Anonym (Hmm) skrev 2024-07-01 18:47:21 följande:
Säker på att barnet är gammalt nog för en utredning? Generellt har det varit så förut att man har velat vänta till skolåldern eftersom det kan vara svårt att särskilja symptom från vanligt barnbeteende (även det som går lite utanför normen).
Precis. Jag jobbar som skolsköterska och det är ofta vi får barn i förskoleklass som remitterats till BUP från BVC, men de allra flesta får ingen diagnos eller tas emot med hänvisning till just det du skriver. De barn som börjar i skolan med diagnos har oftast autism nivå 2, alltså ganska tydlig funktionsnedsättning. Någon enstaka svår ADHD.
Men, ja om barnet får autismdiagnos finns det stöd att få från habiliteringen, och iallafall i staden där jag bor ADHD-centrum.
Extra stöd från skolan är ganska varierande. Finns särskilda skolor för barn med autism och vissa skolor har mindre grupper när barnet inte fungerar i större sammanhang. Men det krävs ingen diagnos för det sistnämnda. De anpassningar barnet har rätt till i skolan är samma för alla, oavsett diagnos. (En dyslexidiagnos ger vissa andra rättigheter men som jag förstod är det inte det TS frågar efter)