• Anonym (rädd)

    Varför har vänsterfolk så låg tolerans för oliktänkande?

    De säger sig värna om demokratin, men blir samtidigt förbannade när någon inte delar deras världsbild. Alla måste vara mot SD, för invandring, mot nationalism och positiva till islam. Tycker man så är man en fara för demokratin.

    Hur kan det vara demokratiskt att alla måste ha samma åsikter om synen på högerpopulism?

    Är de kommunister i förklädnad som hade velat övervaka och styra över människors åsikter som i DDR?

  • Svar på tråden Varför har vänsterfolk så låg tolerans för oliktänkande?
  • Anonym (Polarisering)

    Det beror inte bara på vänsterfolk utan där vi har en polarisering (Inte bara i Sverige, hela västvärlden) där väldigt många tänker svartvitt, rätt eller fel, ont eller gott och har svårt för mellanting eller ens att  acceptera åsikter som påminner om ens egna men avviker på ett par punkter. Vi har inte åsikter i olika frågor utan man har ett paket med åsikter. Är du höger tycker du helst höger i allt, vänster tycker du vänster i allt och avviker du från linjen i vissa frågor kan du nästan lika gärna tillhöra motsatt sida (fast du är inte välkommen där heller givetvis).

    Det är både vänstern och högern som blivit mer extrem och mindre tolerant. Vänstern kan mycket väl vara värre än högern på det, men högern är riktigt illa den med. 

    Så skyll gärna på vänster, men inte bara på vänstern. Det är både vänstern och högerns fel.  

  • Anonym (Poliken)

    Det finns många som vill tala om för andra människor hur de ska tänka och leva.

  • Anonym (Vi)

    Vänstern i Sverige är ju lite speciell också. I EU finns det ju en hel del DDR nostalgiker.

    Men många som växte upp i Östblocket är helt klart emot kommunism och vänstern.

    Vänstern i Sverige och svensk politik är lite mer höger. De vill väl inte förstatliga slla företag.

    Det lustiga är att de vänstetmänniskor jag känner är jättehårda mot sin medmänniskor. Det är verkligen "Veiron i Ottan".

    Medan höger människor är mer generösa med sig själva i vardagen av sin tid och sina resurser tillsamnans med andra. Samkör, passar andras barn och fixar.

  • Anonym (Vi)
    Anonym (Vi) skrev 2024-06-07 07:23:28 följande:

    Vänstern i Sverige är ju lite speciell också. I EU finns det ju en hel del DDR nostalgiker.

    Men många som växte upp i Östblocket är helt klart emot kommunism och vänstern.

    Vänstern i Sverige och svensk politik är lite mer höger. De vill väl inte förstatliga slla företag.

    Det lustiga är att de vänstetmänniskor jag känner är jättehårda mot sin medmänniskor. Det är verkligen "Veiron i Ottan".

    Medan höger människor är mer generösa med sig själva i vardagen av sin tid och sina resurser tillsamnans med andra. Samkör, passar andras barn och fixar.


    Ursäkta stavfelen ovan. Hade velat korrigera. Fick bråttom.
  • Less is more

    Jag förstår att alla är olika - även inom vänstern. Men jag är tyvärr allergisk mot vänsterns självgodhet.

    Själv skaffade jag barn med en vänsterman. Vilket var ett misstag även om jag älskar våra barn.

    Han tycker inte att prata om pengar. Det är inte viktigt. Han hänvisar alltid till att hans förälder dog när han var barn. Därför ser han andra värden i livet. Vi hamnar alltid i den diskussionen.

    För han har aldrig tyckt att karriär och pengar varit viktigt. Det är ytligt och fult.  Världsligt. Jag blir alltså nästan en dålig människa när vi kommer in på ämnet. Vilket man gör när man lever och har barn ihop. Men det resulterar i att jag får sköta ekonomin mest och försöka ha råd till det barnen behöver samt mat. Har nu  barskrapat mina sparkonton. Så klart han jobbar och betalar det han kan. Men han begriper inte att han snyltar på andra. Det går liksom inte in.  Kanske kan man se det ur ett jämställdhetsperspektiv. Många män är huvudförsörjare - så i vänsterns ögon kan ju även kvinnor vara det.

  • Anonym (Olika)

    Och varför har högerfolk så låg tolerans för oliktänkande? Så rigida i sina åsikter och allt som luktar vänster ska det hackas, förlöjligas och ses ner på. Och ändå säger de sig värna om demokratin!

    Eller så kan man fatta att många människor oavsett politisk riktning är såna!

  • Anonym (Dags för sommar)

    Det som skiljer vänstern och högern är att vänstern går i främsta ledet när det gäller tolerans/acceptans/liberalism. Det som sabbar denna världsbild och som gör det så förljuget är att det är väldigt tydligt vad man ska tycka och om man inte tycker som dom, så har man fel och ska motarbetas.

    Högern hycklar inte på samma sätt.

  • Anonym (study)

    För att "vänstern" lägger större vikt vid TVÅ av fem "moraliska fundament*,  det som på engelska kalla "moral institutions"

    De fem moraliska fundamenten är: vård, rättvisa, lojalitet, respekt och helighet.

    "Vänstern" lägger större vikt vid de två första i sitt moraliska beslutsfattande än de tre sistnämnda medan "högern" lägger ungefär lika stor vikt vid alla fem.

    För vänstern blir det ett "hot" när högern exempelvis betonar lojalitet mot sin grupp (tänk: svenskar) och önskan om att visa respekt mot traditioner (tänk: luciatåg).

    Vänstern menar att lojalitet mot en grupp, en så kallad in-grupp, automatiskt ställer andra grupper utanför vilket är sant MEN där vänstern tror att detta innebär att högern inte bryr sig om "vård" och "rättvisa" för dessa ut-grupper så värderar högern faktiskt även det moraliska fundamentet lika mycket som lojaliteten mot sin grupp.

    Vänstern kan inte förstå högern eftersom vänstern bara använder två fundament. De kan inte förstå att högern värderar traditioner.

    Högern kan dock förstå vänstern eftersom högern använder alla fem fundament även om man inte lägger lika mycket vikt vid de två första som vänstern gör. Högern kan förstå att vänstern vill ha "vård" om alla i samhället.
    -

    Där någonstans tror vänster, på riktigt, att högern hotar de "moraliska värden" i samhället - Eftesom vänstern "tror" att det bara finns två, de två de använder, och att resten  är "ondska/fel/moraliskt förkastligt".

    Förenklat och ja, det finns undantag och så vidare så ni behöver inte påpeka det, men i grova drag ...
    -

    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19379034/
    www.rollonfriday.com/discussion/right-understand-left-better-left-understand-right
    sv.wikipedia.org/wiki/Moralfundamentsteorin

  • Anonym (study)
    Anonym (Olika) skrev 2024-06-07 08:25:20 följande:

    Och varför har högerfolk så låg tolerans för oliktänkande? 


    Det är alltså precis tvärtom. Högern har högre tolerans för oliktänkande.

    Sedan kan den i och för sig teoretiskt vara låg på en absolut skala men det bör nog mätas relativt, relativt vänsterns nivåer.
  • Less is more

    Högern ser till olikheter och individuella behov.

    Vänstern tänker att alla har samma behov och samma lösning passar alla. 

Svar på tråden Varför har vänsterfolk så låg tolerans för oliktänkande?