• Anonym (Ts)

Gymnasieungdom - vad betalar de själva?

Hej! Snart börjar äldsta barnet gymnasiet. Han kommer få sitt studiemedel och då vill jag att han betalar mer själv än tidigare. De kostnader jag har för honom idag är
    - kläder (vanliga, ytterkläder, skor, träningskläder)
    - vissa hygienprodukter (tvål, schampo, rakgrejer, deo etc, han köper dock parfym och hårprodukter för egna pengar)
    - mobil (ingår i familjeabonnemang )
    - spotify (ingår i familjeabonnemang)
    - träningskort på gym
    - musikskola
    - SL-kort för kvällar och helger 
    och så mat, husrum och försäkring men det kommer jag så klart fortsätta betala.

Vilka kostnader är rimligt att han tar över när han får studiemedel tycker ni?

• Svar på tråden Gymnasieungdom - vad betalar de själva?
  • Anonym (Em)

Mina barn har sitt studiebidrag, drygt 300kr/veckan som fickpengar/nöjespengar. Jag köper baskläder, vill de ha nåt särskilt får de lägga till själva. Tex jag ger 1000kr för att köpa skor, vill de ha ett par för 2000 betalar de resten själv. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jo) skrev 2024-07-02 08:15:49 följande:

Rimligen borde ungdomen betala gym, musikskola och SL-kort. Utöver det också en del kläder! Parfym och hårprodukter betalar han redan själv, så det fortsätter han med. Ni kan behöva diskutera budget så att han lägger undan en viss summa varje månad för att kunna ha till vinterkläder, nya skor osv vid behov.

Hur skall studiebidraget kunna räcka till gym, musikskola, SL-kort , kläder, parfym och hårprodukter? Det är ju omöjligt. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Ts) skrev 2024-07-02 08:02:49 följande:
    Gymnasieungdom - vad betalar de själva?

Hej! Snart börjar äldsta barnet gymnasiet. Han kommer få sitt studiemedel och då vill jag att han betalar mer själv än tidigare. De kostnader jag har för honom idag är
    - kläder (vanliga, ytterkläder, skor, träningskläder)
    - vissa hygienprodukter (tvål, schampo, rakgrejer, deo etc, han köper dock parfym och hårprodukter för egna pengar)
    - mobil (ingår i familjeabonnemang )
    - spotify (ingår i familjeabonnemang)
    - träningskort på gym
    - musikskola
    - SL-kort för kvällar och helger 
    och så mat, husrum och försäkring men det kommer jag så klart fortsätta betala.

Vilka kostnader är rimligt att han tar över när han får studiemedel tycker ni?

Be ungdomen göra en budget. Diskuttera den och sen använd den för att dela upp vad ni betalar och vilka poster tonåringen står för. Sen ska CSN, gåvor odyl räcka till det.
  • Anonym (Em)

Man får ju inget studiebidrag under sommaren heller, utan bara under10 mån/år. Så om barnet inte får sommarjobb så behöver den lägga undan för sommaren. 

• Anonym (Kr)
    Anonym (Em) skrev 2024-07-02 09:27:28 följande:

Man får ju inget studiebidrag under sommaren heller, utan bara under10 mån/år. Så om barnet inte får sommarjobb så behöver den lägga undan för sommaren. 

Vilket kan vara fostrande och bra
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Em) skrev 2024-07-02 09:27:28 följande:

Jo, det tänker jag kan vara en bra morot för honom att söka sommarjobb mer aktivt nästa år. ;) I år hittade han inget. 
  • Anonym (Det)

Hade typ inga utgifter när jag gick på gymnasiet. Tror ej jag köpte mer än 2-3 klädesplagg under den tiden, betalade själv. 

• Anonym (Det)

Just det schampo och sånt. Men det köpte mamma på Ica och alla syskon använde samma så var ingen stor utgift 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kr) skrev 2024-07-02 09:32:18 följande:
    Vilket kan vara fostrande och bra
    Man får ju ändå ha lite koll på om ens ungdom blir utanför i skolan och i det sociala om de inte har råd till att följa med ut på aktiviteter som kostar pengar. Bio, fika, restaurang, bowling, klättring, etc. 
  • Anonym (Kr)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-07-02 11:07:18 följande:
    Man får ju ändå ha lite koll på om ens ungdom blir utanför i skolan och i det sociala om de inte har råd till att följa med ut på aktiviteter som kostar pengar. Bio, fika, restaurang, bowling, klättring, etc. 
    Om man ser till att de har tillräckligt med pengar för t ex vardagskläder, nöjen, aktviteter, lite hobbyprylar så bör de kunna prioritera själva. När ska de annars lära sig att det inte finns ett oändligt ymnighetshorn där det går att hämta mer pengar om första omgången är slut.

Vill man göra mer kostsamma nöjesaktivitere, resor, konserter, rejäla utekväller odyl så är det kanske tjäna ihop pengarna först som gäller.

Svar på tråden Gymnasieungdom - vad betalar de själva?