• Anonym (Sömnbrist)

    Mitt barn SOVER INTE

    Alltså jag blir knäpp. Jag har en dotter som snart fyller 5 som dels ibland har väldigt svårt att somna, hon är uppe i varv och kan verkligen inte varva ner för att vara stilla i sängen. 


    Men sen det stora problemet, nätterna. VARENDA natt vaknar hon fleeeeera gånger. ibland upp mot 10 jävla gånger. Hon är nästan aldrig ledsen när hon vaknar och jag går med henne till hennes rum och nattar om henne. Jag vill inte att hon ska sova i min säng för då sover jag inte alls. 


    Jag det alltid till vissa saker innan hon går och lägger sig:
    - Bra temperatur/olika pyjamaser beroende på temp
    - Mätt i magen, kvällsfika ett tag innan läggdags
    - Minimalt med skärmtid om det ens blir skärmtid alls
    - Ute och leker/gör av med hennes energi efter förskolan
    - Att hon har kissar direkt innan nattning
    - Att ett glas vatten finns tillgängligt 
    - Rummet är mörkt
    - Inget socker på vardagar

    Alltså hjälp mig! Vad mer kan jag göra? Jag har börjat utveckla ångest på kvällarna att jag inte vill gå och lägga mig för jag måste gå upp hela tiden. 


    Dottern bor halvtid hos mig och halvtid hos sin pappa. Två veckor i stöten för det fungerar bättre. Dottern har nämligen inga rutiner alls hos pappa och går inte ens på förskolan under hans veckor. 
    Jag är desperat efter något som kan funka så jag kan få sova, även så dottern sover bättre.

  • Svar på tråden Mitt barn SOVER INTE
  • Tow2Mater

    köp en större säng så ni båda kan sova i den ostört. Eller så provar du sova på en madrass i hennes rum. Kanske kan det minska uppvaken om hon ser du är nära.

  • Anonym (Yuy)

    När vaknar hon på morgonen?

  • Anonym (Sömnbrist)
    Tow2Mater skrev 2024-06-26 21:04:03 följande:

    köp en större säng så ni båda kan sova i den ostört. Eller så provar du sova på en madrass i hennes rum. Kanske kan det minska uppvaken om hon ser du är nära.


    Hon har en 160 säng i sitt rum just av anledningen att jag inte ska gå under. Men jag kan inte sova med henne bredvid, hon rör sig massor och väcker mig. Jag stör även henne om jag sover bredvid, men jovisst, då kan hon lägga sig och somna om själv iallafall
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Yuy) skrev 2024-06-26 21:05:22 följande:

    När vaknar hon på morgonen?


    Hon går på förskola 9-16 så brukar väcka henne ungefär 7.45, och hon är svårväck. På kvällen brukar vi varva ner runt 19 för att försöka sova innan 21. 


    Jag har testat att skjuta hennes sovtider att hon lägger sig tidigare eller senare men samma sak. Idag har varit full rulle, noll skärmtid och vi har även varit och badat. Nattning precis nu men hon ligger absolut inte stilla, har försökt sen 20

  • Tusse89

    Har ni haft kontakt med sjukvården? Just att hon rör sig väldigt mycket och vaknar kan ju vara att hon ex har sömnapné, körtlar i näsan, brist på någon vitamin etc? Hade definitivt kontaktat sjukvården för att utesluta saker och ev göra en sömnstudie eller vad det kallas. Vet att man också kan få melatonin utskrivet.

  • Anonym (FruT)

    Stackars liten tjej. Hon måste vara helt slut av att vakna så ofta.

    Det låter verkligen inte bra att rutinerna fungerar så dåligt hos pappan att hon inte ens går på förskolan där. Är det en reaktion på detta som visar sig hos dig och era nätter? Finns det fler problem kopplat till nätterna hos pappan? Förekommer alkoholmissbruk?

  • Anonym (Sömnbrist)
    Tusse89 skrev 2024-06-26 21:15:33 följande:

    Har ni haft kontakt med sjukvården? Just att hon rör sig väldigt mycket och vaknar kan ju vara att hon ex har sömnapné, körtlar i näsan, brist på någon vitamin etc? Hade definitivt kontaktat sjukvården för att utesluta saker och ev göra en sömnstudie eller vad det kallas. Vet att man också kan få melatonin utskrivet.


    Detta va mitt sista hopp att be om tips här innan jag kontaktar vården, så det steget kommer snart
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (FruT) skrev 2024-06-26 21:20:07 följande:

    Stackars liten tjej. Hon måste vara helt slut av att vakna så ofta.

    Det låter verkligen inte bra att rutinerna fungerar så dåligt hos pappan att hon inte ens går på förskolan där. Är det en reaktion på detta som visar sig hos dig och era nätter? Finns det fler problem kopplat till nätterna hos pappan? Förekommer alkoholmissbruk?


    Jag funderar ju lite om detta beror just på avsaknaden av rutiner hos pappan men han är helt omöjlig att samarbeta med, har dragit det till familjerätten flera gånger och även soc men inget ändras
  • Anonym (Sömnbrist)
    Tow2Mater skrev 2024-06-26 21:36:00 följande:

    Sover hon bra hos pappan?


    Han säger att allt funkar perfekt där men det går inte att lita på han alls
Svar på tråden Mitt barn SOVER INTE