Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Gymnasieungdom - vad betalar de själva?

Hej! Snart börjar äldsta barnet gymnasiet. Han kommer få sitt studiemedel och då vill jag att han betalar mer själv än tidigare. De kostnader jag har för honom idag är
    - kläder (vanliga, ytterkläder, skor, träningskläder)
    - vissa hygienprodukter (tvål, schampo, rakgrejer, deo etc, han köper dock parfym och hårprodukter för egna pengar)
    - mobil (ingår i familjeabonnemang )
    - spotify (ingår i familjeabonnemang)
    - träningskort på gym
    - musikskola
    - SL-kort för kvällar och helger 
    och så mat, husrum och försäkring men det kommer jag så klart fortsätta betala.

Vilka kostnader är rimligt att han tar över när han får studiemedel tycker ni?

• Svar på tråden Gymnasieungdom - vad betalar de själva?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (BB) skrev 2024-07-02 08:38:01 följande:

Det han betalar själv nu, varifrån kommer de pengarna, vecka-/månadspeng? Kommer han fortsättningsvis få detta också eller är studiebidraget de enda pengar han kommer att få?

Han har 500 kr i månadspeng nu. Han har också en generös farmor som sticker till honom lite pengar då och då (och det lär hon ju fortsätta med). 

Jag tänker att han enbart ska ha studiebidraget framgent men det kommer ju inte räcka till alla kostnader. Därav min fråga.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Em) skrev 2024-07-02 09:27:28 följande:

Man får ju inget studiebidrag under sommaren heller, utan bara under10 mån/år. Så om barnet inte får sommarjobb så behöver den lägga undan för sommaren. 

Jo, det tänker jag kan vara en bra morot för honom att söka sommarjobb mer aktivt nästa år. ;) I år hittade han inget. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (P) skrev 2024-07-02 19:43:05 följande:
    Man behöver så klart varken en 70-kronorslatte eller en drös kläder. Det är inte heller det jag vänder mig mot. Jag vänder mig mot att tonåringar förväntas betala till exempel resekostnader och fritidsaktiviteter. Det är i min värld ett föräldraansvar att betala musikskolan eller fotbollen. Man ska som tonåring inte behöva välja om man ska fortsätta med idrotten eller någon gång i månaden unna sig något som innebär häng med kompisar.
    Jo, jag är lite inne på att betala sl-kort, musikskola och gym men att han får börja stå för klädkostnader. Kanske inte vinterjacka men vanliga kläder och skor. Då blir det ändå så att han kan behöva fundera på om han vill gå på bio, köpa en ny tröja eller ett nytt dataspel ibland, men han kan ändå fortsätta med de intressen han har och som jag vill uppmuntra. 
  • Anonym (Ts)
    Sprattelfisken skrev 2024-07-02 22:05:59 följande:

Oj, man undrar ju vad många som svarat i tråden har varit med om. Som förälder är man enligt lag skyldig att försörja sitt barn lagom till att gymnasiet är avklarat. Normala föräldrar gör det även en extra tid om det hjälper den unga vuxna. 

Det måste vara en trolltråd. Annars får jag önska lycka till med din framtida relation till ditt barn.

Alternativet är ju att fortsätta som förut, dvs jag behåller studiebidraget (som jag behöll barnbidraget), står för alla kostnader och ger honom en månadspeng. Varför är det bättre än att han får en lite större summa pengar men tar över några kostnader för att successivt lära sig att disponera en inkomst? 
Svar på tråden Gymnasieungdom - vad betalar de själva?