• Anonym (rädd)

Varför har vänsterfolk så låg tolerans för oliktänkande?

De säger sig värna om demokratin, men blir samtidigt förbannade när någon inte delar deras världsbild. Alla måste vara mot SD, för invandring, mot nationalism och positiva till islam. Tycker man så är man en fara för demokratin.

Hur kan det vara demokratiskt att alla måste ha samma åsikter om synen på högerpopulism?

Är de kommunister i förklädnad som hade velat övervaka och styra över människors åsikter som i DDR?

• Svar på tråden Varför har vänsterfolk så låg tolerans för oliktänkande?
  • Jemp

Det är ju inte vänstern som kallar fredliga demonstrationer hot mot demokratin och jämför med terrorism. Just saying.

Polarisering finns dock på båda sidor, och samhällsutvecklingen väcker såklart starka känslor med oro när det inte längre är en självklarhet att människor är lika mycket värda. 

• Anonym (AB)
    Anonym (study) skrev 2024-06-07 08:55:11 följande:
    Det är alltså precis tvärtom. Högern har högre tolerans för oliktänkande.

Sedan kan den i och för sig teoretiskt vara låg på en absolut skala men det bör nog mätas relativt, relativt vänsterns nivåer.
    Njae... jag upplever det som att man snabbt blir väldigt nedtryckt av SD-folk runtom på nätet om man försöker att opponera sig. De är ruggigt aggressiva. Jag har aldrig upplevt en SD-person som visat tolerans för oliktänkande... inte ens för mig som harvar i mittfåran.
    Jag tycker inte att vänsterfolket för speciellt mycket väsen av sig alls. Glad
  • Anonym (Vi)
    Anonym (AB) skrev 2024-06-07 10:21:38 följande:
    Njae... jag upplever det som att man snabbt blir väldigt nedtryckt av SD-folk runtom på nätet om man försöker att opponera sig. De är ruggigt aggressiva. Jag har aldrig upplevt en SD-person som visat tolerans för oliktänkande... inte ens för mig som harvar i mittfåran.
    Jag tycker inte att vänsterfolket för speciellt mycket väsen av sig alls. // Glad
    Det finns ju M, L och KD samt egentligen också C också på högersidan.

SD är lite speciella.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Vi) skrev 2024-06-07 10:27:38 följande:
    Det finns ju M, L och KD samt egentligen också C också på högersidan.

SD är lite speciella.
    Ah... du tänker så. Glad För mig känns det som att politiken har förskjutits. Personligen betraktar jag inte M, L och C som högern längre, utan mittenpartier. M kanske kan diskuteras, medan KD och SD är dagens höger i min värld. Glad
  • Anonym (study)
    Anonym (AB) skrev 2024-06-07 10:21:38 följande:
    Jag tycker inte att vänsterfolket för speciellt mycket väsen av sig alls. Glad
    Studien handlar inte om vem som är på sociala medier eller inte utan om hur vänstern respektive högern skapar sin moraliska värld och varför detta gör vänstern mer intolerant än högern.

Du kan förstås gå in på Syndikalisternas Facebook och argumentera för att utvisa kriminella invandrare eller bara för sänkta skatter så kommer du att få uppleva "ruggigt aggressiva" personer där också.
  • Tukt

Din upplevelse är just din. Men det betyder inte per automatik att den är sann. 

• Anonym (study)

Finns bra exempel på detta fenomen.

Vänsterfolk som på allvar tror att högern inte anser att alla människor är "lika mycket värda" - moraliskt fundament #2 (rättvisa)

Högern har inget problem med "allas lika värde" men kan addera att detta inte innebär att alla har samma rättigheter - moraliskt fundament #3 (lojalitet)

Eftersom högern använder fler av de moraliska fundamenten när de resonerar kommer de fram till en annan slutsats än vänstern.

• Jemp
    Anonym (AB) skrev 2024-06-07 10:44:21 följande:
    Ah... du tänker så. Glad För mig känns det som att politiken har förskjutits. Personligen betraktar jag inte M, L och C som högern längre, utan mittenpartier. M kanske kan diskuteras, medan KD och SD är dagens höger i min värld. Glad
    Varför?
    M har ju, tillsammans med majoriteten av övriga partier, tagit ett långt kliv högerut.
  • Cathariiina

För att de är lågbegåvade, onyanserade, enögda, inte kan tänka själva, bara sväljer det som är inne att tycka för tillfället. I en annan tid och kultur hade de svalt det som var inne att tycka just då - även om de hade levt i Tredje Riket...

Det går för övrigt att fylla på din lista. Alla måste vara för abort, för näst-intill-obligatoriskt dagis från ett års ålder, mot hemmafruar, för tvångsdelad föräldrapenning, för könskvotering (men bara till "fina" jobb såklart, inte till sophämtning eller kroppsarbeten), för homovigslar och -adoptioner, för att personal på kommuner, regioner och företag som upphandlar verksamhet från dessa (t.ex. bussbolag) måste skylta med prideflaggan, för tillverkning av barn med donerade könsceller, för genus- och transtrams, för könsbytesoperatoner...

