• Anonym (Rå)

    Kostnad för utredning

    Om man behöver en utredning av autism, så får man stå kö i flera år innan utredningen kan påbörjas, i alla fall om man skall ha en utredning av den offentliga vården. Man kan i stället gå privat, men då får man ju betala för utredningen.

    Finns det någon möjlighet att få bidrag för att betala den kostnaden? Från det allmänna alltså på något sätt?

  • Svar på tråden Kostnad för utredning
  • Anonym (.)

    Nej, det gör det inte.

    Varför vill ni göra en utredning? Är det för at få hjälp i skolan? 

  • Anonym (Rå)
    Anonym (.) skrev 2024-07-01 17:30:17 följande:

    Nej, det gör det inte.

    Varför vill ni göra en utredning? Är det för at få hjälp i skolan? 


    Vi vill göra en utredning för att få besked om diagnos. 

    Vi vill ha en diagnos för att kunna få rätt hjälp i förskolan och så småningom (när barnet kommer till den åldern) i skolan samt förstås för att själva bättre kunna reda ut hur vi kan hjälpa vårt barn hemma.
  • RaYzLeR

    Är det bråttom med utredning så kan man få förtur i kön. Det fick jag. Jag fick göra en utredning för Asperger på psykiatriska kliniken. Jag behövde bara vänta i några månader, men det var för att jag hade problem på jobbet som behövde anpassas.

  • Anonym (Hmm)

    Säker på att barnet är gammalt nog för en utredning? Generellt har det varit så förut att man har velat vänta till skolåldern eftersom det kan vara svårt att särskilja symptom från vanligt barnbeteende (även det som går lite utanför normen).

  • Anonym (G)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-01 18:47:21 följande:

    Säker på att barnet är gammalt nog för en utredning? Generellt har det varit så förut att man har velat vänta till skolåldern eftersom det kan vara svårt att särskilja symptom från vanligt barnbeteende (även det som går lite utanför normen).


    Det kan vara en vuxen som vill utreda sig själv. 


    vissa vill veta för att få en förklaring på svårigheter man har

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-01 18:47:21 följande:

    Säker på att barnet är gammalt nog för en utredning? Generellt har det varit så förut att man har velat vänta till skolåldern eftersom det kan vara svårt att särskilja symptom från vanligt barnbeteende (även det som går lite utanför normen).


    Precis. Jag jobbar som skolsköterska och det är ofta vi får barn i förskoleklass som remitterats till BUP från BVC, men de allra flesta får ingen diagnos eller tas emot med hänvisning till just det du skriver. De barn som börjar i skolan med diagnos har oftast autism nivå 2, alltså ganska tydlig funktionsnedsättning. Någon enstaka svår ADHD.

    Men, ja om barnet får autismdiagnos finns det stöd att få från habiliteringen, och iallafall i staden där jag bor ADHD-centrum. 


    Extra stöd från skolan är ganska varierande. Finns särskilda skolor för barn med autism och vissa skolor har mindre grupper när barnet inte fungerar i större sammanhang. Men det krävs ingen diagnos för det sistnämnda. De anpassningar barnet har rätt till i skolan är samma för alla, oavsett diagnos. (En dyslexidiagnos ger vissa andra rättigheter men som jag förstod är det inte det TS frågar efter)

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (G) skrev 2024-07-01 18:49:41 följande:

    Det kan vara en vuxen som vill utreda sig själv. 


    vissa vill veta för att få en förklaring på svårigheter man har


    Det står att det handlar om ett barn. Läs kommentaren från ts.
  • Anonym (G)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-01 21:05:22 följande:
    Det står att det handlar om ett barn. Läs kommentaren från ts.
    Ok
  • Anonym (K)
    Anonym (Rå) skrev 2024-07-01 17:41:08 följande:
    Vi vill göra en utredning för att få besked om diagnos. 

    Vi vill ha en diagnos för att kunna få rätt hjälp i förskolan och så småningom (när barnet kommer till den åldern) i skolan samt förstås för att själva bättre kunna reda ut hur vi kan hjälpa vårt barn hemma.
    Om ni misstänker diagnos och inte får utredning än kan jag rekommendera er att söka till en förskola med mindre barngrupper om ni har den möjligheten. Vi bor i en stor stad och kan välja bland många förskolor. Ena barnet gick på en stor förskola, i hennes grupp fanns ett barn med svårigheter han var som en 1-2 åring fast i en 5årings kropp. Jag tyckte synd om honom för den stora förskolan var inte anpassad för honom. Många gånger jag kom dit och hämtade mitt barn och det barnet satt ute i hallen antingen ensam eller med en annan vuxen. 

    Till det andra barnet valde vi en privat förskola med max 30 barn. Väldigt stor skillnad i hur personal är mot barn, hur barnen är, hur verksamheten funkar med kommunikation och hur informerad vi blir. Vi är jättenöjda. Skillnaden är enorm.
  • AndreaBD
    Anonym (Rå) skrev 2024-07-01 17:41:08 följande:
    Vi vill göra en utredning för att få besked om diagnos. 

