man! Och om du har "brustit" i din uppfostran är det just där. Ja han kanske tappar jobbet men då får han väl lära sig den hårda vägen. Sluta hänga upp efter honom, säg till istället. Låt honom känna på hur det är att vara vuxen en stund. Och sluta tjata!!

Och självklart ska han flytta hemifrån. Det är hans bästa chans att bli vuxen.

Du kan också passa på att säga ifrån att det inte är ok att skrika även om man har tappat bort något viktigt. Om den där saken verkligen hade försvunnit när du hängde upp kläderna så hade den varit på golvet i just det rummet, eller längs vägen till annat rum om du flyttade dem eller då isf i det andra rummet. Han har så klart slarvat bort saken någon helt annanstans och det är lättast för honom att skylla på dig. Sluta leta. Han får fixa det där själv.

• Anonym (A)

Jag var likadan när jag va yngre och tappade bort saker så jag fick hitta system för det som jag använder än idag, 

Jag har försökt dela med mig av det till honom men det hjälper inte. Det fungerar några dagar sedan börjar det om. 

Jag tror inte att han har ADHD men visst kan han ha drag av det och då är det som sagt viktigt att ha system. 

Pappan orsakar tvärtom bara problem för oss så det är ingen att vända sig till. Jag lämnade honom för många år sedan. 

Sonen har haft det tufft i perioder av flera skäl, bland annat på grund av pappan, och han varit svårt sjuk. 

Jag tror att det är därför jag försöker rädda honom hela tiden. Jag vet också att jag måste sluta med det men det är så svårt. 

Det är bara mig han beter sig så där dåligt emot så det är ju tydligt att vi måste bryta det här mönstret. Mot andra är han väldigt korrekt och väluppfostrad. Han har aldrig haft problem i skolan till exempel. Det är jag som får ta alla utbrott och en hel del elakheter, 

Just nu slamrar han och svär utanför min dörr på ett demonstrativt sätt men jag tänker ignorera det, Det är som när han var liten och fick ett utbrott för att han ville ha något. Jag vägrade gå med på det så han insåg att det inte lönade sig och slutade med det. Jag får göra samma sak nu. 

På vissa sätt är han mogen och klok för sin ålder men på andra sätt rätt omogen, särskilt mot mig. 

Nu hör jag att han letar i alla fall. 

Svar på tråden Så besviken på sonen