• Anonym (C)

Jag tror att det handlar om att människor i allmänhet blir intoleranta mot oliktänkande i sammanhang där de känner att deras egna åsikter är normen. Ett exempel är om ett fotbollsfan träffar någon som hejar på ett annat lag på jobbet. Då kanske han i värsta fall gör en min, men förmodligen förstår att människor hejar på olika lag och det är inget fel med det. Om han däremot ser ett fan av motståndarlaget bredvid sig på läktaren under en match, då kanske intoleransen kommer fram. 

Om du möter en svensk som inte firar midsommar, kanske du uttrycker bestörtning och har svårt att förstå det, men om du är utomlands, där ingen ens vet vad midsommar är, blir du inte bestört av det.

I många sammanhang i Sverige idag är grundantagandet att man är vänster. Det gäller ju inte extrema vänsteråsikter, men typ genomsnittliga socialdemokratiska åsikter tas ofta för givet att människor har. Därför blir representanter för de åsikterna intoleranta mot sådant som avviker mycket från dem. Samma sak gäller högeråsikter i vissa delar av USA. 

Det handlar i sig inte alls om att det är just vänstern. Gudrun Schyman har ju ganska extrema vänsteråsikter och hon har ju deltagit i samtal med folk som lagom-vänstern aldrig skulle sänka sig till. Kan tänka mig att rena kommunister inte är intoleranta mot alla icke-kommunister.

• Anonym (rädd)
    Less is more skrev 2024-06-07 08:23:34 följande:

Jag förstår att alla är olika - även inom vänstern. Men jag är tyvärr allergisk mot vänsterns självgodhet.

Själv skaffade jag barn med en vänsterman. Vilket var ett misstag även om jag älskar våra barn.

Han tycker inte att prata om pengar. Det är inte viktigt. Han hänvisar alltid till att hans förälder dog när han var barn. Därför ser han andra värden i livet. Vi hamnar alltid i den diskussionen.

För han har aldrig tyckt att karriär och pengar varit viktigt. Det är ytligt och fult.  Världsligt. Jag blir alltså nästan en dålig människa när vi kommer in på ämnet. Vilket man gör när man lever och har barn ihop. Men det resulterar i att jag får sköta ekonomin mest och försöka ha råd till det barnen behöver samt mat. Har nu  barskrapat mina sparkonton. Så klart han jobbar och betalar det han kan. Men han begriper inte att han snyltar på andra. Det går liksom inte in.  Kanske kan man se det ur ett jämställdhetsperspektiv. Många män är huvudförsörjare - så i vänsterns ögon kan ju även kvinnor vara det.

Jag blir faktiskt förvånad att det finns vänstermän som lever som de lär. De flesta vänstermänniskor jag känner brukar ha gott om pengar och lever ett borgerligt liv, men de är vänster för att det gör de moraliskt överlägsna andra människor.
  • Anonym (Dags för sommar)
    Anonym (rädd) skrev 2024-06-07 18:43:20 följande:
    Jag blir faktiskt förvånad att det finns vänstermän som lever som de lär. De flesta vänstermänniskor jag känner brukar ha gott om pengar och lever ett borgerligt liv, men de är vänster för att det gör de moraliskt överlägsna andra människor.
    Vänsterfolk med pengar brukar väl handla om personer som vill skylta med sin moral och värdegrund.
  • Anonym (SD förpestar internet)

Ja SD förpestar varenda Facebook grupp numera Rynkar på näsan
    Ibland undrar jag om det är hackade konton eller om det är verkliga personer bakom dessa, eller om det faktiskt är SDs trollfabrik som jobbar.

Från början trodde jag inte alls på dom övriga partierna men jag blir mer och mer övertygad om att man tagit privatpersoners namn och gjort SD konton av dom och skriver likvärdiga saker i varenda FB grupp.

• Anonym (Dags för sommar)
    Anonym (SD förpestar internet) skrev 2024-06-07 20:36:40 följande:

Ja SD förpestar varenda Facebook grupp numera Rynkar på näsan
    Ibland undrar jag om det är hackade konton eller om det är verkliga personer bakom dessa, eller om det faktiskt är SDs trollfabrik som jobbar.

Från början trodde jag inte alls på dom övriga partierna men jag blir mer och mer övertygad om att man tagit privatpersoners namn och gjort SD konton av dom och skriver likvärdiga saker i varenda FB grupp.

En femtedel av Sveriges väljare är SD. Inte så märkligt alls att även dessa väljare hörs och syns.
Svar på tråden Varför har vänsterfolk så låg tolerans för oliktänkande?