Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Mamma gjorde mig arvslös

Anonym (S) skrev 2024-06-19 15:52:37 följande:
    Visst existerar det du skriver i allra högsta grad! Jag har jobbat på palliativ vårdavdelning....
    Men det behöver inte vara så att man ställer upp för en anhörig enbart i syfte att få ärva.
    Jag var väldigt mycket hos min mormor och morfar, hjälpte dem med väldigt mycket för att jag älskade dem! Hade inte en tanke på arv, det fanns inte att de en dag inte skulle finnas längre! Visste inte alls hur mycket pengar som fanns i boet eller nåt!
    MEN hade jag vetat att de en dag skulle utesluta mig, genom att som sista gärning tänka på alla andra utom på mig, så hade jag säkerligen inte ställt upp lika mycket! Då hade jag ju per automatik känt mig mindre omtyckt och snarare utnyttjad. Och det skulle haft mera med själva särbehandlingen att göra än ekonomi. Som att alla runt bordet får mat utom en.
    Nu blev det som tur var inte så, snarare tvärtom. Morfar själv blev väldigt generös på slutet och hittade på ärenden som han skulle kunna få betala för. Samt att min moster, eller framför allt hennes man, hade sinnesnärvaro att uppmärksamma och uppskatta vem som var där, vem som gjorde vad (de bodde långväga och var glada att slippa) och sa ifrån sig arvet. Inte för att det fanns så mycket att ärva visade sig, men principen.
    Men som sagt, gud ska veta vilka människor det finns! Jag har suttit i förhör, som oberoende vittne; vem sa vad på dödsbädden?? Vem höll den döende mannens hand med pennan i när han "signerade" sitt testamente??
    Ja, jag har som sagt också arbetat i äldrevården och hemtjänsten, och det är inte klokt vilka saker man har bevittnat. T.ex. finns det folk som kräver att den gamla ska föra över alla sina pengar till dem i livet, så att det ska vara 0 på kontot när de dör. Då betalar nämligen sociala förvaltningen för begravningen.  Annars dras den kostnaden från dödsboet, innan arvet betalas ut till släktingarna... De utpressade sina gamla med mer eller mindre uttalade hot om att det inte skulle bli några fler besök annars, och inga fler foton på barnbarnen...
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-06-19 17:49:04 följande:
    Det hade varit OK om föräldern hade valt att leva upp sina pengar. Man är inte skyldig att lämna något arv efter sig.
    Hade det varit OK enligt dig om ingen anhörig fått något, utan hon hade testamenterat rubbet till t.ex. en välgörenhetsorganisation, religiös församling, politiskt parti, ett katthem etc.? Eller en gammal vän?
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-06-19 17:52:25 följande:
    Vi kanske hålla oss till Sverige, det land ts bor i och vars lagar gäller. 
    Detta händer i Sverige också. "handen på pennan" kallas det. 
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-06-19 18:39:52 följande:
    Vad är det du inte förstår?

Det har ingen betydelse om man måste göra en aktiv handling eller inte. En förälder kan inte göra dig arvslös. Om de vill ge bort ditt arv måste du låta det ske. Ingen förälders vilja trumfar ett barns vilja gällande laglotten.
    "kan" och "kan". De flesta människor respekterar faktiskt den dödes sista vilja, och klandrar inte testamenten - d.v.s. om det inte är uppenbart att det förekommit fuffens. Fuffens kan t.ex. vara att testamentet är förfalskat (såklart), eller att den som tjänar på testamentet har lurat, hotat eller tvingat testatorn att skriva testamentet. Men om man VET att testamentet kommit till på normalt och giltigt sätt, så brukar man inte klandra det. Det ser oerhört girigt ut att göra det.
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-06-19 19:28:04 följande:
    Ser girigt ut enligt vem?

Jag tycker det ser minst lika girigt ut att ett barnbarn ska ta allt medan de andra fem blir utan. Oerhört girigt av detta barnbarn (el i detta fall hennes mamma, eftersom barnbarnet är omyndigt).

