Anonym (Felfel) skrev 2024-06-23 21:44:22 följande:
Kan säga att den person som slitit mitt barn ur min famn hårdhänt på fel grunder skulle få veta om det senare. Jag skulle polisanmält för misshandel, stämt dem på höga belopp, och bosatt mig utanför soc efteråt till dess att jag fått ett möte med vederbörande och dess chefer där personen skulle få be mig och mitt barn om ursäkt tittandes mig i ögonen, helst inför alla hens kollegor, och jag och mitt barn skulle ha fått en skriftlig ursäkt.
Att omhänderta barn är viktigt. Att ha ett ansvar att man inte gör det på ett traumatiskt sätt är viktigt. Att stå för det om man gör fel och få göra allt för att rätta till det är viktigt. Att gömma sig bak att "det blir fel ibland" är fegt.
Jag förstår hur det tänker, men det leder ingen vart. Jag vet de som polisanmält, men det läggs givetvis bara ned. Inblandade på socialtjänsten blir inte ens kallade till förhör. Tveksamt om någon åklagare ens tittar på ett sådant ärende. Vill du stämma dem måste du väcka enskilt åtal, vilket innebär att du får stå för alla rättegångskostnader, även deras inkl juridiskt biträde. Högst sannolikt skulle du förlora.
Någon ursäkt skulle du aldrig få, utan du skulle bli betraktad som en rättshaverist.
Missförstå mig inte. Jag förstår till 100% hur du tänker och tycker du har rätt, men jag vet att det inte leder någon vart. Detta system är det ingen som rår på med mindre än ändrad lagstiftning och annat arbetssätt och pedagogik hos landets socialtjänster. Den här kritiken är är urgammal, men de händer just ingenting.
Ibland när det är tillräckligt många som höjer sina röster kallas det däremot för drev och desinformation om socialtjänsten. Att folk av illvilliga syften skulle få ut något av att svartmåla socialtjänsten. Närmast konspiratoriskt enligt mig.
Själv är jag tämligen övertygad om att socialtjänsten förstört betydligt fler liv än vad de räddat. Precis så illa tror jag att det är.