Anonym (BB) skrev 2024-08-17 13:26:09 följande:
Ska sexlivet fungera måste det finnas en sann vilja, då behöver båda synka sig för att nå en lösning och samsyn. Ett förhållande eller relation helt utan kompromisser finns inte.
Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-18 13:48:26 följande:
Jo, det är just vad det är. En kompromiss är en överenskommelse som båda gillar.
(Dock anser en del deltagare här att kompromiss är lika med våldtäkt. Det får stå för dem.)
Jag förstår inte i vilka situationer ni upplever att det handlar om en kompromiss i sexlivet.
Tycker ni (och andra här i tråden) att Tom Arayas beskrivning av kompromisser var bra exempel. Dvs att det kan vara en kompromiss, eller till och med en uppoffring, att ha sex i andra ställningar än de som ger er mest njutning för er själva. Kompromissen och/eller uppoffringen är alltså att ha sex i ställningar som den andre njuter mycket av.
Så tänker inte vi eftersom det, för oss, är lika viktigt att båda njuter, Att liksom se allt som inte har med min direkta fysiska njutning som kompromiss är väldigt främmande.
Sex är inte bara en fysik aktivitet för att njuta. Det finns mycket andra viktiga faktorer som närhet, och det finns även mentala delar, tex att det är upphetsande att se den andre njuta, det ger glädje att veta att den andre blir tillfredsställd. Sex innefattar även mycket andra delar som bekräftelse och emotionella närhet.
Nåväl. Ni (och andra här ska få svara på en fråga)nämligen om ni anser att följande exempel är en kompromiss eller inte. (Det här är sanna exempel för övrigt)
1A: Min man smeker min rumpa för att han gillar den. Jag blir kåt, och visar det, kanske tom säger det. Jag börjar ta på honom men han säger att han inte vet om det funkar. Han börjar hursomhelst tillfredsställa mig. Under tiden blir han kåt, får stånd och jag suger av honom...
2A: Jag sätter mig i hans knä och kysser honom, efter en stund blir han kåt och jag suger direkt av honom. Han vill också tillfredsställa mig, men jag säger att jag inte känner mig riktigt redo. "Jag kan prova" säger han, och så vaknar min lust och går det för mig också....
1B Allt är lika som 1A, förutom att jag tillfredsställer honom morgonen efter när jag känner hans stånd, när vi ligger och myser.
2B Allt lika som 2A förutom att jag inte känner mig redo och inte heller vill prova, men morgonen efter blir jag sugen och min man tillfredsställer mig.
Jag känner aldrig att något av detta handlar kompromisser eftersom att vi alltid utgår från att det är viktigt att båda njuter, och båda VILL ge lika mycket som att ta emot, men det måste inte ske vid samma tillfälle, och vi vet inte heller vad en smekning ska leda till. Vi vet ju inte ens själva ibland.
Om ni, som vi, inte tycker att det här handlar om kompromisser, så berätta då hur det skulle se ut om vi hade kompromissat, eller ge något exempel.
Ett sista alternativ vore ju att vi inte skulle ha sex alls för än dagen efter. Är vi i så fall lika genomruttna som TS fru?