• Anonym (Jul om 6 månader:))

    Fysioterapeuter behövs inte

    Jag har inte träffat en enda person som har blivit hjälpt av en fysioterapeut eller sjukgymnast som egentligen är ett bättre namn. Då vet jag flera som testat. Du får några små övningar med nåt gummiband som du måste göra 50 gånger per dag för att det överhuvudtaget ska kunna ge nån effekt och vem har tid med det när man har jobb och hem som ska skötas? Har även själv testat och det hjälpte inte mig heller. Detta måste ju vara ett av de onödigaste yrken som finns? Bättre att träna på gym. 

  • Svar på tråden Fysioterapeuter behövs inte
  • Anonym

    Du inser naturligtvis att hela Arbetsförmedlingen med alla sina anställda finns kvar och kostar pengar också? Och HR-avdelningar?

  • Anonym (Bokko)

    Jag hade praktik på sjukgymnastiken, som det hette då. Och fick hjälp när jag skadat mig.

  • Anonym (P)

    Och jag tränade på gym, och tränade och tränade och fick ändå bara ondare. Tack vare sjukgymnastens små övningar kunde vi korrigera en felställning jag inte hade någon aning om fanns, och jag kunde återgå till gymmet. Ännu starkare. Dessutom kostade det inte skjorta, som alla naprapater och massörer jag gått till, vars råd enbart ledde till att jag fortsatt hade ont. 

  • Anonym (Linda)

    Du har uppenbarligen inte förstått vad deras yrke egentligen går ut på... och med den inställningen är det inte så konstigt att du inte tycker dom gör nytta vad gäller din egen erfarenhet. 

    Jag var med om en allvarlig olycka där jag var tvungen att lära mig gå igen efter en operation av höfter och bäcken. Fysioterapeuterna var dom som kämpade med mig dagligen så att jag kunde gå igen. Utan dom hade jag levt ett liv i rullstol. 

  • mammatill6

    Jag har blivit hjälpt och så min dotter med flera jag känner.  Ofta får du övningar du ska göra 2-3 gånger per dag. och att så många inte blir hjälpta är ju för att som du skriver man skiter i att göra dem.  Visst kan du träna på gym men om det ska ersätta fysioterapeut så måste du ju veta exakt vad du ska göra. ofta är det de små lätta övningarna du gör med just gummibandet som ger effekt för ofta är de de små musklerna som behöver byggas upp. att ge sig på styrketräning på gymmet kan då ha motsatt effekt. Sedan utan kunskap kan det vara svårt att veta vad som ska tränas. Haft problem med armbågen och handen som kom från nev i kläm i nacken. Har nu en knäskada och för att lösa den ska baksida lår tränas. 
    Har en axel jag tränar hos fysio 2ggr/vecka på plats i deras gym tillsammans med fysioterapeuten. Hade aldrig vetat vilka övningar jag ska göra och exakt hur de ska göras annars.

  • Lynx123

    Jag har fått enormt mycket hjälp av ft, även min mamma och flera vänner. Och då menar jag livsavgörande hjälp efter allt från sjukdomar och operationer till olyckor och defekter.

  • cosinus

    Jag tycker en bra sjukgymnast är guds gåva till mänskligheten.

    Jag har en som jag går till regelbundet som har hjälpt mig massor. 

    Det som däremot är med sjukgymnaster är att man ju inte får en quick fix. Det kan dessutom vara så att man behöver stärka en del och träna på en del saker för att sen bli tillräckligt stabil där för att man ska se var det riktiga problemet finns. Kräver tålamod och eget jobb som komplettering.

    Men varken min rygg eller nacke hade varit roliga om jag inte fått hjälp av sjukgymnast och inte mitt stackars korsbandsopererade knä heller.

  • Anonym (Skuggan)
    Anonym (Jul om 6 månader:)) skrev 2024-06-11 08:55:50 följande:
    Fysioterapeuter behövs inte

    Jag har inte träffat en enda person som har blivit hjälpt av en fysioterapeut eller sjukgymnast som egentligen är ett bättre namn. Då vet jag flera som testat. Du får några små övningar med nåt gummiband som du måste göra 50 gånger per dag för att det överhuvudtaget ska kunna ge nån effekt och vem har tid med det när man har jobb och hem som ska skötas? Har även själv testat och det hjälpte inte mig heller. Detta måste ju vara ett av de onödigaste yrken som finns? Bättre att träna på gym. 


    Anekdotisk bevisföring är ganska värdelöst om man vill argumentera. Eller? ;)

    Övningarna man får har de flesta tid att utföra fast dom har jobb och hem.
  • Anonym (Mio)

    Ts du har missuppfattat rätt mycket. Fysioterapeuten ställer oftast diagnos när det gäller muskuloskeletala besvär och den tträning de rekommenderar är ju utformad utifrån just diagnos. Visst kan man gå till gym men du behöver ju veta vad du ska göra (och inte). Annars kan du göra det värre. Det är grovt förenklat att man bara får några övningar med gummiband. Både fördomsfullt och föraktfullt mot ett yrke du uppenbarligen inte är så insatt i 

  • Anonym (D)

    Fysioterapeuter har gjort så mycket nytta på ett par släktingar till mig som blivit skadade. En i stroke och en i en trafikolycka.
    Att dessa personer skulle tränat sig själva på gym istället för att få hjälp av fysioterapeuter är så sjukt okunnigt,
    De är också med i bedömningar av arbetsförmåga, att kunna köra bil etc. 

    Det du har sett av personer i detta yrke är en bråkdel av vad de gör, ändå tycker du att hela yrkeskårten inte behövs. Moget. Eller inte.

Svar på tråden Fysioterapeuter behövs inte