• Anonym (Jul om 6 månader:))

Fysioterapeuter behövs inte

Jag har inte träffat en enda person som har blivit hjälpt av en fysioterapeut eller sjukgymnast som egentligen är ett bättre namn. Då vet jag flera som testat. Du får några små övningar med nåt gummiband som du måste göra 50 gånger per dag för att det överhuvudtaget ska kunna ge nån effekt och vem har tid med det när man har jobb och hem som ska skötas? Har även själv testat och det hjälpte inte mig heller. Detta måste ju vara ett av de onödigaste yrken som finns? Bättre att träna på gym. 

• Svar på tråden Fysioterapeuter behövs inte
  • Tom Araya
    Anonym (Jul om 6 månader:)) skrev 2024-06-11 08:55:50 följande:

Jag har inte träffat en enda person som har blivit hjälpt av en fysioterapeut eller sjukgymnast som egentligen är ett bättre namn. Då vet jag flera som testat. Du får några små övningar med nåt gummiband som du måste göra 50 gånger per dag för att det överhuvudtaget ska kunna ge nån effekt och vem har tid med det när man har jobb och hem som ska skötas? Har även själv testat och det hjälpte inte mig heller. Detta måste ju vara ett av de onödigaste yrken som finns? Bättre att träna på gym. 

Vart du tränar är nog mindre viktigt.
    Men tror du att du själv eller personalen på gymmet är bättre än sjukgymnasten att avgöra vad du ska träna och hur du ska träna för att rehabilitera en skada, bli av med eller förebygga smärta?
  • Anonym (sjkg)

Jag har idrottat på elitnivå. Där hade vi nytta av vår sjukgymnast.

Sedan gick jag på "praktik" vid sidan av vår sjukgymnast på hennes jobb på sjukhuset eftersom jag eventuellt ville utbilda mig till det. Där hjälpte jag bland annat en man i 40-årsåldern att komma tillbaka efter en stroke. Han hade också nytta av en sjukgymnast.

Så helt onyttig är nog inte yrkesgruppen

Anonym (Mio) skrev 2024-06-11 10:52:10 följande:

Ts du har missuppfattat rätt mycket. Fysioterapeuten ställer oftast diagnos när det gäller muskuloskeletala besvär och den tträning de rekommenderar är ju utformad utifrån just diagnos. Visst kan man gå till gym men du behöver ju veta vad du ska göra (och inte). Annars kan du göra det värre. Det är grovt förenklat att man bara får några övningar med gummiband. Både fördomsfullt och föraktfullt mot ett yrke du uppenbarligen inte är så insatt i 

Den sjukgymnast jag gick hos kunde inte säga varför jag hade ont, hon kunde inte säga om jag var spänd eller inte. Jag fick inga svar och dom övningarna jag fick hjälpte inte heller. 
  • Tom Araya
    Anonym (Jul om 6 månader:)) skrev 2024-06-11 13:13:43 följande:
    Den sjukgymnast jag gick hos kunde inte säga varför jag hade ont, hon kunde inte säga om jag var spänd eller inte. Jag fick inga svar och dom övningarna jag fick hjälpte inte heller. 
    Gå till en annan då.
    Gör som du hade gjort om du hade fel på bilen och den första verkstan inte kan hjälpa dig.
  • Goneril

TS har nog fel attityd, många jag känner har blivit hjälpta av fysioterapeuter. Jag är också tacksam för den hjälp jag fick av en ergonom att hitta rätt utrustning på mitt kontor, gjorde mig besvärsfri.                                                                                                                                          Att inte hitta tid för sjukgymnastik ger jag inte mycket för. Den tiden måste man prioritera; sluta att se på TV till exempel. När jag bröt armen fick jag ett program som skulle genomföras 4 gånger om dagen. "Vad händer om jag gör det 40 gånger " frågade jag sjukgymnasten. "Du blir stark i armen mycket fortare men mina övriga patienter skulle aldrig mäkta med det". Nu är det väl inte alltid som det är lämpligt att öva mer än rekommenderat, men i mitt fall funkade det. Jag blev snabbt lika stark i armen som före olyckan.

• TvillingmammaVästgöte

Jag har samma erfarenhet som du. Sjukgymnasten kunde inte säga något alls. Däremot fick jag hjälp av en erfaren allmänläkare. En annan gång hade jag ont i fötterna pga dåligt fotvalv men fötter kunde inte sjukgymnasten något om. Fick hjälp med övningar av en privatpraktiserande ortoped med fotinriktning. 

Har också fått hjälp av en duktig massör som kunde tipsa om var jag behövde stretcha.

• mammatill6
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-11 13:43:00 följande:

Jag har samma erfarenhet som du. Sjukgymnasten kunde inte säga något alls. Däremot fick jag hjälp av en erfaren allmänläkare. En annan gång hade jag ont i fötterna pga dåligt fotvalv men fötter kunde inte sjukgymnasten något om. Fick hjälp med övningar av en privatpraktiserande ortoped med fotinriktning. 

Har också fått hjälp av en duktig massör som kunde tipsa om var jag behövde stretcha.

