Anonym (Korrekt) skrev 2024-06-25 22:09:59 följande:
"Kanske" ingen rättvisa i världen?
Självfallet och fullkomligt givet existerar ingen rättvisa i mänskligheten och inte i världen.
Den som ropar efter rättvisa lever i en utopi och har gjort sitt eget val att för alltid leva olycklig.
Testatorn äger sina tillgångar och äger all rätt till sina tillgångar. Ingen annan har någon rätt till dessa.
Jag anser att testatorn har rätt att själv bestämma vad som ska hända med dennes tillgångar efter döden.
Om jag förstår dig rätt så delar du inte denna uppfattning.
Jag frågar dig, menar du att du tycker, det är din egen personliga åsikt, att testatorn inte har full rätt att bestämma över sina egna tillgångar?
Min fråga avser alltså inte den lilla för hela mänskligheten obetydliga svenska (udda!) lagen, utan min fråga avser vad du själv personligen tycker om saken?
Det nämnda är min personliga uppfattning och den har faktiskt fullt stöd i lagen.
Testatorn har rätt att utelämna ett barn i sitt testamente, om det är testorns vilja.
Men du har också rätt i att lagen i det lilla obetydliga landet Sverige ges möjlighet till ett annat utfall, men bara om syskonet begär det. I detta fallet står den lilla ynkliga svenska lagen över alla normala allmänmänskliga regler.
Den udda svenska lagen ger den usla tjuven och knarkaren rätt till dennes laglott.
Detta oavsett hur illa den har drabbat sitt syskon och hur mycket den har stulit från testatorn och från alla andra.
Många i denna tråden verkar tycka att det är rättvist och rätt på alla sätt att tjuven/knarkaren har rätt till sin laglott, på bekostnad av syskonet och tvärtemot testatorns sista vilja.
För mig obegripligt hur någon kan ta denna ställning.
Mitt sätt att se på saken är att det faktiskt är utomordentligt positivt om en arvinge får något från den avlidna.
Detta är en fullkomlig och enbart positiv sak,
i jämförelse med om testatorn i stället väljer att testamentera allt till katthemmet eller till en religiös sekt.
Vad skulle bli bättre för de andra arvingarna om inte den första fick något alls, utan allt gick till katthemmet?
Ja vissa kanske kan gömma sig bakom att det skulle vara rättvist om ingen fick något.
Men i min värld är det enbart bra och positivt om en arvinge får något i relation till att ingen får något.
Om man nu gör valet att att alltid ropa efter rättvisa, hur rättvist kan det vara att testatorn inte får bestämma över vad som ska hända med dennes egna tillgångar utan tvingas ge en del till tjuven/knarkaren, på bekostnad av syskonet som redan under lång tid har drabbats svårt av det knarkande/stjälande syskonet.
Var är rättvisan i detta?
Den som gör det senare valet, den som väljer att ropa efter rättvisa, har själv valt att för alltid vara olycklig.
Det är det vanliga som man så ofta hör här i Sverige, att folk tycker att det är självklart att lagarna ska vara som de är i Sverige. Alla andra länder har fel, och de ligger efter. Vi har kommit längre, och förr eller senare kommer de andra länderna att komma ikapp...
Detta har jag hört inte bara om laglottsrätten, utan även om vår "liberala" abortlagstiftning, om att vi inte tillämpar samvetsklausul i vården, om att det går så fort och lätt att skilja sig i Sverige, om att en exhustru inte har rätt till underhåll eller del i makens pensionspoäng, om att en man som misstänker att han är far till en gift kvinnas barn inte har någon möjlighet att begära en utredning om det. Det finns mycket mer också...
Sedan kan jag också tycka att vi kommit längre när det gäller VISSA saker, t.ex. var vi tidiga med MBL-lagen, men nu på senare tid har den urholkats...