Anonym (Beror på) skrev 2024-06-23 09:47:18 följande:
Det går inte att garantera att man hinner fånga upp föräldrarna, som man återigen inte kan frihetsberöva, och sedan kvarstår ju det faktum att barnet, om det är utsatt för det som anklagelserna gäller, naturligtvis ändå inte ska vara kvar i hemmet.
Som jag sagt förut, handläggarna på soc kommer att informera om anklagelserna, det är från dem man får höra vad det gäller. Man behöver inte lyssna på inspelningen för att förstå det de säger.
Du förstår fortfarande inte det här med personlig integritet för barnets del? Där en ev. förövare inte alls ska sitta och lyssna på det som ett barn i en ev. utsatt situation har tagit mod till sig att berätta? Tänk lite till på den du.
Därför att det är deras jobb att bedöma allvarlighetsgrad mm för att kunna fatta rätt beslut. Föräldrarna har ingen som helst anledning att lyssna annat än nyfikenhet eftersom de kommer att informeras av handläggarna vad saken gäller.
Jag har sagt dessa saker nu tre (?) gånger, varför har du så svårt att förstå?
Jag förstår vad du säger, men finner det ändå väldigt märkligt att man som förälder ska behöva sitta och lyssna till någon slags hörsägen vad ens barn skulle ha uttryckt för främmande personer som dessutom gjort en inspelning.
Är man inte intresserad av vad föräldrar har att säga innan man upphäver vårdnaden och sätter in någon annan, borde man rimligen inte vara intresserad över att prata sen heller. Jag förstår de föräldrar som blir upprörda. Skulle du inte själv bli det? Jag tror inte att det här handlar om personlig integritet för barnet utan något helt annat.
Lisa har sagt till Anna, som berättat för Pia att hennes mamma slår henne. Pia har berättat detta till mig som jobbar på Socialtjänsten. Nu frågar jag dig Camilla som hennes mamma, vad du har att säga om det. Har du något att säga? Om vi låtsas att du är Camilla. Vad skulle du svara då?