Tom Araya skrev 2024-08-15 12:37:48 följande:
Ja, vi har olika uppfattning om ordets betydelse.
Sedan
tar du bara upp sexuella saker du gör lika mycket för din egen skull.
För att det ska kunna vara en uppoffring krävs att det finns alternativ som tilltalar den ena eller andra mer eller mindre eller som fokuserar mer på den enes behov, som i ditt exempel om att äta ute eller inne. Jag kan göra den uppoffringen också, även en motsvarande sexuell.
Om hennes favorit är missionären, min favorit är bakifrån, men det gillas mest av båda om hon rider, så är de två första alternativen en form av uppoffring och det sista är en kompromiss, även om ingen av oss ser sex med varandra som en uppoffring.
Vad jag här vänder mig mot är resonemanget att man aldrig ger varandra något och aldrig gör något för sin partners skull... för "det räknas ju inte om man är kära i varandra". Jag skulle inte vilja leva i ett förhållande med en kvinna som har en sådan syn. Jag har alltid uppskattat att min partner ger mig en massa glädje, stöd, kärlek och njutning och jag ger henne samma tillbaka.
Ja, det är nog delvis så att vi ser på orden olika, men även din beskrivning av sex känns väldigt främmande.
Mitt sexuella "behov" även innefattar att
ge njutning att se och veta att han blir kåt, njuter och kommer. I erat exempel, om det vore min man som mest föredrog missionären, skulle den vara viktig för mig också. Jag skulle inte vilja att vi hoppade över det. Om min man njöt av det skulle jag vilja ge honom den njutningen. Jag vill att han ska njuta, bli kåt osv. Dvs jag vill INTE hoppa något som är extra skönt för honom. Jag kan tex bli kåt på hans kåthet. På samma sätt fungerar han. Men även när jag är helt okåt älskar jag att se honom njuta, och vill det.
Bra sex handlar om att båda njuter. Därför är det lika viktigt att ge som att ta emot. Därför är det ingen kompromiss eller uppoffring, för mig, att göra saker som han njuter mer av,
Man ser ganska ofta, tex här på FL att män så gärna vill att kvinnan ska komma, och kvinnan upplever det ibland nästan jobbigt och menar att det nästan känns som det handlar om att de behöver komma för hans skull. För det är ju så, att det någonstans är ett sexuellt behov att ge njutning också
Jag tycker att sex skiljer sig från andra saker, eftersom både behöver bli kåta, och för det krävs ett annat "samarbete".
Att äta inne eller ute tex kräver inte att min, och hans, kropp är sätts igång på något sätt. Det är en mycket mer neutral situation, som man lättare kan anpassa sig till.