• Anonym (Privatliv/arbetsliv)

    Måste jag berätta något om min graviditet för min chef?

    Jag har sagt till att jag är gravid på jobbet och chefen ville då ha mina uppgifter om i vilken vecka jag är i, hur mina tankar om föräldraledighet är etc.

    Jag sa att jag inte vill delge dom uppgifterna, och det borde räcka med att jag är gravid för att göra en riskbedömning?

    Min chef sa att hon behöver veta hur långt gången jag är för att dom ska veta om dom behöver ens göra några åtgärder?

    Det kan väl inte stämma? Jag ska väl inte behöva säga mer än att jag är gravid? Jag vill egentligen inte berätta förrän jag behöver senast söka ledighet men har en del tunga arbetsuppgifter som jag känner att jag inte kan utföra, därför ville jag säga anledningen (gravid). Även om jag bara skulle vara 6v gravid så spelar det väl ingen roll, eller?

  • Svar på tråden Måste jag berätta något om min graviditet för min chef?
  • Anonym (Hm)

    Alltså det är väl snällt att berätta i god tid så de hinner ta in en ersättare som kan komma in för en smidig övergång? 

    Sen ska väl gravida inte lyfta tungt (även om det verkar variera vad som sägs där )  så där får ni ju diskutera hur ni löser det.

    Men om du nu ändå vill berätta att du är gravid, vad spelar det för roll för dig?

  • Anonym (Nja)

    Du behöver inte uppge sådan information nu. Säg att du återkommer när det är dags att ansöka om ledighet inför förlossningen.

    Men, det spelar på ett sätt roll vilken vecka du är i och hur "tungt" det där tunga är. Det är inte alla som måste sluta med något tyngre uppgifter bara för att de är gravida och tunga lyft innebär inte alltid missfall och inte i alla veckor. Prata med din läkare i första hand om detta. Du lär kunna behöva ett läkarintyg till chefen för att få stöd i att du ska slippa vissa saker.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-29 22:07:57 följande:

    Du behöver inte uppge sådan information nu. Säg att du återkommer när det är dags att ansöka om ledighet inför förlossningen.

    Men, det spelar på ett sätt roll vilken vecka du är i och hur "tungt" det där tunga är. Det är inte alla som måste sluta med något tyngre uppgifter bara för att de är gravida och tunga lyft innebär inte alltid missfall och inte i alla veckor. Prata med din läkare i första hand om detta. Du lär kunna behöva ett läkarintyg till chefen för att få stöd i att du ska slippa vissa saker.


    Alltså va? Tunga lyft innebär inte alltid missfall? Skojar du? Såklart de inte gör. Har man en normal graviditet kan man lyfta tugnt , iallafall definitivt i början. Jag har haft cerklage mina två senaste graviditeter och inte fått lyfta tungt efter det (ca vecka 15-20) , då är det högrisk. Men det står överallt plus att alla läkare och barnmorskor skulle säga att tunga lyft inte orsakar tidiga missfall , de beror nästan alltid på något fel på embryot / fostret. Även senare i graviditeten orsakar inte tunga lyft missfall om det är en normal graviditet. 
    Däremot kan ju tunga lyft vara jobbiga när man är höggravid och har man ett väldigt tugnt jobb kan man ju få slippa sånt men jag är väldigt säker på att man behöver uppge vilken vecka man är i isåfall. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-29 22:06:05 följande:

    Alltså det är väl snällt att berätta i god tid så de hinner ta in en ersättare som kan komma in för en smidig övergång? 

    Sen ska väl gravida inte lyfta tungt (även om det verkar variera vad som sägs där )  så där får ni ju diskutera hur ni löser det.

    Men om du nu ändå vill berätta att du är gravid, vad spelar det för roll för dig?


    Om det är en normal graviditet (inte högrisk ) kan man lyfta utan problem , speciellt i början. Vad har du fått det där ifrån att man inte får göra det? Det står ju överallt att tunga lyft INTE orsakar missfall om det är en normal graviditet. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-29 22:30:48 följande:
    Om det är en normal graviditet (inte högrisk ) kan man lyfta utan problem , speciellt i början. Vad har du fått det där ifrån att man inte får göra det? Det står ju överallt att tunga lyft INTE orsakar missfall om det är en normal graviditet. 
    www.vardfokus.se/nyheter/tunga-lyft-okar-risken-for-missfall/
    www.suntarbetsliv.se/forskning/fysisk-arbetsmiljo/tunga-lyft-risk-for-missfall-enligt-forskning/
  • Anonym (Jag)

