• New  Dawn

Frun tar inga initiativ

Tom Araya skrev 2024-08-16 21:10:15 följande:
    Jag ska ge dig ett exempel, så får vi se om slanten trillar ner...

Ett rockband är ute på turné.
    De älskar vad de gör, att spela live inför publik och de känner det som att de får betalt för att utöva en hobby.
    Rockbandet spelar i din lilla stad så du får möjlighet att se dem utan att behöva resa 20-30 mil.
    Är det då en uppoffring eller gör de detta för sin egen skull?
    Både och skulle jag säga, för de hade istället kunnat spela 20 mil bort och tjänat mer pengar eller varit hemma hos sina familjer som de saknar och familjen saknar dem när de är ute på turné i flera veckor i sträck.
    Så de har rent principiellt gjort en form av uppoffring för sina fans i din stad, eftersom det fanns andra attraktiva alternativ de hade kunnat ägna den dagen åt, men de känner det inte som en uppoffring eftersom de tycker detta är så kul.
    Förstår du nu skillnaden?
    Kan du hålla dig till sexuella kompromisser.
    Du skrev att det var en uppoffring att ha sex i en ställning som främst kvinnan njöt av. 
    Har du alltid känt så? Även i början av relationen? 

Om det nu är så att allt som inte optimerar din njutning främst är en uppoffring, är det optimala sexet det som bara gynnar din njutning och kåthet?

Är drömmen en kvinna som bara har din njutning i fokus, så slipper du alla uppoffringar och kompromisser? 
    Eller hade du velat ha en kvinna som bara njöt av exakt det som råkar vara det som ger dig mest hela tiden? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (BB) skrev 2024-08-16 22:34:17 följande:

Kompromiss är en lämplig lösning, man fokuserar på en lösning som blir bra för båda istället för att fastna i ett evighetstjafs om vem som har mest rätt eller fel. dina (och hatodödasvansklubben) utgår endast ifrån kvinnans önskemål och att mannen ska vända sig in och ut i all evighet för att försöka förstå vad hon vill eller inte vill. Du har inte skrivit en rad om att kvinnan eller kvinnor också borde lyssna lite på vad män vill, tänker eller önskar.  

Jag frågade efter ett exempel.
    Det jag ser som svårigheten är själva uppgörelsen. Låt säga att det är mannen som tycker att det blir för lite sex och att kvinnan tar för få initiativ.
    Ska hon då börja ta initiativ till sex utan att själv ha lust? Jag tror nämligen att det oftast är så det är. Hon kan ju gå med på att prova ha sex oftare, men fortfarande, om hon inte har lust. Kommer det då att funka? Kan hon avbryta försöket. Ska hon då runka av honom, och är det något som kommer att fungera. Är det verkligen det mannen saknar? 

Jag tror, att för ett fungerande sexliv ska fungera, måste det finnas en sann vilja. Så fort det känns som att någon bara ställer upp, särskilt om det sker ofta, tror jag att båda känner att kvaliteten på sexet sjunker, och det riskerar att försämra den generella sexlivet. 
    I min förra relation var vi ibland för trötta och det hände att mitt ex försökte ställa upp, men det gick inte. Jag kände att han var för oengagerad. Jag tappade all lust.

Ibland händer det nu att det inte funkar för någon av oss, och ibland väljer den med lust att vänta. Ibland ger vi varandra njutning. Vad är en kompromiss, att den som har mest lust väntar, eller att den som inte kan/vill ger njutning? Vi tänker inte så. För vad är i så fall att inte kompromissa? 

När det gäller sex har man inte alltid lust exakt samtidigt, så någonstans måste man hantera detta, men det jag är ute efter är att det måste finnas en äkta och vilja och lust. 
    Att min man gör det skönt för mig är inte någon kompromiss i hans huvud. Ibland funkar det för honom efter, och då kan väl ingen tycka att det är en kompromiss. Eller är allt oralsex en kompromiss? ( Enl Tom Araya måste man ju njuta själv för att det inte ska kallas så) Att jag senare ger honom njutning är ingen kompromiss för mig. Det har liksom inte med det att göra. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (BB) skrev 2024-08-17 13:26:09 följande:
    Ska sexlivet fungera måste det finnas en sann vilja, då behöver båda synka sig för att nå en lösning och samsyn. Ett förhållande eller relation helt utan kompromisser finns inte. 
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-18 13:48:26 följande:
    Jo, det är just vad det är. En kompromiss är en överenskommelse som båda gillar.

(Dock anser en del deltagare här att kompromiss är lika med våldtäkt. Det får stå för dem.)

Jag förstår inte i vilka situationer ni upplever att det handlar om en kompromiss i sexlivet. 

