• Anonym (Bebislycka)

När sker ÄL efter positivt ÄL test?

Hej allihopa! 

Jag och sambon har nu bestämt oss för att vi vill skaffa barn. Är så exalterad och det känns så spännande! 

Jag slutade med preventivmedel för ett par månader sedan och har sen dess använt mig av appen Natural Cycles och tagit tempen varje morgon. Vi har under dom månaderna använt kondom, fram till igår! 

Nu till min fråga. Jag började ta RFSu?s ägglossningstester som bara regerar på en ökning av Lh hormon i tisdags då jag alltid känner när ÄL är på g men då var det negativt. Jag testade på eftermiddagen. I onsdags (igår) så tog jag test på nytt, också på eftermiddagen vid ungefär samma tidpunkt. Och då tog jag RFSu + Clearblue digital advanced där båda blev positiva ditekt! Clearblue hade en fast smiley som jag har förstått det som indikerar på Max fertilitet. Och RFSu testet menar på att ägglossning då skulle ske inom 24-36 timmar. Vi hade oskyddat sex då dagen efter när ägglossningens troligen skulle ske. 

Har läst lite om att LH hormonet är som högst innan själva ägget släpper, och att man nödvändigtvis inte plussar samma dag som själva ägglossningen då LH hormonet redan sjunkit lite. 
    Jag testade igår ändå och fick då positivt men det var gränsfall. 
    Negativt idag (torsdag) 

Någon som vet? Tror ni att det kan ha blivit något? 😊 

• Svar på tråden När sker ÄL efter positivt ÄL test?
  • Anonym (Cs)

Det kan ha blivit något 🤞 Men man ska komma ihåg att det är mycket som ska stämma för att det ska bli befruktning. Men sex vid ägglossning är en viktig början 😃 
    Tror det kan skilja sig hur lång är tid det är från första positiva ÄL testet till ägglossnin, både beroende på person och vilka test man använder.

/ en som fick ligga många ägglossningar innan det blev + 🙏❤️

• Anonym (Bebislycka)

Tack snälla för snabbt svar! ❤️ Jag har tidigare varit gravid 3 gånger, gjort abort då. 2 utav gångerna så blev det i samband med preventivmedel så var tvungen att byta till p-ring som passade mer säkert för mig. Alla var helt oplanerade. Så för min del så vet jag att det funkar. Men man har ju hört om par som inte är kompatibla 😕
    Vi får se! 
    Jag tänkte i alla fall ta ett test här om 2-3 veckor om inte mensen dyker upp! Blir tokig av att läsa, tänker att ägglossningen bör ha skett igår (eller idag). Med tanke på testerna och smärtan nere i ljumsken. Är så frustrerande att inte veta exakt när ägget släpper 😅 
    Men hoppas att RFSu?s tidsintervall stämmer 🙏🏽

• Anonym (3irad)

Jag får ÄL 2 dagar efter positivt ÄL-test, fått det bekräftat genom att jag mäter kroppstemperaturen.

Det är lite olika från person men 1-2 dygn efter kan man räkna med :) Försök lär känna igen andra symtom så som värk, fertila flytningar osv. 

Mina två barn blev till genom att se till att ha sex när jag fick fertila flytningar. Höll inte på med ÄL-test eller annat då, visste ungefär när ÄL borde ske (cirka 14 dagar före mens) och när dom slemmiga, vattniga flytningarna kom visste jag att jag var som mest fertil :)

Lycka till i bebisverkstan! 

• Anonym (Äl)

Det låter ju bra tajmat. Jag använder CB rosa digitala. Får glad gubbe i 2 dagar och på den tredje dagen är det negativt och dagen efter stiger min temp. Så jag antar att min ägglossning är på den tredje dagen när testet är negativt. Det är nog individuellt. 

• Anonym (Bebislycka)
    Anonym (3irad) skrev 2024-06-14 00:09:08 följande:

Jag får ÄL 2 dagar efter positivt ÄL-test, fått det bekräftat genom att jag mäter kroppstemperaturen.

Det är lite olika från person men 1-2 dygn efter kan man räkna med :) Försök lär känna igen andra symtom så som värk, fertila flytningar osv. 

