Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Mamma gjorde mig arvslös

nihka skrev 2024-06-18 00:26:37 följande:
    Din mamma kan inte göra dig arvslös. Du liksom alla dina syskon har rätt till er laglott. Iom att din mamma gjort så här har hon bäddat för dåliga relationer hur ni än gör. Om du bestrider "testamentet" blir ditt syster och hennes 17-åriga dotter arga och om du inte gör det blir du och dina barn arga. Det här kommer tillbaka och biter dig i näsan hur du än gör.

Jag skulle lämna över till jurist och bestrida "testamantet". Om dina andra syskon vill avstå sina laglotter till förmån för det 17-åriga barnbarnet är upp till dem.

När stugan kommer ut på marknaden finns inget som hindrar dig att vara med i budgivningen. Men vill du verkligen ha den nu när den kommer förknippas med den här tråkiga situationen? Gå där i stugan din mamma inte ville du skulle ha och ännu sorgligare att inte ens den hon ville ge den till att förvalta vill ha den.
    Varför sätter du "testamentet" inom citationstecken? För att det var handskrivet? Det är fullt lagligt att skriva sitt testamente för hand. Det är till och med bättre skulle jag säga (så länge som man har en läslig handstil såklart), för då är det svårare att förfalska än ett maskinskrivet dokument, där endast namnteckningen behöver förfalskas i så fall.
  • Cathariiina
    Anonym (GG) skrev 2024-06-18 08:02:16 följande:
    Vilket av mina inlägg missuppfattade du så totalt? 
    Förlåt! Det var inte du som skrev det, det var Xenia:
    XENIA SKREV 2024-06-17 12:13:44 FÖLJANDE:
    Klart att det är moraliskt fel. Alla 6 barnbarnen är lika mycket barnbarn. Och det är inte som att 17-åringen tagit hand om sin mormor så att hon skulle ha någon moralisk rätt till pengarna. Tvärtom hade ju de tre systrarna alla tre tagit hand om mormor, men det brydde sig inte mormor om.

Att föräldrar har skyldgheter mot alla sina barn (de har inte bett att bli födda) är just lagen om laglott ett bevis på.

Dessutom hade inte mormor "slitit ihop" några pengar utan ärvt stugan från sina föräldrar.
  • Cathariiina
    Anonym (Casanova) skrev 2024-06-18 05:05:43 följande:
    Min Mormor försökte ge mig hela sin pension. Hon kunde skriva, man kunde prata med henne. Var hon i sina sinnens fulla bruk? Nä, men i början av hennes demens var det en gråzon.
    Om jag minns rätt nu var testamentet åtta år gammalt redan när TS' mamma gick bort. Under de åtta åren skulle det ha märkts om hon hade demens, och det skrev TS inget om. 

Jo, det finns ju de som försöker få testamenten ogiltigförklarade, genom att ta in vittnen på att testatorn skulle ha varit dement när han/hon skrev det. För att gå til Tyskland igen, så är det så där, att man vanligen går till en notarie för att upprätta sitt testamente - det är alltså notarien som skriver testamentet. Som en del i detta bildar han sig en uppfattning om testatorn äger juridisk handlingsförmåga. Om han uppfattar att testatorn är dement så upprättar han inte testamentet åt honom. Men uppfattar han, efter en stunds samtal, att testatorn är vid sina sinnens fulla bruk, så skriver han det i testamentet, och sedan gäller det. Då kan ingen förfördelad släkting komma och påstå något annat. 

Kanske kan man få denna värdering av en advokat här i Sverige, om han får upprätta testamentet? Det verkar säkrast, som vissa giriga typer håller på...
  • Cathariiina
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-18 09:10:28 följande:
    Det är ju du som missuppfattat. Hon pratar om det tråden handlar om, dvs det finns ett arv, och att föräldern då har skyldighet mot alla sina barn. 
    I så fall borde föräldern även ha en skyldighet att spara ihop ett visst belopp, så att det ska finnas något för barnen att ärva. Vad är skillnaden mellan att leva upp alla sina pengar medan man lever, och att testamentera dem till någon annan än sina barn när man är död? Resultatet för barnen blir ju samma ändå: noll kronor i arv.