Tycker ni (och andra här i tråden) att Tom Arayas beskrivning av kompromisser var bra exempel. Dvs att det kan vara en kompromiss, eller till och med en uppoffring, att ha sex i andra ställningar än de som ger er mest njutning för er själva. Kompromissen och/eller uppoffringen är alltså att ha sex i ställningar som den andre njuter mycket av. 

Så tänker inte vi eftersom det, för oss, är lika viktigt att båda njuter,  Att liksom se allt som inte har med min direkta fysiska njutning som kompromiss är väldigt främmande.
    Sex är inte bara en fysik aktivitet för att njuta. Det finns mycket andra viktiga faktorer som närhet, och det finns även mentala delar, tex att det är upphetsande att se den andre njuta, det ger glädje att veta att den andre blir tillfredsställd. Sex innefattar även mycket andra delar som bekräftelse och emotionella närhet.

Nåväl. Ni (och andra här ska få svara på en fråga)nämligen om ni anser att följande exempel är en kompromiss eller inte. (Det här är sanna exempel för övrigt) 

1A: Min man smeker min rumpa för att han gillar den. Jag blir kåt, och visar det, kanske tom säger det. Jag börjar ta på honom men han säger att han inte vet om det funkar. Han börjar hursomhelst tillfredsställa mig.  Under tiden blir han kåt, får stånd och  jag suger av honom... 

2A: Jag sätter mig i hans knä och kysser honom, efter en stund blir han kåt och jag suger direkt av honom. Han vill också tillfredsställa mig, men jag säger att jag inte känner mig riktigt redo. "Jag kan prova" säger han, och så vaknar min lust och  går det för mig också.... 

1B Allt är lika som 1A, förutom att jag tillfredsställer honom morgonen efter när jag känner hans stånd, när vi ligger och myser. 

2B Allt lika som 2A förutom att jag inte känner mig redo och inte heller vill prova, men morgonen efter blir jag sugen och min man tillfredsställer mig. 

Jag känner aldrig att något av detta handlar kompromisser eftersom att vi alltid utgår från att det är viktigt att båda njuter, och båda VILL ge lika mycket som att ta emot, men det måste inte ske vid samma tillfälle, och vi vet inte heller vad en smekning ska leda till. Vi vet ju inte ens själva ibland. 
    Om ni, som vi, inte tycker att det här handlar om kompromisser, så berätta då hur det skulle se ut om vi hade kompromissat, eller ge något exempel.

Ett sista alternativ vore ju att vi inte skulle ha sex alls för än dagen efter. Är vi i så fall lika genomruttna som TS fru?
  • New  Dawn
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-08-18 14:22:01 följande:

Det där kompromiss- och uppoffringstänket är helt upp och nervänt för mig, är inte själva meningen med sex att det är fler än en som ska uppskatta det? Utan att alla njuter av det är det en fullkomligt meningslös sysselsättning.

Precis så! 
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-18 17:41:54 följande:

Vad betyder egentligen ordet kompromiss?

Ur SAOL:
    kom·­pro·­miss [?mis´] substantiv ~en ~er ? överens­kommelse efter ömse­sidiga efter­gifter, medel­väg
    Från Wikipedia:

En kompromiss är en överenskommelse mellan två eller flera parter som nåtts genom ömsesidiga eftergifter, där de inblandade parterna ger upp några av sina ursprungliga krav eller positioner för att komma fram till en lösning som alla parter kan acceptera. Att kompromissa är en vedertagen och allmänt accepterad social problemlösningsmetod.

Det finns flera metoder för att nå kompromisser; En metod är prutande, där en köpare och en säljare lämnar bud tills de når ett bud som båda kan godta.

En kompromiss kan innebära att man ger upp en del av sina krav för att få igenom andra. Ett politiskt parti kan säga att man ger upp kravet på att höja skatten på el, om man i gengäld får igenom sitt krav på höjd skatt på bensin. Kompromisser är viktiga i såväl politiken och näringslivet, som vardagslivet.

Kompromissen som problemlösningsmetod står i kontrast till dominans eller ojämbördig konflikt där en starkare part försöker driver igenom sin vilja med användande av makt utan att beakta motpartens behov eller preferenser (jmf den starkes rätt).

Ur Vokabel (Svensk ordbok):

Vad betyder kompromiss?
    sammanjämkning (av motstridiga önskemål), medelväg

överenskommelse efter att båda parterna fått minska sina krav, medelväg

beslut som syftar till att genom förhandling tillfredsställa flera parter i en intressekonflikt genom att balansera för- och nackdelar mellan de inblandade

lösning på ett problem som nås genom ömsesidiga eftergifter

Ur Ordlista.se:
    kompromiss substantiv

sammanjämkning (av motstridiga önskemål), medelväg

beslut som syftar till att genom förhandling tillfredsställa flera parter i en intressekonflikt, genom att balansera för- och nackdelar emellan de båda

