• Anonym (A)

Så besviken på sonen

Sonen, som är 19, har en tendens att tappa bort saker - nycklar , plånböcker etc, Det har orsakat en hel del problem och omkostnader för både honom och mig. Nu har han börjat på ett nytt jobb där det är väldigt viktigt att hålla reda på sina saker.

Jag har tjatat  om att han måste ha ett system för var han lägger saker men han menar att hans ?system? är att bara lägga saker över hela hemmet. 

När jag städade senast hängde jag upp hans arbetskläder (eftersom de låg på golvet) och när han skulle lägga fram arbetskläderna så inser han att ett mycket  viktigt föremål saknas. 

Han hävdar att det måste ha fallit ur när jag hängde upp kläderna, vilket inte verkar så sannolikt eftersom alla fickor hade stängd dragkedja. Dessutom har vi vänt upp och ner på hela hemmet och inte hittat det. 

Han har antagligen tappat det som med det mesta annat. Han har precis börjat på jobbet och är inte fast anställd så antagligen får han sparken. Vi vet inte än, vi vill leta in i det sista men sannolikt. 

Jag blir besviken på att han inte kan hålla ordning på saker och för att han skyller på mig. Det är ju rätt omoget. 

Ja, jag vet, det är jag som har uppfostrat honom men jag har varit noga med att han ska ta ansvar för sina handlingar och tjatat mig blå om att han måste hålla reda på sina saker. 

Jag blir också besviken på att han inte anstränger sig själv mer för att leta. Jag måste tjata på honom för att han ska komma igång. Jag fattar inte det, jag hade letat dag och natt.  Dessutom skriker och svär han åt mig konstant på grund av det här, Just nu har jag stängt in mig på mitt rum för att få lite lugn och ro. 

Dessutom fick han veta att han inte har kommit inte på utbildningen han vill gå. Han hade väldigt lätt för sig i skolan men hade hög frånvaro och är lat så han fick A i flera ämnen men men B och C i ämnen som han lätt hade kunnat få A i om han hade ansträngt sig och varit där, 

Det är klart att han inte kommer in då men han säger att han ska läsa upp betygen på komvux. 

Något har jag ju gjort fel och jag är orolig för hur det ska gå för honom nu, Om han blir av med jobbet så kommer det att bli en hård läxa för han var så himla glad att han fick jobbet. 

Jag trodde inte att det skulle bli så här. Jag har inte curlat honom även om det säkert framstår så.

Han tar jobbet på stort allvar och tar ansvar när han är där. Han är inte typen som vägrar jobba och sitter framför datorn hela dagen eller som är helt handfallen på jobbet. Han vill verkligen jobba och tycker att det är kul och så faller det på en sådant idiotisk grej. 

Jag borde kanske bara låta honom ta smällen om han inte letar men det är så svårt att bara se på. Han fick verkligen ångest när han upptäckte det men sedan är det jag som har letat mest.

Han vill flytta hemifrån men hur ska det gå till när han inte ens kan hålla koll på sina saker? Hans mardröm är att bli en mammas pojke som bor hemma när han är 30 men tänk om det blir så ändå för att han är så uppe i det blå? 

Han har verkligen potential, är begåvad och intelligent enligt lärarna, som sa att han var på universitetsnivå redan i gymnasiet. Han är självständig på vissa sätt och vill göra saker på egen hand och vill inte att jag lägger mig i, vilket jag förstår. Han har vänner och är omtyckt. Vännernas föräldrar har alltid sett honom som den ansvarsfulle som inte hittar på dumheter. 

Självklart älskar jag honom massor, han är det finaste jag har. Jag blir bara så orolig för hur det ska gå. 

Har ni några råd? Hur skulle ni agera som föräldrar? 

• Svar på tråden Så besviken på sonen
  • Anonym (Npf)

Vad är det som gör att du inte tror att han har adhd lr liknande? När jag läser det du skriver tycker jag att det fullkomligt skriker adhd...

• Anonym (Same, same)

Här är en till som sitter med en 19-åring. Jag tror att de försöker protestera mot att bli vuxna genom att "vägra" ta hand om lätta och grundläggande saker. Kommer mamma och pappa verkligen inte att rädda mig den här gången också, liksom? Samtidigt kan man ju passa på att bråka lite för att skynda på frigörelseprocessen. Charmigt.

Du vet redan vad du behöver göra, men det betyder ju inte att det är kul. Visa empati, för visst suger det att tappa bort viktiga saker och göra folk på jobbet besvikna. Kom kanske med lite svävande förslag, som att leta där saken var sist eller följa mat-spåret, men sluta själv att leta och försöka ställa tillrätta. Ju mer du kan bemöta honom som vuxen, desto bättre.

Min sötnos flyttar till korridorrum till hösten, så det är kanske lättare att ha tålamod när det finns ett slut på eländet. 

