• New  Dawn

Frun tar inga initiativ

Tom Araya skrev 2024-08-18 19:05:15 följande:
    Dina alternativ är tagna helt ur luften. Ingen här har hävdat att det i det här fallet  innebär att kompromissa.
    Nej de är inte tagna ur luften. DU har själv kommenterat exakt mina exempel från vårat sexliv. DU har valt att jämföra med middagar. DU har påstått att vårat sexliv, med mina exempel, ÄR kompromisser. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-18 19:02:00 följande:
    Om man gillar både vaginalsex, analsex och oralsex och vill ha lite av varje så omfattar det en kompromiss, för att man kan inte få alla om man lägger 100% av tiden och energin på endast ett av alternativen.

Om ni har bjudit hem vänner på middag en lördagskväll och känner en enorm sexlust precis när de kommer, men skjuter upp det till efter de har gått hem, så har ni också gjort en kompromiss.
    Det finns mycket i livet som är underbart. Att dricka vin, äta god mat, umgås med barnbarn, gå på festivaler, ha analsex, ha oralsex, äta goda efterrätter, vandra i naturen, men ja, det kan man inte göra samtidigt.... Så klart. Du kan inte väga allt underbart i livet mot varandra.

Ditt exempel,... man har inte sex under tiden man bjudit hem vänner på middag.... Alltså... Jag är mållös. Det går knappt att kommentera... Nej vi har inte sex när vi bjudit hem gäster, för vi är inte heeelt borta i huvudet, vi är inte galna. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-18 19:26:34 följande:
    Du gör det när du vill, det innebär inte att det är det enda du vill (sett över tid), du har gjort en prioritering i stunden, utefter en känsla.
    Man kan inte göra allt man vill samtidigt, utan man får göra det ena först och det andra sedan, eller tvärt om. Utan att vara medveten om det, så gör du hela tiden kompromisser för att så mycket som möjligt av detta ska rymmas. 
    Nej, att suga min man är inte det enda jag vill. Så långt har du rätt. Det skulle bli lite enahanda i längden! 
    Det är dock ingen kompromiss. Det är något jag, och vi båda, väljer att göra, av fri vilja, ett medvetet val. Vi väljer inte bort något vi hellre vill göra. Därför är det ingen kompromiss. 

När man har sex gör man ofta det utefter en känsla i stunden. Man sitter inte med ett excellark, tillsammans, och fördelar alla tänkbara uppgifter och aktiviteter . 
    När jag  suger honom tänker jag INTE på att det tar tid från att dammsuga, träna eller planera middag. Dessutom... så lång tid tar det inte,... så vi hinner faktiskt med annat också...

och om det nu är så att sex gör att jag får stressa med middagen till gästerna så är det väl använd tid ändå. Rätt val enligt oss båda. 

Jag är ledsen Tom, jag har gillat dig tidigare , men nu förstår jag inte vad du håller på med.
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-18 19:43:06 följande:
    Du gör verkligen allt för att undvika att applicera ordet kompromiss i ditt liv... nu med orden "ör vi är inte heeelt borta i huvudet, vi är inte galna.".
    Att inte ha sex under tiden man har middagsgäster, är  ingen kompromiss. Det är en anpassning, som för nästan alla människor, är helt självklara. (undantagen måste vara extremt få, och jag är väldigt, väldigt förvånad över att du inte förstår det) Man måste vara sjukt  rubbad mentalt om man inte fattar det. 

Människor blir av och till kåta på jobbet, i butiker och på restauranger. Med ditt tankesätt är det en kompromiss att dom inte onanerar, eller har sex, hej vilt, överallt..... 
  • New  Dawn
    Anonym (BB) skrev 2024-08-18 21:19:52 följande:
    säger du så till folk i din omgivning med när du pratar i det dagliga livet?
    Jag tror absolut inte att Tom skulle vara så galen att han hade sex när han har middagsgäster. Att han använder det som exempel gör mig väldigt förvånad. 
    Det är sjukt rubbat är att inte göra den självklara anpassningen till normalt beteende. 

Det är helt osannolikt att några jag blir hembjuden till skulle börja ha sex. Skulle jag säga det till dem eller inte är helt irrelevant. 
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-18 20:14:16 följande:
    Det här säger mig bara att du inte vet vad ordet betyder.
    Tom Araya skrev 2024-08-19 05:57:56 följande:
    Du menar att ordet byter betydelse utefter sammanhanget?

Det som hade varit en kompromiss i ett annat sammanhang ska kallas något annat när det kommer till sex, är det så du menar?

Ord brukar inte byta betydelse på det sättet.
    Anonym (BB) skrev 2024-08-18 21:17:59 följande:
    hon (och de andra) vill helt enkelt inte ens försöka förstå, imponerande att du orkar Tom, en stor, stor eloge till dig.

Jag tror ni båda måste läsa på lite av tex Toms citerade meningar om kompromiss, för nu har ni snurrat till det helt.

Att jag och min man har oralsex när vi båda vill göra det är ingen kompromiss. Det är obegripligt att ni vill få det till en kompromiss. 

En kompromiss är när man måste jämka, mellan olika förslag/viljor. 