Mina två barn blev till genom att se till att ha sex när jag fick fertila flytningar. Höll inte på med ÄL-test eller annat då, visste ungefär när ÄL borde ske (cirka 14 dagar före mens) och när dom slemmiga, vattniga flytningarna kom visste jag att jag var som mest fertil :)

Lycka till i bebisverkstan! 

Tack för svar! Kul att höra att du lärde känna din kropp så pass att du visste när det var dags 😍 Kvinnokroppen är verkligen cool! Och vad mysigt med två barn 🥰 Hoppas verkligen att det är samma för mig, att ÄL kom 2 dagar efter positivt test. Då finns det en god chans! Jag tog nämligen ett ÄL-test 2 dagar efter det positiva och då var det negativt. Jag började få väldigt rikliga och vattniga flytningar dagen innan dom positiva testerna följt med smärta i äggstockarna men mest på vänster sida som fortfarande har hållit i. Min högra äggstock brukar vara dominerande men nu vann den vänstra 🥳 Är så öm att jag knappt kan böja benen eller sätta mig ordentligt 😂 Så det är ju ett gott tecken för min del att ÄL faktiskt har skett. Sen så tempar jag varje morgon men jag har tyvärr arbetat skift dom senaste dagarna så har varit tvungen att utesluta min temperatur kring ÄL då jag inte sovit ordentligt och känt mig lite krasslig 😕 Men det är väl bara att vänta och se om det blir något plus sen! 

• Anonym (Bebislycka)
    Anonym (Äl) skrev 2024-06-14 07:12:40 följande:

Det låter ju bra tajmat. Jag använder CB rosa digitala. Får glad gubbe i 2 dagar och på den tredje dagen är det negativt och dagen efter stiger min temp. Så jag antar att min ägglossning är på den tredje dagen när testet är negativt. Det är nog individuellt. 

Ja men visst, jag tror det också?! För mig var det såhär; 

Måndag: Negativt
    Tisdag: Positivt (Två olika ÄL-tester) 
    Onsdag: Gränsfall positivt (LH strecket på stickan var lite svagare att man knappt kunde urskilja någon skillnad, gissar att det var för att LH ökningen sjunkit en del då, kanske var negativt? läste att LH sjunker under själva ÄL dagen och att det är som högst strax innan ÄL) 
    Torsdag: Negativt både med sticka + Clearblue

Är frustrerad över att jag varit tvungen att utesluta min temp dom här dagarna pga förkylning och nattjobb 😒 Så jag får försöka att lita på ÄL-testerna och sen får man se här om 2-3 veckor om mensen dyker upp! ☺️ 

• Anonym (Gravid)

Jag och min sambo har haft sex samma dag som jag fått positivt äl test och sedan 2 dagar efter också. Jag blev gravid nu förra cykeln när vi gjorde så Glad
    jag räknade med att jag hade äl 24-48 timmar efter äl, jag har aldrig känt av mina äl hehe. 
    Lycka till!

• Anonym (Bebislycka)
    Anonym (Gravid) skrev 2024-06-15 00:51:54 följande:

Jag och min sambo har haft sex samma dag som jag fått positivt äl test och sedan 2 dagar efter också. Jag blev gravid nu förra cykeln när vi gjorde så  // Glad
    jag räknade med att jag hade äl 24-48 timmar efter äl, jag har aldrig känt av mina äl hehe. 
    Lycka till!

Stort grattis! Vad kul 😍 Bra prickat! Vad var dina första symtom på grav? Eller kände du inget speciellt fören efter du fick +? 😊

Själv så har jag så ont, ovanligt ont efter ÄL. Vänster äggstock är riktigt öm. Det gör ont bara av att vända sig i sängen, resa sig upp eller sätta sig ner. Brukar ha ont vid ÄL men aldrig riktigt på den här nivån. Kanske har råkat ut för en cysta? Bröstvårtorna är stenhårda och också sjukt ömma. Fantastiskt med hormoner ibland 😂 Om nu ägget har blivit befruktat så är det ju omöjligt att det fäst redan. Är bara 4-3 dagar sedan ÄL. Någon som har något tips för att lindra smärtan? Kör med vetekudde. 

