Hur röstade du i EU-valet?
Har väl fått ovanligt mycket publicitet för att vara Eu? På ett bra sätt!
Röstade mp, personkryssade och förtidsröstade för första gången.
Har väl fått ovanligt mycket publicitet för att vara Eu? På ett bra sätt!
Röstade mp, personkryssade och förtidsröstade för första gången.
För första gången i något val röstade jag på SD.
Jag besvarade sakfrågorna i flera olika valbarometrar (nästan 10 st?) och för mig kom SD först eller tvåa i samtliga.
I modern tid har vi skaffat oss massor av problem i Sverige. Och i Europa som helhet finns massor av problem.
De största och allvarligaste problemen, det som äter upp ekonomin, är samhällsproblemen.
Vi måste komma tillrätta med samhällsproblemen först innan vi kan ha råd att börja lösa alla andra problem. Inklusive miljöfrågan, inklusive att slippa nedskärningar för gamla och sjuka.
Om vi kommer tillrätta med samhällsproblemen kommer vi har råd med välfärden, då är det slut med alla nedskärningar.
Den enskilt största orsaken bakom samhällsproblemen är den misslyckade politiken gällande invandring och integration.
När jag besvarade alla sakfrågor så rådde det ingen tvekan om vilket parti jag skulle rösta på.
Om jag gör lika i nästa riksdagsval, om jag struntar i känslor och i mediadrevet, om jag struntar i att alla andra partier försöker dissa SD, och om jag i stället kollar sakfrågorna så skulle jag inte alls bli förvånad om jag också i riksdagsvalet kommer rösta på SD, för första gången.
Välfärden får mera pengar än någonsin. Mer pengar i år än något tidigare år. Nytt rekord i år igen.
Hur menar du att detta skulle vara nedskärningar?
Behoven och kostnaderna i den Svenska välfärden ökar katastrofalt.
Samhällsproblemen, t ex den ökande kriminaliteten, kostar massor för Sveriges skattebetalare.
Samhällsproblemen är i stor utsträckning orsaken till att kostnaderna ökar.
Om kriminaliteten och samhällsproblemen var mindre så skulle behoven i välfärden minska och framförallt så skulle det finnas massor av pengar, Sveriges skatteintäkter skulle då räcka, för att finansiera den Svenska välfärden.
Den misslyckade politiken gällande invandringen och den misslyckade integrationen har skapat extremt stora och ökande resursbehov i den Svenska välfärden.
Har skapat extremt mycket större behov av personal än tidigare och därav har uppstått stor personalbrist.
Ropen om den tidigare använda klyschan har nu tystnat. Den misslyckade invandringspolitiken innebär att resursbehovet har ökat mycket mera, människor från främmande länder har visat sig ha större vårdbehov, större behov av utbildning, än vad som är normalt bland traditionella Svenskar, därför är behovet av personal mycket större än den relativt lilla del invandrare som aktivt kan arbeta och bidra till välfärden och i vården.
Hur menar du att detta extremt stora ökade behov skulle kunna minska personalbristen?
SD för en politik som jag är för. T ex att klyftorna ska öka.
Jag anser inte att alla människor i världen, från avlägsna länder och främmande kulturer, sådana som aldrig har jobbat, aldrig har bidragit till det gemensamma och till Sveriges skatteintäkter,
jag anser inte att dessa ska ha det lika bra som Svenskar som jobbar och bidrar till Sverige och alla invånares försörjning. Oavsett om det är en sjuksköterska eller en direktör så tycker jag att de generellt ska ha det bättre än de som aldrig har jobbat.
Jag är för relativt höga skatter,
under förutsättning att det medför att vi har en mycket bra välfärd och att skattemedlen går till de innevånare i Sverige som de egentligen är avsedda för och att skattepengarna används till det som de är avsedda för.
Alltså inte till t ex utbredd kriminalitet.
Men jag är mot att den Svenska välfärden ska användas av kriminella och av andra individer som den aldrig har varit avsedd för och aldrig finansierad för.
På vilket sätt menar du att detta skulle vara fel?
Hur menar du att Svenska skattebetalare t ex ska vara med och bidra till och försörja klanledare och deras klaner i främmande länder?
Behovet av fängelseplatser är inte hänförligt till beslut i något parti i Sverige, oavsett rött, grönt eller blått.
Behovet av fängelseplatser står i direkt proportion till det behov som beror på Sveriges ökade samhällsproblem.