Ur Nationalencyklopedin:
    kompromiss (latin compromi?ssum ?överenskommelse?, ?ömsesidigt löfte?, ?kompromiss?, av compromi?tto ?ge ömsesidiga löften?),

Det är alltså ganska sannolikt att två personer i en relation inte har exakt matchande vilja, önskan och behov, utan att vissa kompromisser behöver göras för att tillgodose och tillfredsställa bådas behov. Bara den detaljen att det i ett heterosexuellt par finns två helt skilda anatomier talar för att skillnader finns i hur man vill ha sex eller vad man sexuellt blir tillfredsställd av. Är man inte villig att göra en viss anpassning efter det så kommer man troligen inte att tillfredsställa sin partner.
    Jag antar att det sista stycket är dina egna ord. 
    Det är helt obegripligt att det verkar handla så mycket om egna behov hela tiden . Att de länkade texterna är fyllda med ord som "positioner, eftergifter, krav, konflikt, lämna bud, förhandling, beslut, i gengäld få igenom krav", känns både motbjudande, avtändande och sorgligt hårda. 

För mig låter det bara deprimerande. Det måste vara helt omöjligt att få ett tillfredsställande sexliv om man ser allt som politik. 

Delar av min vilja, min önskan och mina  behov är ju att min man ska njuta och känna sig tillfredsställd. Några av hans behov, viljor och önskemål är att se, känna och veta att jag njuter så mycket och att han gör min kåt. 

Hade vi haft väldigt olika preferenser, eller syn på sex, hade det dock inte funkat. Varken med eller utan kompromisser. Då hade vi inte varit ett par ens. 
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-18 18:04:19 följande:
    Nej, du tänker inte att det är en kompromiss (det gör inte jag heller när jag har sex), men det är ändå det. Motsatsen (som jag antar inte är gällande i ditt liv och förhållande) är att inte tänka på vad den andre vill, önskar och behöver alternativt att det är exakt lika som för dig.
    Det klart att det inte är en kompromiss för oss . Tror du, på fullaste allvar att min man tycker det är en kompromiss att göra mig kåt, se och känna att jag njuter himmelsk mycket av det han gör med mig. Du har fel. Han blir lycklig av det. Och detsamma gäller mig. 

Att du anser att det är en kompromiss att ge din kvinna njutning får stå för dig. Du får nog ändå acceptera att vi inte känner så. 

Att inte bry sig om vad den andre vill, och känner, kan visa sig på flera sätt. Både från den med mer lust, och från den med  mindre lust  Att kräva kompromiss, kan vara ett sätt. Att ignorera den andres sexuella behov och vad sex betyder för honom/henne kan vara  ett annat. 
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-18 18:16:34 följande:
    Just ordet "intressekonflikt" är bara ett exempel på där kompromisser tillämpas. Det räcker med att det finns skillnader som behöver anpassning för att göra alla parter nöjda, så är ordet tillämpbart.

Även om man bara serverar mat som alla i familjen gillar, så kommer veckans middagsmeny ändå innefatta kompromisser, för den hade inte sett likadan ut om det var bara en av familjemedlemmarna som gjorde menyn åt sig själv.
    Men Tom, det är väl ändå en annan sak. Jag kan absolut "ställa upp" och äta mat som inte är så jättegod. (Jag själv kan, till mig själv, ignorera mina behov och i stället äta något som finns i kylen), men att ha sex är lite annat. Sex ska man ju vara sugen på, annars kan det kvitta. Jag vill inte heller ta emot något halvegagerat sex, för min skull heller. Det faller då. 
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-18 18:40:28 följande:
    Nu är du igen inne på vad du eller han känner och vill framhäva det som praktisk och objektiv sanning. Det är inte din eller hans känsla som som säger att något av det ni gör är en kompromiss eller inte.
    Men tänk på att jag vill suga min man. Jag älskar att se honom njuta. Jag väljer att göra det. Jag väcker hans lust. Hur kan det vara en kompromiss? 
  • New  Dawn
    Anonym (Örjan) skrev 2024-08-18 18:03:34 följande:
    Om man uppfattar det som att man har en intressekonflikt i sexlivet så inte är det speciellt troligt att någon form av kompromiss är vägen framåt utan snarare ett mycket effektivt sätt döda intimiteten helt. 

Som andra redan sagt du framstår som rent ut sagt spritt språngande galen.
    Så sant 
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-18 19:02:00 följande:
    Du behöver inte känna att du offrar någonting för att det ska vara en kompromiss, sett ur ett rent principiellt perspektiv.

Du ägnar tid och energi åt något som tar från annat du hade kunnat göra istället. När ni har sex så har ni fördelat den tid och energi ni lägger på ett antal olika aktiviteter som ger olika njutning. Det är också en form av kompromiss.
    Fast nu tänker du fel. När jag suger min man vill jag inte göra något annat. Hur kan det då vara en kompromiss? 
Svar på tråden Frun tar inga initiativ