Hade det varit mitt barn som gynnats så skulle jag föreslagit henne:
    Att arvet i stället delas i tre delar, så att varje syskon får en del. Då skulle hon fortfarande få en tredjedel, medan kusinerna får dela på en tredjedel och den barnlösa mostern får en tredjedel. Detta är rättvist.

Hade det däremot varit så att en kusin fått allt men mitt barn inget, då hade jag klandrat testamentet. Fortfarande för att det skulle bli mer rättvist. 
    Om man FÅR något genom testamente - och aldrig ens har bett testatorn om detta - så TAR man det inte. 
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-06-19 21:54:01 följande:
    Varför har du hängt upp dig på "aktiv handling"? Lagen är tydlig. Barn har rätt till sin laglott och det är inte barnets fel att en föräldern skriver papper så de tvingas begära ut sin lagliga rätt.
    Det viktiga här, är att ett testamente som kringgår bröstarvingarnas laglott varken är "olagligt" eller "ogiltigt". Vilket vissa av er här påstått (jag kommer inte ihåg om just du använt något av de orden). Testamentet är fullt giltigt, och om ingen lägger in om jämkning så går den avlidnes sista vilja igenom - vilket inte skulle ha skett om testamentet varit ogiltigt.

...och att någon lägger in om jämkning och får igenom detta, är inte samma sak som att testamentet skulle ha varit olagligt eller ogiltigt ifrån början, eller att testatorn skulle ha missuppfattat någonting eller varit allmänt dum i huvudet. Detta är viktigt att skilja på - inte minst av respekt för den avlidne. 
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-06-19 23:17:39 följande:
    Enligt lagen har barn rätt till sin laglott. Du kan skriva hur många papper du vill, men de får sina pengar oavsett vad du har skrivit bara de begör dem.

En förälder som diskriminerar sina barn och barnbarn till den milda grad att den är beredd att gå emot lagrum för att diskriminera dem förtjänar ingen respekt vare sig i livet eller döden och är dessutom korkad om den tänker sig att ingen skulle protestera.
    Jag vet inte vad som gäller i din släkt, men i min släkt respekterar vi varandras önskemål. SÄRSKILT det sista önskemålet. Och det är inte ett dugg korkat, att förvänta sig den respekten av de släktingar som ännu några årtionden kommer att traska runt på jorden. Det är förtroendefullt. 
  • Cathariiina
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-22 19:33:02 följande:

Varför är det så viktigt att respektera den dödes sista vilja, om den döde är en orättvis person som försöker skapa osämja och släktbråk efter sin död, som utesluter folk och beter sig allmänt illa?

Brukar ni i er släkt bara buga och ursäkta er när någon trampar på er och beter sig som ett as även när de lever eller gäller det bara om de är döda?

Är ni såna som absoluuut inte talar illa om de döda även om de var riktiga svin när de levde?

VARFÖR är just sista viljan så viktig när denna vilja innebär att utesluta och vara elak?

Fast nu måste ni lyfta blicken här, vissa av er. Sverige och några få länder till i norra Europa, där vi har laglottsrätten, är inte hela världen utan en försvinnande liten del av världen. I alla andra länder på jorden är det självklart att man testamenterar sin kvarlåtenskap till vem man vill. I USA t.ex. skulle folk aldrig acceptera att staten styrde vart delar av arvet måste gå. 

Det finns inget som heter "rättvisa" när det gäller detta, utan i andra länder avgör var och en detta själv. Det kan finnas många anledningar till att man vill att bara en av avkomlingarna ska ärva t.ex. en fastighet, t.ex. för att det är enda sättet att ha kvar den i släkten. Annars måste den säljas och pengarna delas upp. Det kan även vara så att man vet (eller tror då man skriver testamentet) att denna person kommer att vårda sig om fastigheten, medan de andra avkomlingarna inte kommer att bry sig om det. Samma kan gälla t.ex. en värdefull häst. 