• Anonym (Gravid)

Tack! Åhh hoppas det gick nu för dig 😍

Det här är tredje gången jag är gravid, de två andra gångerna har jag fått ont i tuttarna i princip på dagen äl är eller någon dag efter? alltså väldigt tidigt! Denna gång fick jag superont i äggstocken, hade tryck ner i magen som tryckte mot anus? Hemskt var de! (5 dagar efter äl) De gick över efter typ 5 dagar? Sen efter de fick jag brun flytning (10 dagar efter äl) som jag trodde va början på mens men va antagligen nidblödning. Hade lite ont i tuttarna denna gång också men inget liksom märkvärdigt, så har varit lite olika varje gång 🙈. Men får uppenbarligen symtom väldigt tidigt, vilket du kanske också får nu 😍 håller tummarna!! 

Anonym (Bebislycka) skrev 2024-06-15 10:45:23 följande:

Stort grattis! Vad kul 😍 Bra prickat! Vad var dina första symtom på grav? Eller kände du inget speciellt fören efter du fick +? 😊

Själv så har jag så ont, ovanligt ont efter ÄL. Vänster äggstock är riktigt öm. Det gör ont bara av att vända sig i sängen, resa sig upp eller sätta sig ner. Brukar ha ont vid ÄL men aldrig riktigt på den här nivån. Kanske har råkat ut för en cysta? Bröstvårtorna är stenhårda och också sjukt ömma. Fantastiskt med hormoner ibland 😂 Om nu ägget har blivit befruktat så är det ju omöjligt att det fäst redan. Är bara 4-3 dagar sedan ÄL. Någon som har något tips för att lindra smärtan? Kör med vetekudde. 

• 19977

Enligt ÄL-förpackningarna så ska man ju ha ÄL mellan 24-48h efter positivt utslag. Dock tror jag inte det stämmer för mig riktigt.

Mina ägglossningstest brukar visa fullt positivt utslag samma dag som jag har ÄL, enligt vad jag själv tror är min ÄL iaf. Jag har i princip alltid en liten tempohöjning direkt dagen efter jag fått positivt utslag på test, ochdqgen efter positivt utslag är jag helt torr och har inga fertila flytningar mer. Så jag tror att jag får min hormonhöjning ganska exakt samtidigt som ägget släpper. Men det är svårt att veta exakt utan ultraljud.Iaf, för mig är ett positivt utslag = samma dag som ägglossning sker, i princip, ibland kan det kanske dröja en dag.

• Anonym (Bebislycka)

Nu har det gått 10 dagar sedan jag hade ÄL (enligt tester och appen Natural Cycles där jag loggar min temp varje morgon) och nu på kvällen så fick jag en rosa flytning när jag satt på toaletten. Brösten är otroligt ömma, speciellt bröstvårtorna. Tempen har legat över 37 i ett par dagar nu, 37,04 imorse. I mina andra cyclar så brukar den ligga på högst 36,90 i den här fasen strax innan mens. Så är aningen förhöjd också? Vill också tillägga att jag hade ett jättekonstigt stick nere i magen tidigare idag som liksom vandrade ner och ut till min klitoris? 😂 Det var sjukt obehagligt. Hände mitt inne i affären och jag sa ?aj? rätt ut så sambon bara vände sig om och frågade vad som hände 😂 Har beräknad mens om ungefär 3 dagar. Vad tror ni? Kan man ta ett sånt där ultra tidigt test redan nu eller ska man avvakta lite till? 😊 

• Anonym (Bebislycka)

Hoppas någon ser och kan svara 😃👏🏽

• Anonym (Cs)
    Anonym (Bebislycka) skrev 2024-06-23 23:29:33 följande:

Nu har det gått 10 dagar sedan jag hade ÄL (enligt tester och appen Natural Cycles där jag loggar min temp varje morgon) och nu på kvällen så fick jag en rosa flytning när jag satt på toaletten. Brösten är otroligt ömma, speciellt bröstvårtorna. Tempen har legat över 37 i ett par dagar nu, 37,04 imorse. I mina andra cyclar så brukar den ligga på högst 36,90 i den här fasen strax innan mens. Så är aningen förhöjd också? Vill också tillägga att jag hade ett jättekonstigt stick nere i magen tidigare idag som liksom vandrade ner och ut till min klitoris? 😂 Det var sjukt obehagligt. Hände mitt inne i affären och jag sa ?aj? rätt ut så sambon bara vände sig om och frågade vad som hände 😂 Har beräknad mens om ungefär 3 dagar. Vad tror ni? Kan man ta ett sånt där ultra tidigt test redan nu eller ska man avvakta lite till? 😊 

