Anonym (Isa) skrev 2024-07-09 17:52:39 följande:
Kan hålla med dig där.
Men jag har svårt att se dessa män (i min närhet) ta pappaledigt, vabba eller dela ansvar. Det kommer nog läggas på den yngre kvinnan samt att hon får rodda med de tidigare barnen. Och det behöver inte vara fel, men jag tänker att få 80-90 talister har den inställningen eller längtan efter att gå in i traditionella roller. 70 talister absolut men inte yngre. Så det kan ju bli en krock
Det kan nog vara olika. En del män kan ha satsat mycket på karriären i tidigare år och sen uppnått en position. Då kanske de inte hade tid med barnen. Men nu när resurserna finns och de har blivit äldre kanske de kan och vill ta det lite lugnare och vara mer delaktiga med barnen.
Det kan också vara så att den äldre kulle består av barn i tonåren eller i 20 års åldern. De kan i regel ha kontakt med sin pappa själva.
Annars håller jag med dig. Män som lägger mycket tid på karriären vill nog ha en tjej/fru som är mer flexibel hemmavid.
Ärligt talat tror jag många kvinnor, även yngre, kan tänka sig det faktiskt. Vi vill hinna få våra barn i tid och kanske har man ingen tydlig karriärriktning.
Förutom de som är topptalanger på arbetsmarknaden och får fina erbjudanden från arbetsgivarna. De tjejerna satsar nog mer än gärna på karriären lite längre. Men många går in i väggen och tröttnar på arbetslivet. Då blir familjelivet en räddning.