Fast du kan ju inte anse fysioterapeuter är dåliga för de inte kan något om fotvalv när det inte är deras område. 
  • mammatill6
    Sen är det ju inte alltid man kan förklara varför man har ont utan istället inrikta på att det ska bli bättre. Sen gäller det ju att göra övninarna regelbundet enligt schema och följa upp om det inte blir bättre. Precis som hos en läkare, fungerar inte en behandling tar man kontakt och gör något annat.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-11 13:43:00 följande:

Du ser! Och jag fick hjälp av en duktig kiropraktor som visste precis var det satt och han sa att det var hårt som sten. Så att sjukgymnasten inte kunde känna det eller förstå var problemet satt är ju otroligt. 
  • Anonym (Ui)

Jag har blivit hjälpt tre gånger. Tycker de är suveräna!

• Anonym (XXX)

När jag hade opererat foten och tagit bort gipset, fick jag ett papper med övningar (text och bild) av sjuksköterskan. Men jag träffade aldrig någon sjukgymnast personligen. Det gick bra, min fot blev som förr. Jag tänker att det ofta kanske inte är så nödvändigt att träffa sjukgymnasten personligen? De där övningarna kan man som sagt göra själv, efter instruktionerna.

På vissa institutioner är de däremot säkert nyttiga, där patienterna är inneliggande under längre tid och behöver både praktisk hjälp för att kunna röra på lemmarna, och någon som motiverar dem (på rehabiliteringsinstitutioner t.ex.). 

• cosinus
    Anonym (XXX) skrev 2024-06-12 05:56:35 följande:

När jag hade opererat foten och tagit bort gipset, fick jag ett papper med övningar (text och bild) av sjuksköterskan. Men jag träffade aldrig någon sjukgymnast personligen. Det gick bra, min fot blev som förr. Jag tänker att det ofta kanske inte är så nödvändigt att träffa sjukgymnasten personligen? De där övningarna kan man som sagt göra själv, efter instruktionerna.

I vissa fall så behövs absolut inte träff med sjukgymnast. När sonen bröt armen fick han träffa en när gipset var borttaget som konstatera att hans rörlighet i fingrar och annat var orimligt bra till en början och att övningarna förmodligen inte skulle behövas. Men så är väl standardövningarna gjorda för gamlingar och inte otåliga 15-åringar.

Men jag tänker också att sjukgymnast måste i mångt och mycket vara ett sjukt otacksamt yrke för ser jag i min omgivning så finns det ju en icke försumbart stor kategori människor som tror att sjukgymnaster är magiker, att deras egen insats borde kunna vara helt obefintlig och att sjukgymnasten dessutom ska kunna gissa exakt vad som är fel med rätt lite information.

Sen finns det ett gäng som är vana att träna, vana att känna när saker är fel i kroppen och kan skilja på olika sätt att ha ont. Som kan få specifika övningar (och faktiskt utför dem) och som kan bolla tillbaka information till sjukgymnasten allt eftersom och man tillsammans kan ringa in felet. Dessa, inklusive mig själv brukar oftast vara sjukt nöjda med den hjälp man kan få.

Jag har t ex lyckats ha sönder en del saker. Korsband (opererat för 25 år sen). Menisk (finns inte längre), diskbråck i ryggen och en nacke som råkat ut för en rejäl smäll och saknar nåt ligament. Jag är van att saker gör ont, jag är van att göra allt jag vill ändå och träna och när jag kommer till sjukgymnasten kan jag oftast väldigt bra säga hur det gör ont, t ex kan de gå bättre springa terräng än asfalt, det kan gå bättre springa uppför/nerför är platt, det kan göra ont bara under träning eller tvärtom inte vid träning men på natten. Jag kan säga om det blir värre av att träna flera dagar i rad, om det blir värre vid vila och en massa såna saker som kan ge sjukgymnasten ledtrådar. Jag tar sen alltid övningarna och utför dem slaviskt även om jag inte tror på den och gången efter så kan vi i princip alltid ringa in problemet ganska exakt. Men det tar oftast någon iteration och lagar man ett fel inser man inte sällan att det är ett annat som är en bakomliggande orsak.

En rolig grej var för nåt år sen när min sjukgymnast insåg att jag var helt usel på att använda mina magmuskler vilket påverkade vinkeln på bäckenet och inte alls var bra för mitt diskbråck. Jag fick order om att tänka på hur jag vinklade bäckenet och att spänna magen hela tiden. Första veckan andades jag knappt, jag var så sjukt fokuserad på att spänna magen att det kändes som jag inte fick ner luft. Andra veckan kunde jag andas men var fortfarande tvungen att tänka och fokusera hela tiden. Tredje veckan började det gå på automatik.

Min sjukgymnast var otroligt imponerad över förändringen och frågade också hur lång tid det tagit att få till det för "Folk säger att det är omöjligt, men jag tänker att det kan det ju inte vara" Omöjligt? Absolut inte. Lätt? Absolut inte det heller. Men, det har fasen revolutionerat mitt liv. Jag har blivit så mycket bättre i ryggen av det.
  • Lönnsirap
    Anonym (Jul om 6 månader:)) skrev 2024-06-11 08:55:50 följande:

Jag förutsätter att TS i princip bor på en annan planet, eftersom hon uppenbarligen inte känner en enda människa med gånghjälpmedel, eller som fått lite rehabilitering efter en skada eller olycka.

Gym i all ära men rehab är något annat. 
Svar på tråden Fysioterapeuter behövs inte