• Anonym (Reality check)

Kan tillägga att jag jobbar med ungdomar i den åldern och många av dem är verkligen precis så där planeringshandikappade som ts beskriver och det är inte några diagnoser i botten alls, bara vanligt tonårsbeteende.

• Virriga Vera

Min som som idag är 37 var exakt så när han växte upp. Det var som om han var nyfödd var morgon och upptäckte världen på nytt. Inget vi sade eller gjorde gick in för dagen därpå så började vi om på nytt. Väldigt intelligent och hade lätt för sig i skolan, men så lat. Men det märkliga var att när vi inte var hemma, när han var tvungen att klara sig själv några dagar då fixade han det mesta. Kom i tid till skolan/jobb. Hittade alla sina grejor. Kom ihåg att vi hade en hund som skulle ha mat och rastas. Vi curlade aldrig honom, men för honom så räckte det att vi var hemma så var det som om han blev helt handlingsförlamad. Det var ständiga bråk om städning, tvätt och borttappade saker. Idag är han en ansvarsfull vuxen och en fantastisk pappa till sitt barn. Duktig på att sköta både hus, hem, och ekonomi.

Så någonstans så gjorde vi allt rätt ändå.

• Jemp

Jag tänker att hur man beter sig mot sin mamma i tonåren har väldigt lite att göra med hur man är uppfostrad att bete sig mot andra människor. Inte för att försvara att bete sig hur som helst, men ändå. När du tjatar om hans misstag och vad han borde göra hamnar ni nog lätt där, snarare än att hunnit hitta en relation där han är vuxen. 

Sen kan jag tillägga att om/när han letar och ber om hjälp, så visst hade jag kunnat hjälpa till. Men att göra det själv eller tjata tror jag inte är rätt väg att gå med någon som ändå är vuxen. 

• callmepreggoornot
    Anonym (Ritz) skrev 2024-07-12 16:48:28 följande:

Du skrev: Han fick verkligen ångest när han upptäckte det men sedan är det jag som har letat mest.

JUST DET ÄR ATT CURLA....  

Så du curlar nog mer än du tror... Flört

Eller att hjälpa någon som låter handlingsförlamad av ångest.
  • Anonym (Se det som svårigheter)

Det låter som att både du och din son har haft det tufft periodvis och det kan ju sätta spår. Du är även ensam förälder och det är ju inte heller lätt. 

Jag tror det skulle vara väldigt hjälpsamt för er två att gå och prata med någon professionell för att få till ett bra samtal. Jag tror att det går att få familjerådgivning även för detta. Din son behöver få höra av någon utomstående att han behöver börja jobba med sig själv, och att du är villig att stötta honom, men inte ta över.

• Anonym (A)

Tack för fler kloka svar! Det hjälper mig verkligen att reda ut tankarna. 

Det är ju den här balansgången som är så svår. Jag vill inte curla men vissa saker handlar ju om att man vill hjälpa till, som man skulle göra med vem som helst i en tuff situation. 

Jag känner igen det där med att sonen sköter sig när jag är bortrest. Då är han dessutom mycket gulligare mot mig. Han är så van vid att jag alltid finns där och jag inser att jag servar honom alldeles för mycket. 

Jag ska sluta tjata och påminna honom om viktiga saker för jag förstår ju att det inte hjälper honom att bli självständig.

Jag hade en ganska tuff uppväxt själv och försöker göra motsatsen men det blir fel. Jag känner också skuld över problemen med pappan och eftersom sonen var prematur och senare blev svårt sjuk så har jag varit överbeskyddande. 

Det är inte någon ursäkt men jag tror att det är därför det är så emotionellt svårt för mig att släppa taget, samtidigt som jag förstår att det är egoistiskt från min sida. 

Jag har åkt ner på stan och tar en kaffe för att få tid  att tänka. Imorgon ska jag åka till något fint ställe eller träffa en väninna så får sonen styra upp det här själv. 

Tack för att ni är så förstående och samtidigt ger konstruktiv kritik. 

• Anonym (A)

Nu går det inte att citera igen men jag har faktiskt tänkt på att vi skulle må bra av att gå i terapi tillsammans.

Vi har en bra kommunikation när det är lugnt och kan prata om hur vi är mot varandra och han kan vara insiktsfull ibland och be om ursäkt för sitt beteende. 

På det hela taget är han en sådan fin person och det är jag verkligen stolt över. Han är en bra, lojal och omtänksam vän och alla vuxna i vår omgivning tycker att han är så himla trevlig. 

Det är så tydligt att problemet finns mellan oss och det har nog kommit till en brytpunkt nu, 

• Anonym (B)

Låt honom reda sina egna smällar. När ingen räddar upp måste man jobba på det själv. 

Svar på tråden Så besviken på sonen