Inlägg från: Anonym (Kr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kr)

Gymnasieungdom - vad betalar de själva?

Anonym (Ts) skrev 2024-07-02 08:02:49 följande:
    Gymnasieungdom - vad betalar de själva?

Hej! Snart börjar äldsta barnet gymnasiet. Han kommer få sitt studiemedel och då vill jag att han betalar mer själv än tidigare. De kostnader jag har för honom idag är
    - kläder (vanliga, ytterkläder, skor, träningskläder)
    - vissa hygienprodukter (tvål, schampo, rakgrejer, deo etc, han köper dock parfym och hårprodukter för egna pengar)
    - mobil (ingår i familjeabonnemang )
    - spotify (ingår i familjeabonnemang)
    - träningskort på gym
    - musikskola
    - SL-kort för kvällar och helger 
    och så mat, husrum och försäkring men det kommer jag så klart fortsätta betala.

Vilka kostnader är rimligt att han tar över när han får studiemedel tycker ni?

Be ungdomen göra en budget. Diskuttera den och sen använd den för att dela upp vad ni betalar och vilka poster tonåringen står för. Sen ska CSN, gåvor odyl räcka till det.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Em) skrev 2024-07-02 09:27:28 följande:

Man får ju inget studiebidrag under sommaren heller, utan bara under10 mån/år. Så om barnet inte får sommarjobb så behöver den lägga undan för sommaren. 

Vilket kan vara fostrande och bra
  • Anonym (Kr)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-07-02 11:07:18 följande:
    Man får ju ändå ha lite koll på om ens ungdom blir utanför i skolan och i det sociala om de inte har råd till att följa med ut på aktiviteter som kostar pengar. Bio, fika, restaurang, bowling, klättring, etc. 
    Om man ser till att de har tillräckligt med pengar för t ex vardagskläder, nöjen, aktviteter, lite hobbyprylar så bör de kunna prioritera själva. När ska de annars lära sig att det inte finns ett oändligt ymnighetshorn där det går att hämta mer pengar om första omgången är slut.

Vill man göra mer kostsamma nöjesaktivitere, resor, konserter, rejäla utekväller odyl så är det kanske tjäna ihop pengarna först som gäller.

• Anonym (Kr)
    Anonym (Ts) skrev 2024-07-03 10:56:07 följande:
    Alternativet är ju att fortsätta som förut, dvs jag behåller studiebidraget (som jag behöll barnbidraget), står för alla kostnader och ger honom en månadspeng. Varför är det bättre än att han får en lite större summa pengar men tar över några kostnader för att successivt lära sig att disponera en inkomst? 
    Jag tycker det är bra om ungdomar stegvis lär sig hantera pengar, prioritera, göra en budget odyl. Ser inga probelm att göra det bit för bit, t ex mer månadspeng men också mer som ska ingå.

Viktigt att ni är överrens om vad du står för och vad som ska hanteras med månadspeng/studiebidraget
Svar på tråden Gymnasieungdom - vad betalar de själva?