    Så 3000 av 70 000 fick missfall? 4% ungefär om jag har räknat rätt? Det är ju mindre än normalt , normalt slutar iallafall 10-15% av alla graviditer med missfall. 


    https://www.sahlgrenska.se/omraden/omrade-1/verksamhet-gynekologi-och-reproduktionsmedicin/a-o/blodning-i-tidig-graviditet/


    https://www.babyhjalp.se/gravid/lyfta-tungt/


    Jag är pluggar själv till ssk (är usk redan) och vet att vad man än vill bevisa så går det att hitta någon studie som ?visar? det och så blir det rubriker men en studie räcker oftast inte.
    I tidig gravidtet kan man normalt lyfta som vanligt. Att man inte ska lyfta för tungt senare i graviditet beror mer på att det är jobbigt för kroppen , inte att det leder till missfall OM det är en normal graviditet alltså. Är det inte en normal graviditet kan det vara så att man knappt får lyfta tungt alls men då säger läkaren det. 


    Jag är själv i vecka 7 nu och lyfter som vanligt , lyfter min son som är snart 2,5 många gånger om dagen. 

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-29 22:58:51 följande:

    Så 3000 av 70 000 fick missfall? 4% ungefär om jag har räknat rätt? Det är ju mindre än normalt , normalt slutar iallafall 10-15% av alla graviditer med missfall. 


    https://www.sahlgrenska.se/omraden/omrade-1/verksamhet-gynekologi-och-reproduktionsmedicin/a-o/blodning-i-tidig-graviditet/


    https://www.babyhjalp.se/gravid/lyfta-tungt/


    Jag är pluggar själv till ssk (är usk redan) och vet att vad man än vill bevisa så går det att hitta någon studie som ?visar? det och så blir det rubriker men en studie räcker oftast inte.
    I tidig gravidtet kan man normalt lyfta som vanligt. Att man inte ska lyfta för tungt senare i graviditet beror mer på att det är jobbigt för kroppen , inte att det leder till missfall OM det är en normal graviditet alltså. Är det inte en normal graviditet kan det vara så att man knappt får lyfta tungt alls men då säger läkaren det. 


    Jag är själv i vecka 7 nu och lyfter som vanligt , lyfter min son som är snart 2,5 många gånger om dagen. 


    Jag tog bara upp det jag läst om just detta, att det funnits studier som indikerar på att tunga lyft kan vara en faktor. 
  • Anonym (C)

    Kan vara värt att kolla AFS 2007:5

    Vissa risker och åtgärder är kopplade till graviditetsvecka 

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-29 23:03:02 följande:
    Jag tog bara upp det jag läst om just detta, att det funnits studier som indikerar på att tunga lyft kan vara en faktor. 

    Ja senare i graviditeten ska man inte lyfta jättetungt.. Men tidiga missfall beror nästan aldrig på något man har gjort , oavsett vad EN dansk studie säger. Det blir också fel att skuldbelägga kvinnor som får missfall , ska man behöva älta allt man kanske har gjort fel, lyft tungt , tränat , flugit , vad man har ätit när det nästan 100% säkert skulle hänt ändå. 


    Jag har själv fått två tidiga missfall och var nära att få ett sent men fick cerklage. Och efter det fick jag lyfta max 2 kg egentligen , det var en mardröm. Så är det däremot inte om det är en normal graviditet utan komplikationer. Och nu när jag är tidigt gravid lyfter jag som sagt som vanligt. 


    Vet inte hur reglerna ser ut men tror det brukar vara mest lite senare i graviditeten man får andra arbetsuppgifter på grund av att det är tungt. 

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (C) skrev 2024-06-29 23:10:39 följande:

    Kan vara värt att kolla AFS 2007:5

    Vissa risker och åtgärder är kopplade till graviditetsvecka 


    Bra input och det är ju av vikt, särskilt om TS tänker att hon kan behöva söka gravidpenning längre fram. Så jag förstår inte heller riktigt varför man ska hålla på sådan information.

    Beroende på kollektivavtal och regler så kan det också vara schysst så att arbetsgivaren har tid på sig att hitta en ersättare. Om TS ska söka FL två månader innan så kan kandidaterna mycket väl ha 3 mån uppsägningstid. Det blir kanske inte den bästa överlämningen, om det ens hinns med någon. 
Svar på tråden Måste jag berätta något om min graviditet för min chef?