Vilket i sin tur är en produkt av tidigare misslyckad politik gällande invandring och misslyckad integration, för vilken alla Svenska politiker och alla partier är ansvariga. Och inte minst är ni ansvariga alla Sveriges kvinnliga väljare som röstar för denna politik!
Möjligen undantag från ansvar har det parti som redan tidigt vågade säga sanningen.
Gällande den globala miljön, vilka stora åtgärder krävs i Sverige enligt dig? Och vilket fantastiska resultat menar du skulle dessa åtgärder i Sverige innebära för den globala miljön?
På vilket sätt menar du att vi idag har problem att få mat i Sverige?
Sverige är ett pyttelitet land, med en knappt mätbar befolkningsmängd i ett globalt perspektiv och framförallt med en miljöpåverkan som i globalt perspektiv är knappt ens mätbar.
Sanningen är ju att om vi i Sverige skulle låta alla våra mycket väl avgasrenade bensin- och diesel-fordon gå på tomgång dygnet runt så skulle det inte ens få en mätbar påverkan på den globala miljön!
Den globala miljön bryr sig givetvis inte om ifall du mäter på riktigt eller om du försöker mäta per capita. Att försöka mäta per capita har självfallet ingen påverkan på den globala miljön.
Däremot om stora delar av världen fick avgasrening som någorlunda motsvarade våra Svenska fordon så skulle det direkt göra skillnad.
Du har självfallet inte på fötterna för att kritisera alla valbarometrar och deras sakfrågor, oavsett vad du själv inbillar dig om din egen förträfflighet.
Du har ingen som helst rätt eller ens kunskap för att idiotförklara alla dem som satt ihop sakfrågorna i dessa valbarometrar.
Många av dem är säkert minst lika kompetenta som du.
Sammantaget ger givetvis alla dessa valbarometrar en minst lika bra bild av sakfrågorna som du någonsin klarar att göra i ditt uppenbart känslomässiga tillstånd.
Detta konstaterande är en ren självklarhet som du aldrig kan argumentera bort.
Jag kan inte finna någonstans att du har något som helst sakligt belägg för att SD skulle motarbete det som du påstår. Tvärtom arbetar de för det som jag gillar, att Svenska skattemedel ska användas där de gör mest nytta, inklusive mest nytta för den globala miljön.
Om du är så förträfflig och klok som du själv tror, ge dig då ut i världen och gör någon nytta.
Detta skulle jag stödja varje dag i veckan. Du skulle t o m få använda Svenska skattepengar om du ger dig ut i världen och gör någon reell nytta, i stället för att bara ställa till med problem här i det pyttelilla och helt obetydliga landet Sverige!
Ja, vi har bevisligen väldigt olika värderingar. Men ska jag bortse från det och dina personliga påhopp så:
Budgeten till välfärden ökar inte i tillräcklig takt för att möta inflation och ökade behov. Detta leder till nedskärningar.
Att min miljöpåverkan skulle spela mindre roll för att jag bor i Sverige, än samma utsläpp om jag skulle råka bo i ett större land, blir ett väldigt skevt sätt att tänka. Även väldigt egocentrerat eftersom vårt sätt att leva skadar människor och dess livsvillkor i andra delar av världen (de du sen inte ser något behov av att hjälpa).
Sverige behöver minska sina utsläpp både nationellt och konsumtionsbaserade utsläpp utomlands, föra en politik som möjliggör omställning, påverka andra länder, skydda och sköta biologisk mångfald, öka cirkulär resursanvändning, restaurera natur, öka kolinlagring, ställa om till förnyelsebara energikällor.
Sverige har minimal egen livsmedelsförsörjning sett till importberoende. Både vårt eget jordbruk får problem av klimatförändringarna (halverade skördar i torkan 2018, stora investeringsbehov för klimatanpassning, politik och marknad som premierar miljöskadliga brukningssätt), minskade ekosystemtjänster som pollinering och markbördighet pga förlust av biologisk mångfald. Det finns oändligt stora behov av restaurering av natur, investering för klimatanpassning (de hänger delvis ihop) Och åtgärder för biologisk mångfald. Vi är beroende av naturen för
vår livsstil.
Jag har inte kritiserat valkompasser, bara påpekat att de ger en ofullständig bild av ett partis politik.
Ja, jag arbetar för att göra nytta och bidrar med en hel del. Jag har också varit med och tagit fram vissa valkompasser, granskat partipolitik, arbetar med politiska processer på olika sätt och underlag till dessa.