• pangea

Har jag rätt att uttrycka min åsikt?

Hej!

Jag och pappan till min 4-åring och min 7-åring är separerade sen årsskiftet och har barnen varannan vecka. Samarbetet funkar helt okej, även om kommunikationen är väldigt begränsad från hans håll och jag tycker att han inte anstränger sig tillräckligt för våra barn (stor del av förklaringen till separationen).

Hur som helst, nu undrar jag hur - eller ens om - jag ska prata med honom om sådant som jag tycker att han behöver se över och kanske ändra på. Med barnens bästa som utgångspunkt. Han är ganska "egoistisk" och väljer ofta alternativ som är enklare för honom eller som tillgodoser hans behov, framför att välja sådant som berikar barnens liv.

Till exempel så väljer han nu att fira midsommar med sina föräldrar framför att fira med barnens kompisar och deras föräldrar (som för övrigt är goda vänner med barnens pappa). Jag VET att barnens kommer bli ledsna över att de missade firandet med kompisarna. Pappans förklaring är att han träffat sina föräldrar så lite senaste tiden, så antar att han gör detta för att stilla sitt dåliga samvete.

Jag undrar om jag ens BÖR lägga mig i sånt här, för mina barns skull förstås, eller om jag ska låta honom få fatta beslut som han vill. Har jag ens rätt att tycka något när vi är separerade? Det är ju ändå mina barn, och jag vill deras bästa..

• Svar på tråden Har jag rätt att uttrycka min åsikt?
  • Anonym (Donna)

Är det hans är det han som bestämmer.
    Det är inte synd om ungarna för att de får umgås med farföräldrarna.

• Anonym (Donna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-06-12 20:25:45 följande:

Är det hans * är det han som bestämmer.
    Det är inte synd om ungarna för att de får umgås med farföräldrarna.

*hans helg
  • Anonym (Nej)

Nej ts. Du varken bör eller "får" uttrycka dina åsikter. Du får så klart, det är ett fritt land, men du har inte med det att göra så länge barnen inte skadas, och då menar jag verkligen skadas rent fysiskt eller mentalt.

• Anonym (Mimmy)

Så små barn borde bli minst lika glada över att fira med farmor och farfar.

Var försiktig så att du inte lägger över dina känslor på barnen. Om du inte pratar om firande med kompisar så kommer de inte vara ledsna över att det inte blir av heller.

Och du kan ju fira med kompisarna en annan dag, bjuda hem dem på lite tårta och sommarmys.

• Spucks

Nej, du ska inte lägga dig i, bara för att du TYCKER(!) att det är för barnets bästa. Dessutom behöver man inte sätta barnen först hela tiden.

• Anonym (Lis)

Nej du ska inte lägga dig i det.
    Om han inte borstar barnens tänder, ger dem godis till frukost eller åker utomlands utan att säga nåt, då kan du lägga dig i, men inte för att han firar midsommar med sina föräldrar.

• Anonym (Skuggan)
    pangea skrev 2024-06-12 20:20:33 följande:
    Har jag rätt att uttrycka min åsikt?

Hej!

Jag och pappan till min 4-åring och min 7-åring är separerade sen årsskiftet och har barnen varannan vecka. Samarbetet funkar helt okej, även om kommunikationen är väldigt begränsad från hans håll och jag tycker att han inte anstränger sig tillräckligt för våra barn (stor del av förklaringen till separationen).

Hur som helst, nu undrar jag hur - eller ens om - jag ska prata med honom om sådant som jag tycker att han behöver se över och kanske ändra på. Med barnens bästa som utgångspunkt. Han är ganska "egoistisk" och väljer ofta alternativ som är enklare för honom eller som tillgodoser hans behov, framför att välja sådant som berikar barnens liv.

Till exempel så väljer han nu att fira midsommar med sina föräldrar framför att fira med barnens kompisar och deras föräldrar (som för övrigt är goda vänner med barnens pappa). Jag VET att barnens kommer bli ledsna över att de missade firandet med kompisarna. Pappans förklaring är att han träffat sina föräldrar så lite senaste tiden, så antar att han gör detta för att stilla sitt dåliga samvete.

Jag undrar om jag ens BÖR lägga mig i sånt här, för mina barns skull förstås, eller om jag ska låta honom få fatta beslut som han vill. Har jag ens rätt att tycka något när vi är separerade? Det är ju ändå mina barn, och jag vill deras bästa..

Låter lite udda i mina öron, hur kan dom bli ledsna över det?

Så han planerade att vara med kompisarnas föräldrar och berätta dom planerna till barnen. Sen ändra han sig i sista stund? 

Sen är det ju alltid klokt att prioritera sig själv först, sen sin partner, därefter barnen. Mår barnen generellt bäst av.
  • EnAnonumius
    pangea skrev 2024-06-12 20:20:33 följande:

Nej barnen är inte dina..
    Även om du och pappan är skilda så är det ERA(!) barn.

Du har rätt att tycka något, men det skall du hålla tyst om till pappan, och hålla för dig själv... Det du skall komma ihåg att pappan är lika mycket förälder som dig.
    Dessutom så måste inte en midsommar bli tråkig bara för att det firas ihop med sina mor-/farföräldrar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mrs Moneybags

Nej, det ska du definitivt inte lägga dig i.

Det finns så många viktigare saker att gräla om under barnens uppväxt...

Don't sweat the small things som man säger. 

• AnnaSthlm

Seriöst? 
    Nej det är inte upp till dig vad han gör med barnen under hans tid, så länge han tar sitt föräldraansvar. 
    Det är för övrigt mycket mer värdefullt längden att bygga en relation till farföräldrar. 

Ser
Svar på tråden Har jag rätt att uttrycka min åsikt?