• Anonym (Farligt)

    Ångest inte farligt?

    Det sägs att det inte är något farligt med att ha ångest. Men att hela kroppen är på helspänn, man får ont i musklerna och har svårt att röra sig normalt, man har svårt att andas normalt osv.. Det kan ju aldrig vara bra för kroppen? Hur kan det inte vara farligt?

  • Svar på tråden Ångest inte farligt?
  • Anonym (Lugn)

    Ångest är bara ett sätt för din kropp att hantera obekväma situationer.
    Självklart måste du utmana din ångest.
    Det är inte farligt.

  • Anonym (H)

    Det är farligt. Man kan vara i så stora plågor pga den att man tar livet av sig.
    Det kan också påverka kroppen negativt om man har ökad blodtryck och stresspåslag för ofta pga ångesten.
    Så fattar ej varför folk säger det ej är farligt.

  • Anonym (Farligt)

    Men HUR kan det inte vara farligt för kroppen att ha hög puls, hjärtklappning, så spända muskler så de nästan krampar, vara så stressad så man inte kan vara stilla etc? Jag har hemskt svårt att tro att kroppen inte tar skada av det!

  • Anonym (Dr Bre)

    Det är klart det påverkar och känns obehagligt. 
    Eftersom det är en respons på urgamla varningar som du av någon anledning läser in/tolkar i den situationen som du befinner dig i  - så är det din kropps uppgift att slå på och trumma på med exakt ALLT den har!
    Förutom att du förmodligen inte är hotad till livet eller har en björn hack i häl.  Men OM så måste ju reaktionerna bli så starka att du reagerar och inte kan fortsätta med det du höll på med.

  • Mia448

    Det är stor skillnad på ångest och ångest. Det finns kortvarig ångest tex om man ska hålla tal. Och det finns långvarig sjuklig ångest vilket innebär en stor påfrestning på kroppen och psyket. Det förstnämnda är ej farligt men det sistnämnda kan absolut bli farligt.

  • Skyline86
    Anonym (Farligt) skrev 2024-06-17 21:06:18 följande:
    Ångest inte farligt?

    Det sägs att det inte är något farligt med att ha ångest. Men att hela kroppen är på helspänn, man får ont i musklerna och har svårt att röra sig normalt, man har svårt att andas normalt osv.. Det kan ju aldrig vara bra för kroppen? Hur kan det inte vara farligt?


    Därför att det är en känsla och sånt går över... 

    Visst kan det ge en massa komplikationer efter tid, men inget av det är direkt livshotande. Det enda det på riktigt hotar är nog din egen livskvalitet. 
  • Anonym (Farligt)
    Anonym (Lugn) skrev 2024-06-17 21:15:42 följande:

    Ångest är bara ett sätt för din kropp att hantera obekväma situationer.
    Självklart måste du utmana din ångest.
    Det är inte farligt.


    Hur då utmana? Jag gör saker som vanligt; går ut med hunden, umgås med vänner, hushållssysslor, går och handlar och allt vad jag gör. Men jag blir väldigt trött och det är så ansträngande att göra saker när jag är stel som en pinne och musklerna spänner sig till max. Det handlar inte om ångest i vissa situationer bara, utan sådan ångest som sitter i hela tiden.
  • Anonym (Tvärtom)

    En studie visar att det som är farligt är tron att det är farligt, inte ångesten i sig.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Farligt) skrev 2024-06-24 09:41:48 följande:
    Hur då utmana? Jag gör saker som vanligt; går ut med hunden, umgås med vänner, hushållssysslor, går och handlar och allt vad jag gör. Men jag blir väldigt trött och det är så ansträngande att göra saker när jag är stel som en pinne och musklerna spänner sig till max. Det handlar inte om ångest i vissa situationer bara, utan sådan ångest som sitter i hela tiden.
    Testa högintensiv träning , det dämpar ångest.
Svar på tråden Ångest inte farligt?