Ångest😕
Vi behöver verkligen råd i denna situation.
Jag är en kvinna på 45+ som lever med min sambo och + mina två tonårsbarn sedan tidigare förhållande varannan vecka.
Vi har varit tillsammans i 4år och sambos i ca 3år. För ett par år sedan köpte vi vår första gemensamma bostad 50/50 och vi stortrivs.
Vi delar lika på alla gemensamma kostnader inkl mat för oss 4, vilket min sambo absolut inte måste men han tycker det känns enklast, himla snällt av honom.
Något som stör i vår relation är just mina barn, de är vansinnigt bortskämda och hjälper oftast inte till om man inte tvingar dem bokstavligen talat. Vill de ha något snacks, läsk eller annat så frågar de "oftast" före MEN de frågar alltid bara mig som deras mamma. Min sambo känner att eftersom han är med och betalar så kan de fråga honom minst lika mycket och det håller jag med om även om jag kan förstå att det känns tryggare? att fråga sin mamma.
Samma sak när det är diskussioner mellan mig och pojkarna och min sambo tycker att de är för oskämda och inte har belägg för sitt beteende och därmed konfronterar dem för att de ska förstå att de behandlar mig fel så kan mitt ena barn säga åt min sambo att vara tyst, och det tyvker både min sambo och jag att ungdomen inte har rätt att säga. Främst med tanke på hur ungdomen behandlar mig trots att hen helt missuppfattat allt.
Ikväll när min sambo och jag pratade om detta så va han sarkastisk och gjorde en parallell jämförelse mellan en situation som han måste göra och en situation min ena ungdom måste göra och då bara brast det för mig...
Jag förstår mina barn på ett vis (tonårshumör), men jag accepterar inte vad som helst. Jag stör mig på att de inte kan fråga min sambo när de vill ha glass/läsk eller nåt annat, de är ju liksom inga småbarn och kan tala för sig. Likväl som jag känner mig lite klämd mot min sambo som känner sig utanför i sitt eget hem med mina tonåringar.
Min sambo känner sig exkluderad i vårt hem och med mina ungdomar, hur fasiken ska jag få dem att fråga min sambo om så enkla saker som glass/läsk ect? Jag klämde ur mig i diskussioner att jag hädan efter ska hänvisa till honom när de frågar efter nåt, är han inte hemma får de ringa...
Någon annan som varit i liknande situation som kan komma med tips. Jag känner mig lite sliten mitt emellan ungdomarna och min sambo.
Jag har säkert missat en massa fakta nu men detta är vad jag fick ur mig just nu.
Känner mig mest bara ledsen just nu, sambon gick och la sig och ungdomarna är på sina rum.
Ska tillägga att sambon är den mest omtänksamma människan jag träffat och han tänker mer på andra än sig själv MEN just när mina ungdomar nonchalerar honom och bara kan fråga mig så verkar det ta mycket negativt på honom, jag vill hitta en lösning.