• Anonym (Valle)

Hur röstade du i EU-valet?

Då var det dags för EU-val, tycker det varit ganska bortglömt i media egentligen. Har dock gjort min plikt och röstat. Efter mycket tvekande blev det SD för mig, med ett personkryss på nummer 5. Maria Rosander. Tycker hon verkar vettig och många av våra åsikter stämmer överrens.

Har du röstat? I så fall på vad? Personkryssat?

Tänk på att vi är en demokrati och folk får tycka olika, var snälla och respektera varandras val även om ni tycker annorlunda.

• Svar på tråden Hur röstade du i EU-valet?
  • Dr Nail

Det enda partiet vars existens jag inte begriper är KD. Varför finns ett så onödigt parti ens? Vem röstar på dem?

Alla andra kan jag åtminstone förstå.

• Anonym (Trötter)

Jag gjorde det enkelt för mig. Jag gjorde flera valtester. Alla visar olika. Då tog jag det partiet som kom långt upp i varje test. Denna gången blev det S. Men?.Jag ska nog sluta rösta. Det finns inget parti som är ärligt. Sen är jag så trött på människor. Har S suttit vid makten ett tag, är allt S fel. Har M suttit vid makten ett tag, är allt Ms fel. Vi behöver en regering som har en ryggrad, som inte kröker sig om någon anse att regeringen har fel.

• Anonym (MP)

Jag blev lite road av att alla valbarometrar jag gjorde gav samma svar - L som favorit och SD i botten. Men nu är det ju en sak vad ett parti säger sig stå för och en annan hur de agerar i verkligheten. Dessutom går det inte att bortse från att L formellt är ansvariga för att regeringen i princip för en omvänd miljö- och klimatpolitik.

Så för mig som för många andra fick det bli MP - ett parti jag definitivt inte skulle rösta på i ett riksdagsval. Där får det bli S i stället.

• Anonym (undrande)
    Dr Nail skrev 2024-06-10 12:55:19 följande:

Det enda partiet vars existens jag inte begriper är KD. Varför finns ett så onödigt parti ens? Vem röstar på dem?

Alla andra kan jag åtminstone förstå.

kan du förstå liberalerna?
  • Anonym (M)

Röstade på M och personkryssade en man. Är emot att det alltid ska utses kvinnor till EU från Sverige.  

• Anonym (Sakfrågor)

För första gången i något val röstade jag på SD.

Jag besvarade sakfrågorna i flera olika valbarometrar (nästan 10 st?) och för mig kom SD först eller tvåa i samtliga.

I modern tid har vi skaffat oss massor av problem i Sverige. Och i Europa som helhet finns massor av problem.
    De största och allvarligaste problemen, det som äter upp ekonomin, är samhällsproblemen.

Vi måste komma tillrätta med samhällsproblemen först innan vi kan ha råd att börja lösa alla andra problem. Inklusive miljöfrågan, inklusive att slippa nedskärningar för gamla och sjuka.
    Om vi kommer tillrätta med samhällsproblemen kommer vi har råd med välfärden, då är det slut med alla nedskärningar.

Den enskilt största orsaken bakom samhällsproblemen är den misslyckade politiken gällande invandring och integration.

När jag besvarade alla sakfrågor så rådde det ingen tvekan om vilket parti jag skulle rösta på.
    Om jag gör lika i nästa riksdagsval, om jag struntar i känslor och i mediadrevet, om jag struntar i att alla andra partier försöker dissa SD, och om jag i stället kollar sakfrågorna så skulle jag inte alls bli förvånad om jag också i riksdagsvalet kommer rösta på SD, för första gången.

• Kirenaj68

Det blev SD och jag medger att utgången av valet blev ett magplask, men när det gäller EU-valet har SD alltid haft svårt att mobilisera sina väljare att gå och rösta och  lågt valdeltagande gynnar inte SD heller. Kalla fakta-grejen tror jag inte har påverkat i någon högre grad. Men analyser och självransakan är aldrig fel.  Man får gratta MP till framgången, men med tanke på att de gröna i övriga Europa, t.o.m de mäktiga gröna i Tyskland, mer eller mindre blev slaktade lär MP:s trio nere i Bryssel känna sig rätt ensamma framöver. 

• Anonym (Jadujadu)
    Anonym (Sakfrågor) skrev 2024-06-11 12:08:43 följande:

Jag besvarade sakfrågorna i flera olika valbarometrar (nästan 10 st?) och för mig kom SD först eller tvåa i samtliga.

I modern tid har vi skaffat oss massor av problem i Sverige. Och i Europa som helhet finns massor av problem.
    De största och allvarligaste problemen, det som äter upp ekonomin, är samhällsproblemen.

Vi måste komma tillrätta med samhällsproblemen först innan vi kan ha råd att börja lösa alla andra problem. Inklusive miljöfrågan, inklusive att slippa nedskärningar för gamla och sjuka.
    Om vi kommer tillrätta med samhällsproblemen kommer vi har råd med välfärden, då är det slut med alla nedskärningar.

Den enskilt största orsaken bakom samhällsproblemen är den misslyckade politiken gällande invandring och integration.

När jag besvarade alla sakfrågor så rådde det ingen tvekan om vilket parti jag skulle rösta på.
    Om jag gör lika i nästa riksdagsval, om jag struntar i känslor och i mediadrevet, om jag struntar i att alla andra partier försöker dissa SD, och om jag i stället kollar sakfrågorna så skulle jag inte alls bli förvånad om jag också i riksdagsvalet kommer rösta på SD, för första gången.

Vad för lösningar ser du att SD har som de andra partierna inte har, rent konkret alltså? Och vad lägger just du i begreppet "samhällsproblemen"?

Jag ser ju klimat och miljö som ett samhällsproblem, klimatet skapar ju också flyktingkriser och spås väl skapa ännu fler framöver, om människor inte kan bo kvar pga översvämningar, missväxt, torka etc. 
  • Jemp
    Anonym (Sakfrågor) skrev 2024-06-11 12:08:43 följande:

Hur ser du på de stora samhällsproblemen som klimatförändringarna ger, och hur mycket dyrare det blir av att vänta? 
Svar på tråden Hur röstade du i EU-valet?