Så DET argumentet ("SKYLDIGHET mot sina barn") tycker jag inte håller. Man har bara skyldighet att ge sina barn av sina pengar tills de fyller 18, eller allra senast tills de fyller 21 under vissa omständigheter. 
  • Cathariiina
    Anonym (Casanova) skrev 2024-06-18 13:14:14 följande:
    Det var nog 10 år innan hon dog. Som sagt, hon var virrig men gick att prata med henne. Hon gjorde lite tokiga saker bara. Som att vara dum-snäll. (ge bort pensionen)

Hennes kompisar hade förmodligen skrivit på vad som helst. Jag har sett sådana bevittnade dokument innan. Grannar som bevittnade. Den som skrev under var hel-dement och hade god man, dog en månad senare.

Problemet med yttersta viljan är att på slutet är många bra sårbara för påverkan.

Tycker att TS ska överklaga testamentet.
    Åtta år före sin död är inte "på slutet".

Ja klart att det förekommer att gamla människor utsätts för påverkan när det gäller arv och testamente, liksom att skänka bort pengar i livet. Men vad ska man göra åt det då? Ta bort hela testament-grejen helt, och låta statens arvsregler gälla rakt av? Finns det inga släktingar inom de arvsklasser som räknas i Sverige, så går hela förmögenheten till Allmänna arvsfonden, och får finansiera diverse tossiga vänsterliberala PK-projekt? Skulle det vara bättre?
  • Cathariiina
    Anonym (Casanova) skrev 2024-06-18 19:59:25 följande:
    Att lura pensionärer är ju en folksport inom vissa grupper. Man kan ju ha en regel som gör att det inte går att göra barnen helt arvlösa? Eller i vart fall skydda dem något?

Just ja... Det finns ju redan!
    Jo, jag förstår ju det argumentet för laglottsrätten. I TS' fall så handlade det dock inte om någon karismatisk pastor som hade lurat en dement åldring att testamentera all sin kvarlåtenskap till församlingen.
  • Cathariiina
    Yllop skrev 2024-06-18 18:16:34 följande:

Man kan visst testamentera bort laglotten.
    Vill barnen ha ut laglotten måste de begära jämkning av testamentet.
    Detta måste göras inom sex månader efter att de blev delgivna testamentet.
    Om man inte begär jämkning eller begär den för sent kommer man förlora rätt till laglott efter sex månader.

Ja, det råder begreppsförvirring här i tråden. Det är alltså inte OLAGLIGT att testamentera bort barnens laglott till någon annan - varken till en annan bröstarvinge, eller till någon helt obesläktad person eller en organisation. Det är inte så att samhället ingriper för att "ställa till rätta" om en testator gör så, utan testamentet går igenom om ingen begär jämkning (som är behörig att göra det) inom sex månader efter delgivandet.

Jag skulle dock tro att det allra vanligaste är att de anhöriga respekterar den avlidnes sista vilja, och låter det bli som han eller hon har bestämt. Eller finns det någon som har någon uppgift som tyder på motsatsen? Jag kan bara säga, att jag skulle ha skämts ihjäl om jag hade begärt jämkning, om min mamma t.ex. hade testamenterat sin kvarlåtenskap till mina kusiner i stället för mig, eller ett katthem eller en kvinnojour eller en religiös församling. Jag skulle ha blivit ledsen, absolut, men jag skulle ha respekterat det. Jag är ju vuxen nu och kan försörja mig själv, jag behöver inte hennes pengar. 
  • Cathariiina
    EpicF skrev 2024-06-18 21:44:47 följande:
    Vilket är det vi anser ts ska göra. 
    Vilka är "vi"? Eller du kanske talar i kunglig plural..? Drömmer
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-06-18 22:42:50 följande:
    För att "testamentet" är lagvidrigt. Man kan inte göra barn arvslösa. Enda möjligheten för 17-åringen att få ärva hela stugan är om alla syskonen avsäger sig sin lagliga rätt. De kommer automatiskt att få sin laglott om de bestrider "testamentet".
    Nej det är inte "lagvidrigt", det går igenom om ingen bestrider testamentet. Och ingen behöver aktivt avsäga sig någonting heller.

I och med att testamentet måste bestridas för att utfallet ska ändras, så är det inget som sker "automatiskt". Du pratar emot dig själv.
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-06-19 02:50:04 följande:
    Det är stor skillnad. Lever man upp pengarna så diskriminerar man inte vissa barn el barnbarn som TS mor gjort i sitt testamente.
    Så du menar att det hade varit OK bara INGET av barnen eller barnbarnen fått något? Jantelagen, eller? Det är så främmande för mig att tänka så.
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös