Inlägg från: Anonym (Se det som svårigheter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Se det som svårigheter)

Så besviken på sonen

Jag har en son med adhd som verkligen inte kan hålla koll på sina saker. Nu är han bara 14 och är inte tillräckligt mogen för att vilja hitta strategier kring detta. Så för tillfället får vi föräldrar hjälpa honom då detta är en del av hans funktionsnedsättning.

När du beskriver sonen låter han som att han drar mot adhd på personlighetsskalan. Med det menar jag inte att han har adhd eller bör utredas. Men det kan troligtvis vara hjälpsamt att läsa på lite om adhd och vardagsstrategier.

Det är inte du som har misslyckats i din uppfostran, det är din som som har svårigheter och som han behöver hitta strategier kring. 

• Anonym (Se det som svårigheter)

Det låter som att både du och din son har haft det tufft periodvis och det kan ju sätta spår. Du är även ensam förälder och det är ju inte heller lätt. 

Jag tror det skulle vara väldigt hjälpsamt för er två att gå och prata med någon professionell för att få till ett bra samtal. Jag tror att det går att få familjerådgivning även för detta. Din son behöver få höra av någon utomstående att han behöver börja jobba med sig själv, och att du är villig att stötta honom, men inte ta över.

Svar på tråden Så besviken på sonen