Inlägg från: Anonym (1234) |Visa alla inlägg
  • Anonym (1234)

Ångest😕

Jobbigt för er alla. Men jag tror att din sambo måste förstå att han behöver skapa en egen relation med dina barn. Det kan vara en lång väg att gå. Men att du ska stå mellan honom och dina barn är ingen bra lösning och det är stor risk att det leder till djupare konflikter. Din sambo kanske till och med behöver hjälp av någon utomstående i det. Kanske träffa någon tillsammans och prata och få verktyg. Om han vill att deras relation ska se annorlunda ut så är det han som vuxen som måste ta ansvar för den och det kan vara jättesvårt att uppnå med tonårsbarn. Men att visa för Tonåringen att man vill ha en fin relation är den absolut bästa vägen att gå även om det kan ta år. försök att prata öppet med varandra om hur ni upplever situationerna. Lyssna på och bekräfta honom och dina barn när de tycker att något är jobbigt, men agera inte åt dem. Framför allt inte åt honom. Barnen kan behöva stöd i det. Du ska bara prata med dina barn och din sambo när du själv tycker du vill det för egen del. 

• Anonym (1234)
    Anonym (Ångestfull mamma) skrev 2024-06-06 22:51:27 följande:
    Det är ett stort problem som varit hela tiden eftersom mina ungdomar mest är på sina rum när de är hemma. Svårt att göra gemensamma saker då sånt är tråkigt. Min sambo är dessutom på jobbet en del av deras fritid så hur ska vi få ihop detta med att skapa en relation mellan dem? När jag inte är hemma pratar de och kan diskutera saker men så fort jag är hemma blir det annat. Så störigt.

Några tips på hur min sambo kan nå fram till mina ungdomar?  Vilka utomstående kan hjälpa till med detta? 

vi har gått i parterapi för att diskutera liknande situation, innan det blivit för infekterat. Väldigt nyttigt och fint att lyssna på varandra utan att avbryta varandra. Samtidigt förstå varandra och få verktyg att stötta varandra. 

Hur din sambo ska skapa relation med dina barn är också en bra sak att ta upp. Men oftast är barn i den åldern mer intresserade av sig själva. Han kommer förmodligen vara tvungen att ge betydligt mer än vad han får. Men i slutändan så får han väldigt mycket. Men först när de har kommit till den mognaden att de kan se att han funnits där för dem.

• Anonym (1234)
    Anonym (Ångestfull mamma) skrev 2024-06-06 23:17:37 följande:
    Ja det kan vara ett bra alternativ att göra. Ska prata med sambon om det ❤️ Kan vara bra att ha någon utomstående som lyssnar och kan hjälpa oss i kommunikationen även om vi inte "bråkar", vi är väldigt måna om varandra men märks att vi har lite svårt att prata när det känns som två läger i just denna situationen.

Jo ungdomar är ju lite så, små egoister 😉 Men jag hoppas att vi hittar nån lösning på detta för innerst inne vet de ju att han finns där för dem, är bara vid dessa situation när de är småkränkta på livet så tittar de igenom sina smala sugrör och ser inte hur bra de egentligen har det 🤷🏼?♀️... 

Tack för fin input❤️
    Ta hand om er! Det låter som att ni har en fin relation och att ni vill fortsätta ha det. Prata med varandra och ge barnen tid. Jag tror på er!

kram🤗🌸☀️
Svar på tråden Ångest😕