    Vi vill ha en diagnos för att kunna få rätt hjälp i förskolan och så småningom (när barnet kommer till den åldern) i skolan samt förstås för att själva bättre kunna reda ut hur vi kan hjälpa vårt barn hemma.
    Om barnet bara går i förskolan, så skulle jag försöka att stå i kö. Oftast utreds barn ändå inte före 7-års-ålder. 

    En annan sak är också att det egentligen inte spelar så stor roll om man har diagnos eller inte. Förskola/skola måste anpassa till barnets behov ändå. Visserligen kan det hända, om man har otur, att skolan inte ser problemen. Det beror ganska mycket på om det är uppenbar eller inte. Dvs. om barnet inte fungerar i dessa sammanhang, och det ställer till med problem, så ökar förstås chansen att man får hjälp oavsett. 
  • Anonym (Vård utomlands)
    AndreaBD skrev 2024-07-01 23:57:27 följande:
    Om barnet bara går i förskolan, så skulle jag försöka att stå i kö. Oftast utreds barn ändå inte före 7-års-ålder. 

    En annan sak är också att det egentligen inte spelar så stor roll om man har diagnos eller inte. Förskola/skola måste anpassa till barnets behov ändå. Visserligen kan det hända, om man har otur, att skolan inte ser problemen. Det beror ganska mycket på om det är uppenbar eller inte. Dvs. om barnet inte fungerar i dessa sammanhang, och det ställer till med problem, så ökar förstås chansen att man får hjälp oavsett. 

    Barn kan utredas vid 2-3 års ålder om det rör sig om en tydlig funktionsnedsättning (autism nivå 3 och IF) Ju tidigare barnet utreds bestå bättre. 


    Att ha en diagnos är jätteviktigt för att få riktade insatser och hjälp från habiliteringen. 

  • AndreaBD
    Anonym (Vård utomlands) skrev 2024-07-02 15:08:23 följande:

    Barn kan utredas vid 2-3 års ålder om det rör sig om en tydlig funktionsnedsättning (autism nivå 3 och IF) Ju tidigare barnet utreds bestå bättre. 


    Att ha en diagnos är jätteviktigt för att få riktade insatser och hjälp från habiliteringen. 


    Jag har själv två barn som inte fick tillräckligt med hjälp, så jag vet! Min dotter var 16 när hon äntligen fick diagnos. Jag har tjatat på BUP och på skolan sedan hon var 5. Hade hon fått mer hjälp om hon hade haft diagnos? Nej. Eftersom det ju verkade gå bra för henne i skolan. Ett barn som har bra skolresultat får inte någon extra-hjälp. Och vi föräldrar fattade ju att det var ADHD, vi har ju också fler i släkten. 

    Dock - om ett barn visar så mycket symptom att det skapar problem - då lär ju skolan göra något oavsett. Däremot behövs det i regel inga särskilda insatser i förskolan. Sånt borde de kunna anpassa ändå! Inför skolan är det bra att utreda. Innan gör det nog ingen skillnad. 
  • Anonym (z)
    Anonym (Vård utomlands) skrev 2024-07-02 15:08:23 följande:

    Barn kan utredas vid 2-3 års ålder om det rör sig om en tydlig funktionsnedsättning (autism nivå 3 och IF) Ju tidigare barnet utreds bestå bättre. 


    Att ha en diagnos är jätteviktigt för att få riktade insatser och hjälp från habiliteringen. 


    Ja, så är det. 
    Hab är främst till för personer med autism nivå 3 OCH IF, hab är inte till för personer med autism nivå 1/Asperger. 
  • Anonym (Vård utomlands)
    AndreaBD skrev 2024-07-02 15:22:18 följande:
    Jag har själv två barn som inte fick tillräckligt med hjälp, så jag vet! Min dotter var 16 när hon äntligen fick diagnos. Jag har tjatat på BUP och på skolan sedan hon var 5. Hade hon fått mer hjälp om hon hade haft diagnos? Nej. Eftersom det ju verkade gå bra för henne i skolan. Ett barn som har bra skolresultat får inte någon extra-hjälp. Och vi föräldrar fattade ju att det var ADHD, vi har ju också fler i släkten. 

    Dock - om ett barn visar så mycket symptom att det skapar problem - då lär ju skolan göra något oavsett. Däremot behövs det i regel inga särskilda insatser i förskolan. Sånt borde de kunna anpassa ändå! Inför skolan är det bra att utreda. Innan gör det nog ingen skillnad. 
    Det var för att hon inte hade så svåra problem, ett barn med autism nivå 3 och IF klarar inte vanliga skolan utan behöver söka särskola. Barnet behöver inte bara hjälp i förskolan om det rör sig om större problem utan behöver exempelvis habiliteringen också. 
Svar på tråden Kostnad för utredning