Det är klart att vi på något sätt skulle gjort något annat av tiden om vi inte hade oralsex  Sannolikt bara legat och slöat. Jag vet faktiskt inte vad vi hade gjort annars. Om man inte ens vet vad man skulle gjort annars är det ingen kompromiss. 
    Alla tusentals små val vi gör varje dag, som tex att är inte kompromisser. 
  • New  Dawn
    Anonym (BB) skrev 2024-08-19 07:21:10 följande:
    Nu svarade du inte på frågan, frågan var om du kallar människor i din vardag för sjukt rubbade mentalt om de inte håller med dig i diskussioner. Jag tror inte du gör det faktiskt.  
    Jag menade inte att Tom var rubbad. 
    Det var lite dåligt formulerar, men nu har jag ju förklarat. Det var det BETEENET, dvs att ha sex när man har middagsgäster, som är sjukt rubbat. 
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-19 06:55:53 följande:
    Det mesta eller i alla fall mycket i en relation uppfyller kriterierna för kompromiss, d.v.s. att det finns olikheter som behöver någon grad av anpassning och det finns en form av överenskommelse (behöver inte vara uttalad) i syfte att göra alla parter nöjda.

Den grundläggande principen för vad kompromiss innebär eller kan innebära finns där, men ser och känns annorlunda än när du sitter och förhandlar i möten på jobbet eller i föreningen.
    Att det inte känns som att man kompromissar betyder att man passar väldigt bra ihop.

Att privatlivets kompromisser skulle omfatta något av organisationens/politikens formalia för att räknas är bara löjligt. Formalia hör till sammanhanget, inte till den princip ordet innebär.

Kompromisslöshet (vilket är motsatsen) är ingen bra grund för någon form av relation. Därmed inte sagt att man ska kompromissa på ett sätt som får en att må dåligt. Även där man säger att "det här kompromissar jag inte om", så gör man sannolikt ändå en form av kompromiss, eftersom man då ofta tillåteter att partnern tillämpar samma princip i motsvarande omfattning..

Men det verkar som att ordet är otroligt känsligt att använda när det kommer till kärlek, för man vill inte se något annat än just kärleken (och lusten) som grund för hur man löser saker som dyker upp i ett förhållande. Men kompromisser kan finnas även där det finns lust och glädje. De är inte nödvändigtvis motsatsförhållanden.
    Det jag inte håller med dig om är dels att du tycker att alla möjliga beslut under dagen kan betraktas som kompromisser. Du gav exempel på att du behövde tvätta. Allt vi gör, är inte en kompromiss bara för att det alltid finns något annat att använda tiden till. 

Det andra jag inte håller med dig om är att du skrev att vi hade kompromissat när jag beskrev vårat oralsex. Vad har vi kompromissat om?!? Berätta det. När vi båda vill ha oralsex. Hur kan det då vara en kompromiss?

Det tredje jag inte håller med om är att du påstår att det  inte betyder något vad man känner. Du skrivet att "det inte behöver kännas som en kompromiss, men det är det". På vilja grunder då? Det är helt fel. Om jag vill suga min man , eller gå på en restaurang, och jag sedan gör dessa saker har jag så klart inte kompromissat. Saker man vill göra och sedan gör, är inga kompromisser. Det är så konstig tanke du har där. 

Det fjärde är det som gör sex speciellt. För oss är det lika viktigt att båda njuter, och det är vår vilja.
    Du skrev att ställningar som var hennes favorit är en uppoffring eller en kompromiss, jämfört med att ha sex i dina favoriter. 
    Här finns en enorm skillnad, utifrån hur jag ser sex, eftersom att jag verkligen vill ge njutning. Jag gläds, blir kåt och nöjd av att han njuter, så de aktiviteterna som han njuter av är lika viktiga. Om vårat sexliv bara fokuserade på att optimera min njutning, skulle jag bli olycklig. 
    Andra saker kan man gå med på, kompromissa om, fast man inte tycker det är så jättekul, men ändå acceptabelt. Det krävs liksom inte samma engagemang och kroppslig reaktion som sex. 
  • New  Dawn
    Pope Joan II skrev 2024-08-19 09:04:00 följande:
    Fantastiskt att det finns kvinnor som är intresserade av att ha sex med en människa som uttrycker sig som du gör och som inte ens låter partnern sköta sina meningsutbyten med andra människor själv. 

Behöver New Dawn, din "gumma" verkligen ditt försvar och dina märkliga krumelurer till meningar i så gott som varje diskussion hon deltar i? 
    Du vet så väl att han inte behöver hjälpa mig.
    Majoriteten av alla inlägg jag gör här skriver han inte i, och der vet du så väl, och det vet alla andra som känner igen mina inlägg. Det är ytterst ovanligt att Anton skriver. 
    Hans inlägg har med hans åsikter att göra. Självklart ska han skriva om dem när han känner det. Der vore bara löjligt om han skulle begränsa sig pga av att jag skriver.
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-15 10:41:06 följande:
    Ja, det är min uppfattning om hur alla relationer bör fungera, som vänner, kärlekspartners, familjemedlemmar e.t.c.

Den som inte är beredd att göra några som helst kompromisser för andras skull ska nog leva ensam om hen inte har den omåttliga turen att hitta en vän/partner som tycker exakt lika och vill lika i allt.

Jag har inte upplevt att mitt sexliv blir dåligt av att jag ibland knullar henne i hennes favoritställning, eller smeker henne på det sättet som hon vill... det är en så orimlig slutsats du gör att jag börjar fundera över din mentalitet...
    Varför är det en kompromiss att knulla din tjej i hennes favoritställning, eller smeka henne som hon vill?

Vad skulle du hellre vilja göra? Att allt handlade om din njutning? Om det är en kompromiss måste det ju vara något du hellre hade gjort? 
Svar på tråden Frun tar inga initiativ