Tror du det fäst eventuellt fäst igår, så ge det några dagar till så att kroppen får en chans att hinna bilda hcg som kan ta sig ut i urinen ☺️ lycka till 🤞
  • Anonym (Bebislycka)
    Anonym (Cs) skrev 2024-06-24 06:02:48 följande:
    Tror du det fäst eventuellt fäst igår, så ge det några dagar till så att kroppen får en chans att hinna bilda hcg som kan ta sig ut i urinen ☺️ lycka till 🤞

Är så ivrig!! Hade en brun flytning imorse när jag satt på toaletten. Måste ju vara det gamla blodet med tanke på det sticket igår och den rosa flytningen. Har inte kommit något mer sedan dess och det var vid 8 tiden imorse. Läste att om man vet när man hade ÄL så är det säkrast att vänta med test tills att det har gått 2 veckor. Så det är alltså om 3 dagar då. Hade ägglossning den 13e, så den 27e borde väl funka att testa? 😊 Då har det gått 4 dagar sedan jag kände det där sticket. Om inte mensen dyker upp dvs. 

• 19977

Första graviditeten så hade jag en nidblödning på ÄL+11. Mörkbrunt blod och blödde i 6 dagar fast bara litegrann. Visste direkt att jag var gravid men tog inte något test förrän 2 dygn senare (alltså ÄL+13) och då fick jag ett litet streck på stickan, men det var inte superstarkt och vi satt och tittade på stickan en stund innan vi såg ett streck långsamt dyka upp.

Nu är jag gravid igen och jag fick en nidblödning på ÄL+9, bara en liten liten brun fläck. Jag tog ett test redan samma dag men det visade helt blankt negativt. Därefter tog jag test först på ÄL+14, alltså 5 dagar efter nidblödning, då fick jag starkt positiv direkt, tog typ 10 sekunder för att se resultatet.

• Anonym (Bebislycka)
    19977 skrev 2024-06-24 21:16:23 följande:

Första graviditeten så hade jag en nidblödning på ÄL+11. Mörkbrunt blod och blödde i 6 dagar fast bara litegrann. Visste direkt att jag var gravid men tog inte något test förrän 2 dygn senare (alltså ÄL+13) och då fick jag ett litet streck på stickan, men det var inte superstarkt och vi satt och tittade på stickan en stund innan vi såg ett streck långsamt dyka upp.

Nu är jag gravid igen och jag fick en nidblödning på ÄL+9, bara en liten liten brun fläck. Jag tog ett test redan samma dag men det visade helt blankt negativt. Därefter tog jag test först på ÄL+14, alltså 5 dagar efter nidblödning, då fick jag starkt positiv direkt, tog typ 10 sekunder för att se resultatet.

Vill bara börja med att säga stort grattis till ytterliga en graviditet! Vad spännande 😍 
    Det låter lite samma lika för mig. Testade imorse och det var negativt. Känns lite för tidigt. Jag gör som dig och avvaktar i 5 dagar så får vi se! Har beräknad mens imorgon. Hoppas inte att den dyker upp 🤞🏽 
  • 19977
    Anonym (Bebislycka) skrev 2024-06-24 21:48:02 följande:
    Vill bara börja med att säga stort grattis till ytterliga en graviditet! Vad spännande 😍 
    Det låter lite samma lika för mig. Testade imorse och det var negativt. Känns lite för tidigt. Jag gör som dig och avvaktar i 5 dagar så får vi se! Har beräknad mens imorgon. Hoppas inte att den dyker upp 🤞🏽 

Tack snälla ❤️

Ja okej, har du haft mellanblödningar/stänkblödningar förr? Eller är det första gången nu som du fått en liten blödning innan mens är beräknad? 

Har du regelbunden mens? Isåfall känns det som att ett graviditetstest borde visa positivt nu om det bara är 1 dag kvar tills mensen? Men jag håller tummarna för att det blir ett plus för dig! 🤩

Svar på tråden När sker ÄL efter positivt ÄL test?