Det kan också vara så att det inte är en hjälp utan bara en stjälp att låta en viss avkomling ärva ett stort belopp, för att det bara kommer att gå till sprit och/eller knark i så fall. Eller att personen skulle sluta sina studier, sluta sitt extrajobb och bara festa för hela slanten - tills pengarna är slut, och då kan det vara svårt att hitta tillbaka till ett ordnat liv. Ofta känner ju föräldrar sina barn väldigt väl.

I Sverige finns ju inte heller möjligheten, som finns i USA, att bestämma att arvet ska skjutas upp tills barnet når en viss ålder (ofta 25 år), och förvaltas av t.ex. en advokatbyrå till dess. Eller att arvet ska utfalla bara på vissa villkor - t.ex. att barnet har tagit examen från sin utbildning först. Eller att det ska betalas ut i portioner, typ varje kvartal, och inte allt på en gång.

Bing Crosby stipulerade att hans barn inte skulle få ut (det enorma) arvet efter honom förrän de fyllt 60!!! Det kan man tycka var onödigt försiktigt och kontrollerande kanske, men han gjorde så för att han visste att de skulle må bättre av att skaffa sig egna karriärer och arbeta och tjäna sina egna pengar, och inte bara leva upp denna förmögenhet på lyx - och sedan kanske stå där utan både pengar, yrke och arbete vid 40. 
  • Cathariiina
    Anonym (GG) skrev 2024-06-23 01:07:26 följande:
    Allt detta är totalt oväsentligt för denna tråd som rör sig om ett fall enligt svensk lag. 
    Det tycker inte jag, när svensk lag står ut som udda i världen. Och som jag har skrivit tidigare: många svenskar har börjat utnyttja möjligheten att komma runt laglottsrätten genom att skriva sig i t.ex., Spanien eller Portugal under sina sista år. (Ja kanske inte BARA därför då.) Sedan skriver de att spansk/portugisisk lag ska gälla vid tolkningen av testamentet, och VIPS finns det ingen laglottsrätt längre. De gamla människorna är fria att disponera de pengar som de själva har slitit ihop. 
  • Cathariiina
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-23 08:26:22 följande:
    Och exakt VAD har detta med saken att göra? 

Läs en gång till vad jag skrev:

Varför är den dödes sista vilja så viktig att följa om den döde beter sig illa?

Låter du folk trampa på dig med sin vilja när de lever också och behandlar dig orättvist? 
    DU får läsa vad JAG skrev en gång till. Det behöver inte handla om att "bete sig illa", utan föräldrar känner sina barn, och kan veta att en stor summa pengar på en gång kan vara mer stjälp än hjälp för ett visst barn. 
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-06-23 13:41:34 följande:
    Men det är ju inte fallet här. Alla 6 kusinerna är väl tonåringar/barn och ingen har betett sig illa. Det är mormor som betett sig illa genom att favorisera ett av barnbarnen. Och som fortsätter att bete sig iännu värre och utesluta två av sina barn och 5 av barnbarnen.

Det handlar inte heller om pengar som mormor "slitit ihop" själv utan om arvegods från hennes föräldrar. Som ändå inte kommer att stanna kvar i släkten eftersom "the golden child" inte bryr sig om stugan utan hellre vill ha pengarna.
    Jag diskuterade laglottsrätten rent allmänt. 
  • Cathariiina
    anna0911 skrev 2024-06-26 17:50:51 följande:
    jag har en pågående arvstvist i Portugal och de har samma lagar som vi i stort där man inte kan testamentera bort laglotten. Laglotten har vi barn alltid rätt till oavsett testamente.
    Det verkar stämma. Skumt, detta med laglott är ju annars något typiskt germanskt, och Portugal är ett latinskt land. 

Jag har letat och letat efter en lista på vilka europeiska länder som tillämpar laglott, men hittar ingen. Någon annan som är bra på att googla?
  • Cathariiina
    Anonym (Korrekt) skrev 2024-06-25 22:09:59 följande:
    "Kanske" ingen rättvisa i världen?
    Självfallet och fullkomligt givet existerar ingen rättvisa i mänskligheten och inte i världen.

Den som ropar efter rättvisa lever i en utopi och har gjort sitt eget val att för alltid leva olycklig.

Testatorn äger sina tillgångar och äger all rätt till sina tillgångar. Ingen annan har någon rätt till dessa. 
    Jag anser att testatorn har rätt att själv bestämma vad som ska hända med dennes tillgångar efter döden.

Om jag förstår dig rätt så delar du inte denna uppfattning.
    Jag frågar dig, menar du att du tycker, det är din egen personliga åsikt, att testatorn inte har full rätt att bestämma över sina egna tillgångar?
    Min fråga avser alltså inte den lilla för hela mänskligheten obetydliga svenska (udda!) lagen, utan min fråga avser vad du själv personligen tycker om saken?

Det nämnda är min personliga uppfattning och den har faktiskt fullt stöd i lagen.
    Testatorn har rätt att utelämna ett barn i sitt testamente, om det är testorns vilja.

Men du har också rätt i att lagen i det lilla obetydliga landet Sverige ges möjlighet till ett annat utfall, men bara om syskonet begär det. I detta fallet står den lilla ynkliga svenska lagen över alla normala allmänmänskliga regler.

Den udda svenska lagen ger den usla tjuven och knarkaren rätt till dennes laglott.
    Detta oavsett hur illa den har drabbat sitt syskon och hur mycket den har stulit från testatorn och från alla andra.
    Många i denna tråden verkar tycka att det är rättvist och rätt på alla sätt att tjuven/knarkaren har rätt till sin laglott, på bekostnad av syskonet och tvärtemot testatorns sista vilja.

För mig obegripligt hur någon kan ta denna ställning.

Mitt sätt att se på saken är att det faktiskt är utomordentligt positivt om en arvinge får något från den avlidna.
    Detta är en fullkomlig och enbart positiv sak,
    i jämförelse med om testatorn i stället väljer att testamentera allt till katthemmet eller till en religiös sekt.
    Vad skulle bli bättre för de andra arvingarna om inte den första fick något alls, utan allt gick till katthemmet?
    Ja vissa kanske kan gömma sig bakom att det skulle vara rättvist om ingen fick något.
    Men i min värld är det enbart bra och positivt om en arvinge får något i relation till att ingen får något.

Om man nu gör valet att att alltid ropa efter rättvisa, hur rättvist kan det vara att testatorn inte får bestämma över vad som ska hända med dennes egna tillgångar utan tvingas ge en del till tjuven/knarkaren, på bekostnad av syskonet som redan under lång tid har drabbats svårt av det knarkande/stjälande syskonet.
    Var är rättvisan i detta?

Den som gör det senare valet, den som väljer att ropa efter rättvisa, har själv valt att för alltid vara olycklig.
    Det är det vanliga som man så ofta hör här i Sverige, att folk tycker att det är självklart att lagarna ska vara som de är i Sverige. Alla andra länder har fel, och de ligger efter. Vi har kommit längre, och förr eller senare kommer de andra länderna att komma ikapp...

Detta har jag hört inte bara om laglottsrätten, utan även om vår "liberala" abortlagstiftning, om att vi inte tillämpar samvetsklausul i vården, om att det går så fort och lätt att skilja sig i Sverige, om att en exhustru inte har rätt till underhåll eller del i makens pensionspoäng, om att en man som misstänker att han är far till en gift kvinnas barn inte har någon möjlighet att begära en utredning om det. Det finns mycket mer också...

Sedan kan jag också tycka att vi kommit längre när det gäller VISSA saker, t.ex. var vi tidiga med MBL-lagen, men nu på senare tid har den urholkats...
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös