Inlägg från: Anonym (Kritisk förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kritisk förälder)

Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

Anonym (Beror på) skrev 2024-06-23 09:40:51 följande:
    Du undrade varför folk tror att det är just er familj som är drabbad och ordet "oss" uttrycker att det gäller just er och inte föräldrar i största allmänhet.
    Du läser in väldigt mycket i sådant som jag aldrig uttryckt. Nej, jag undrar inte varför. 
    Jag ställer bara ut en fråga om det är rimligt att socialtjänsten arbetar på det här viset och med "oss" menar jag oss föräldrar som kollektiv, för det är nämligen vi som drabbas av när det fungerar dåligt. 
    Anonym (Beror på) skrev 2024-06-23 09:47:18 följande:
    Det går inte att garantera att man hinner fånga upp föräldrarna, som man återigen inte kan frihetsberöva, och sedan kvarstår ju det faktum att barnet, om det är utsatt för det som anklagelserna gäller, naturligtvis ändå inte ska vara kvar i hemmet.

Som jag sagt förut, handläggarna på soc kommer att informera om anklagelserna, det är från dem man får höra vad det gäller. Man behöver inte lyssna på inspelningen för att förstå det de säger.

Du förstår fortfarande inte det här med personlig integritet för barnets del? Där en ev. förövare inte alls ska sitta och lyssna på det som ett barn i en ev. utsatt situation har tagit mod till sig att berätta? Tänk lite till på den du.

Därför att det är deras jobb att bedöma allvarlighetsgrad mm för att kunna fatta rätt beslut. Föräldrarna har ingen som helst anledning att lyssna annat än nyfikenhet eftersom de kommer att informeras av handläggarna vad saken gäller.

Jag har sagt dessa saker nu tre (?) gånger, varför har du så svårt att förstå?
    Jag förstår vad du säger, men finner det ändå väldigt märkligt att man som förälder ska behöva sitta och lyssna till någon slags hörsägen vad ens barn skulle ha uttryckt för främmande personer som dessutom gjort en inspelning. 
    Är man inte intresserad av vad föräldrar har att säga innan man upphäver vårdnaden och sätter in någon annan, borde man rimligen inte vara intresserad över att prata sen heller. Jag förstår de föräldrar som blir upprörda. Skulle du inte själv bli det? Jag tror inte att det här handlar om personlig integritet för barnet utan något helt annat. 

Lisa har sagt till Anna, som berättat för Pia att hennes mamma slår henne. Pia har berättat detta till mig som jobbar på Socialtjänsten. Nu frågar jag dig Camilla som hennes mamma, vad du har att säga om det. Har du något att säga? Om vi låtsas att du är Camilla. Vad skulle du svara då?
    Anonym (Information) skrev 2024-06-23 10:57:48 följande:
    Hur tycker du man ska göra med ett barn som går till skolpsykologen och varit där många gånger tills barnet slutligen berättar om att pappa våldtog mig. Psykologen måste göra en orosanmälan och i detta fall är det akut. Ska socialtjänsten då ringa föräldrarna innan det pratar med barnet själv? 
    Nej, då tycker jag att de borde kontakta polisen som kan kalla in pappan för förhör. Det borde väl vara en rimlig start?
    Anonym (Beror på) skrev 2024-06-23 11:12:46 följande:
    Barnens egna ord är INTE hörsägen. Det är vittnesmål.

Vårdnaden upphävs inte, barnet blir bara tillfälligt (till att börja med) omhändertaget, även om det kan bli så senare. Självklart vill soc höra föräldrarnas svar på anklagelserna också! Och nej, det handlar inte om något annat än att skydda barnen. Om du undrar mer får du nog vända dig till en jurist eller högt uppsatt soc-chef för att få svar på hur man tog det beslutet i landet att föräldrarna inte ska höra inspelningarna. Jag har förklarat varför, men du verkar inte tycka att det är ett tillräckligt skäl....
    Ja, barnens ord är dennes vittnesmål det håller jag med om.
    Som anklagad förälder borde det då rimligen vara så att man får höra hela vittnesmålet för att kunna bemöta eventuella anklagelser. Har tolkat det som att man om det skulle bli en domstolssak har man rätt till det. Om det däremot inte blir en domstolsfråga har man inte rätt till det. Däremot sitter soc och lyssnar igenom hela samtalet och kommer sedan i efterhand och berättar vad barnet skulle ha uttryckt. Då är det inte vittnesmål längre, utan då är det faktiskt hörsägen. 
    Ja, det måste ju finnas någon slags grund till arbetssättet. Jag vet inte vad syftet skulle vara. Som jag ser det skapar det enbart grund för misstro och misstänksamhet. 

Under ett barnför då barnet förs från förskola/skola upphävs vårdnaden och det är inget LVU beslut. Det finns ingen nämnd som beslutat om det. 
    Anonym (Beror på) skrev 2024-06-23 11:14:01 följande:

Och ang. hela din rant om Camilla så ska man alltid besvara anklagelser oavsett vilken omväg de tagit. Soc kommer inte vara intresserad av obstinata protester om hörsägen, de vill veta om det är sant eller inte.

Själv känner jag att det är svårt att bemöta saker som någon uppfattat att någon annan skulle uttryckt, helt utan dokumentation. Det tar liksom inte så bra.
    Anonym (Beror på) skrev 2024-06-23 12:31:04 följande:
    Nja, så går det bara till i domstolar så om någon ska bli dömd kanske man kan få höra inspelningen, men när det gäller soc så nej, man måste inte höra den ordagranna berättelsen. Du förstår väl att det är känsligt för barnets del och att det som sagts måste få stanna hos personer som inte är inblandade? Att det kan få efterverkningar i hemmet när barnet kommer till föräldrarna igen?
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-23 12:06:57 följande:
    Själv känner jag att det är svårt att bemöta saker som någon uppfattat att någon annan skulle uttryckt, helt utan dokumentation. Det tar liksom inte så bra.
    Ja det är klart du får känna, men vad ska man göra då? Vägra svara bara för att det är tredje, fjärdehandsuppgifter...? Det kommer bara få en att framstå som ännu mer misstänkt.
    Har lite svårt att se logiken i resonemanget.

Föräldrar/vårdnadshavare ska inte få lyssna på inspelningen, utan istället få den återberättad av tredje part. På vilket sätt skulle det vara mindre känsligt? Antingen återger ju socialtjänsten vad barnet sagt, eller så återger de inte vad barnet sagt. I det första fallet så borde man ju då lika gärna kunna få höra det direkt från källan. I det andra fallet skulle då socialtjänsten sitta och fabulera och hitta på, kanske överdriva eller undanhålla? Vad finns det för poäng med det? Hur ska man som förälder kunna verifiera att barnet verkligen uttryckt det? Vad har föregått samtalet? Vilket är sammanhanget? Det skapar väl bara misstro och jag förstår verkligen inte syftet med det. Det skapar misstänksamhet precis som du säger.

Svara kan man ju göra, men beroende på vad som sägs kan jag tänka mig att bemötandet blir ganska vagt och ganska så kort. 
    Anonym (Nej. Den är för inkompetent) skrev 2024-06-23 12:42:47 följande:

I teorin tycker jag att socialtjänsten borde kunna omhänderta barn när detta behövs. Detta då med en kompetent socialtjänst.

I praktiken är socialtjänsten väldigt skiftande I kompetens beroende på vart i Sverige, vilka handläggare och det begås alldeles för många misstag och felbedömningar för att jag skall anse att den myndigheten skall få göra detta. 

