Inlägg från: mammatill6 |Visa alla inlägg
  • mammatill6

Fysioterapeuter behövs inte

Jag har blivit hjälpt och så min dotter med flera jag känner.  Ofta får du övningar du ska göra 2-3 gånger per dag. och att så många inte blir hjälpta är ju för att som du skriver man skiter i att göra dem.  Visst kan du träna på gym men om det ska ersätta fysioterapeut så måste du ju veta exakt vad du ska göra. ofta är det de små lätta övningarna du gör med just gummibandet som ger effekt för ofta är de de små musklerna som behöver byggas upp. att ge sig på styrketräning på gymmet kan då ha motsatt effekt. Sedan utan kunskap kan det vara svårt att veta vad som ska tränas. Haft problem med armbågen och handen som kom från nev i kläm i nacken. Har nu en knäskada och för att lösa den ska baksida lår tränas. 
    Har en axel jag tränar hos fysio 2ggr/vecka på plats i deras gym tillsammans med fysioterapeuten. Hade aldrig vetat vilka övningar jag ska göra och exakt hur de ska göras annars.

• mammatill6
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-11 13:43:00 följande:

Jag har samma erfarenhet som du. Sjukgymnasten kunde inte säga något alls. Däremot fick jag hjälp av en erfaren allmänläkare. En annan gång hade jag ont i fötterna pga dåligt fotvalv men fötter kunde inte sjukgymnasten något om. Fick hjälp med övningar av en privatpraktiserande ortoped med fotinriktning. 

Har också fått hjälp av en duktig massör som kunde tipsa om var jag behövde stretcha.

Fast du kan ju inte anse fysioterapeuter är dåliga för de inte kan något om fotvalv när det inte är deras område. 
  • mammatill6
    Anonym (Jul om 6 månader:)) skrev 2024-06-11 13:13:43 följande:
    Den sjukgymnast jag gick hos kunde inte säga varför jag hade ont, hon kunde inte säga om jag var spänd eller inte. Jag fick inga svar och dom övningarna jag fick hjälpte inte heller. 
    Sen är det ju inte alltid man kan förklara varför man har ont utan istället inrikta på att det ska bli bättre. Sen gäller det ju att göra övninarna regelbundet enligt schema och följa upp om det inte blir bättre. Precis som hos en läkare, fungerar inte en behandling tar man kontakt och gör något annat.
Svar på tråden Fysioterapeuter behövs inte