Har jag rätt att uttrycka min åsikt?
Hej!
Jag och pappan till min 4-åring och min 7-åring är separerade sen årsskiftet och har barnen varannan vecka. Samarbetet funkar helt okej, även om kommunikationen är väldigt begränsad från hans håll och jag tycker att han inte anstränger sig tillräckligt för våra barn (stor del av förklaringen till separationen).
Hur som helst, nu undrar jag hur - eller ens om - jag ska prata med honom om sådant som jag tycker att han behöver se över och kanske ändra på. Med barnens bästa som utgångspunkt. Han är ganska "egoistisk" och väljer ofta alternativ som är enklare för honom eller som tillgodoser hans behov, framför att välja sådant som berikar barnens liv.
Till exempel så väljer han nu att fira midsommar med sina föräldrar framför att fira med barnens kompisar och deras föräldrar (som för övrigt är goda vänner med barnens pappa). Jag VET att barnens kommer bli ledsna över att de missade firandet med kompisarna. Pappans förklaring är att han träffat sina föräldrar så lite senaste tiden, så antar att han gör detta för att stilla sitt dåliga samvete.
Jag undrar om jag ens BÖR lägga mig i sånt här, för mina barns skull förstås, eller om jag ska låta honom få fatta beslut som han vill. Har jag ens rätt att tycka något när vi är separerade? Det är ju ändå mina barn, och jag vill deras bästa..