• Anonym (Ts)

Gymnasieungdom - vad betalar de själva?

Hej! Snart börjar äldsta barnet gymnasiet. Han kommer få sitt studiemedel och då vill jag att han betalar mer själv än tidigare. De kostnader jag har för honom idag är
    - kläder (vanliga, ytterkläder, skor, träningskläder)
    - vissa hygienprodukter (tvål, schampo, rakgrejer, deo etc, han köper dock parfym och hårprodukter för egna pengar)
    - mobil (ingår i familjeabonnemang )
    - spotify (ingår i familjeabonnemang)
    - träningskort på gym
    - musikskola
    - SL-kort för kvällar och helger 
    och så mat, husrum och försäkring men det kommer jag så klart fortsätta betala.

Vilka kostnader är rimligt att han tar över när han får studiemedel tycker ni?

• Svar på tråden Gymnasieungdom - vad betalar de själva?
  • Anonym (Jo)

Rimligen borde ungdomen betala gym, musikskola och SL-kort. Utöver det också en del kläder! Parfym och hårprodukter betalar han redan själv, så det fortsätter han med. Ni kan behöva diskutera budget så att han lägger undan en viss summa varje månad för att kunna ha till vinterkläder, nya skor osv vid behov.

• Anonym (Gymnasiemamma)

Ingenting av ovanstående! 

Det är vår skyldighet att försörja våra barn tills de slutar gymnasiet. De stackars pengar de får från csn använder de som de vill. Bara en pizza med dricka kostar närmare 200:-, ett besök på bowling eller liknande samma sak. Det är sådant jag anser dessa pengar ska gå till eller sparande för något speciellt de vill köpa tex dyrare kläder eller liknande.

• Anonym (P)

När jag på stenåldern började på gymnasiet och fick mitt studiebidrag, fick jag ?baskläder? av mina föräldrar. Det innebar vinterjacka, vår-/höstjacka och ordentliga skor för säsong, samt basgarderob. Jag fick också träningskläder. Ibland fick jag så klart nåt mer, men generellt fick jag betala det jag ville ha själv och fick det jag behövde ha. Hygienprodukter fanns alltid hemma, men dög inte det fick jag komplettera själv (om jag inte kunde argumentera för att hel familjen skulle byta). 

Fritidsintresse betalade mina föräldrar (träning och musikskolan), liksom kostnaden för gymnasieskolan (vi betalade faktiskt en avgift varje termin för lunch, resor och undervisningsmaterial).

• Jemp

Jag betalade kläder och hobby själv när jag gick på gymnasiet, men inte träning/fritidsaktivitet. Basic hygien tycker jag du kan stå för, men det som går utöver (parfym, dyrare märken, osv) han. Och att du ska stå för transport/SL. 

• Anonym (Linda)

På riktigt... ett besök på bio och äta McDonalds eller pizza efteråt så har halva bidraget försvunnit. 

Och då ska resten räcka till nästa månad? 

Lite realistiskt tänk är väl på sin plats när man tänker budget.  

Fördela bidraget på 4 veckor så ser du snabbt att det inte räcker särskilt långt .

Att kräva en massa kostnader utöver det han redan betalar själv känns snålt . 

• Anonym (BB)

Det han betalar själv nu, varifrån kommer de pengarna, vecka-/månadspeng? Kommer han fortsättningsvis få detta också eller är studiebidraget de enda pengar han kommer att få?

• Anonym (Studiebidraget)

Vår dotter börjar också gymnasiet nu. Idag betalar ju vi allt och hon har en månadspeng på typ 400 kr eller vad det är. Ska hon plötsligt få sitt studiebidrag så ska ju det innebära att hon får betala för motsvarande kostnader, så klart. 

• Fjäril kär

Om han ska betala mer utgifter är ju min undran vem som då betalar dom nöjen han vill unna sig när pengarna inte kommer räcka till det?

Vi som föräldrar har ju fortfarande skyldighet att försörja våra barn så självklart kommer fortsättningsvis majoriteten av hans kostnader ligga på dig . 

Rimligt är väl att han betalar sina nöjen och fortsätter med dom inköp han redan ansvarar för. 

Med tanke på hur dyrt allting är idag så räcker inte bidraget långt alls..

• Anonym (Ts)
    Anonym (BB) skrev 2024-07-02 08:38:01 följande:

Det han betalar själv nu, varifrån kommer de pengarna, vecka-/månadspeng? Kommer han fortsättningsvis få detta också eller är studiebidraget de enda pengar han kommer att få?

Han har 500 kr i månadspeng nu. Han har också en generös farmor som sticker till honom lite pengar då och då (och det lär hon ju fortsätta med). 

Jag tänker att han enbart ska ha studiebidraget framgent men det kommer ju inte räcka till alla kostnader. Därav min fråga.
  • TvillingmammaVästgöte

Nä mina tvillingar gick på gymnasiet använde vi de 1250 kr så här:
    250 kr gick till telefonen,
    500 kr fick de i fickpengar
    500 kr satte jag in på ett sparkonto i deras namn att ha till lite startkapital efter gymnasiet 

Resten betalade vi föräldrar: hygienprodukter, hårklippning, kläder, busskort, aktiviteter mm. Allt som vi tyckte var nödvändigt. 

De tyckte det var snålt med bara 500 kr i fickpengar, deras kompisar, många av dem, fick mycket mer. Men nu är de nöjda, har lite mer pengar till studierna och har lärt sig att hushålla och lever därför bra på CSN. 

Svar på tråden Gymnasieungdom - vad betalar de själva?