Ja, jag förstår att det kan vara svårt att sålla ut. Förstår att det kan vara svårt, speciellt när det handlar om mindre barn. Socialtjänsten måste också vara medvetna om att barn kan ha ganska så stor fantasi och säga väldigt märkliga saker.  Det är väl en sak om de säger att de åkt rymdraket tre varv runt jorden, men en annan sak när de säger att de blir slagna hemma. Jag är inte så säker på att de som arbetar inom socialtjänsten riktigt har den kompetens som krävs för att kunna kommunicera med ett barn och ställa kontrollfrågor som kan hjälpa dem att skapa en bild över vad som är sant och vad som är fiktion. 
    Det duger då liksom inte att kalla vårdnadshavaren och säga att barnen uttryckt något. Det blir helt taget ur sitt sammanhang. 
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-06-23 14:42:06 följande:

Med all respekt för TS och övriga som delat sina upplevelser, ingen rök utan eld brukar det heta. Hur hade ni själva agerat om ni suttit som ansvarig på SOC? Förskolan ringer in en orosanmälan, en tjej har uppgett att pappa har..... eller en pojke uppger att mamma har.... 

Hur hade du/ni gjort? Ringt mamman som kanske är helt ovetandes vad pappan gör på dottern? Ringt pappan och frågat om det stämmer? Väntat till hämtning och bett förskolepersonalen konfrontera förälder? Startat ett ärende? 

Tiden tickar nu vänner... klockan är 15 och snart hämtar en förälder barnet.. tick tack tick tack... inte kan det väl stämma det tjejen berättar att pappa när han druckit coca cola tar med sig tjejen in i duschen eller inte kan det väl stämma att mamma tar sprutor i armen och sen somnar... blåmärkena som förskolepersonalen uppger kan ju uppkommit när dom lekte i skogen på skolan... att det svider när tjejen kissar är väl inte konstigt i februari, tjejer får ju lätt urinvägsinfektion... tick tack tick tack

Skälvklart oturligt i de fall där det inte föreligger något som helst men vart kommer röken ifrån? Att soc hämtar barn för att jävlas eller utan minsta lilla finner jag osannolikt men självklart kan alla göra misstag. Ett misstag är dock alltid bättre än en misshandel som kan fortsätta.. 

Tänkt klart på hur du skulle gjort? Pappan körde nyss från jobbet mot förskolan.. tick tack tick tack

Faktum är att det brukar vara massor av rök, men ingen eld. Om du visste hur få av dessa händelser där soc och polisen hämtar ungarna utan att det i förlängningen leder till konkreta åtgärder i form av LVU tror jag inte du skulle skriva som du gör. 

Dessutom går det inte till som du skriver. Det dröjer oftast dagar och veckor från det att soc får in en orosanmälan till dess att de agerar. 
    Anonym (För sent) skrev 2024-06-23 15:16:03 följande:
    Jag vet inte om alla omgångar. Vi flyttade 12 gånger innan jag fyllde 15, till lika många kommuner.  Jag kan ju gissa varför. Jag vet att jag berättade flera gånger för lärare och jag vet också att de gjorde precis det ts förespråkar - talade med min pappa. Ett par dagar senare flyttade vi igen, varje gång. Och så blev någon straffad, jag eller syskon. Så jag slutade berätta till slut. 
    Vad sa din mamma då? 12 flyttar till olika kommuner. Hade han hela tiden bostäder och arbete som väntade på honom i andra kommuner? Säger inte att du ljuger, men det låter rätt unikt. 

Hur klarade ni av att hela till flytta med skolgång och arbete? 

Jag tror socialtjänsterna behöver en annan typ av fingertoppskänsla och samordning. Jag är nämligen inte av åsikten att det är bättre att socialtjänsten omhändertar 20 barn för mycket än 1 barn för lite. De som tycker så är antagligen bara de som själva inte har drabbats. 
    Anonym (Suck) skrev 2024-06-23 20:38:55 följande:
    Jasså? Är det bättre att ett barn dör eller riskerar att dö för att det finns oskyldiga föräldrar? Vidrigt. Fullständigt vidrigt.
    Så istället för att förstöra livet för ett barn vill du förstöra livet för 20 barn och deras föräldrar? Det om något är väl ett vidrigt resonemang! 
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?