• Anonym (Varför?)

Min syster frågar om min kille kan står som borgenär

Jag är en tjej på 40+och jag har en syrra som är 30+ och det är en sak som jag tycker är så irriterande. Hon är en sån som lånar pengar av alla. Av mig har hon lånat några ggr. Inte lämnat tillbaka i tid. Gäller även mina andra syskon. Hon har telefon abbonemang som dom står på,. Hon har 3 st barn och även gift. Arbetlösa båda. Jag är tillsammans med en kille sen ca 1 år tillbaka och nu har hon börjat fråga han om han kan bli borgenär till lån m.m
    Hon skriver att han är deras sista hopp.
    Jag tycker detta är så sjukt. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Min syster frågar om min kille kan står som borgenär
  • Anonym (Billy)

Samma som du. Det enda du ska hjälpa henne med, om du vill, är att reda upp deras ekonomi, dvs göra en budget och se var pengarna tar vägen. 

• Anonym (M)

Säg nej!

Den som går i borgen går i sorgen fick vi lära oss på juristlinjen. 

• OlgaElvira
    Anonym (Varför?) skrev 2024-06-06 13:01:52 följande:

Jag är en tjej på 40+och jag har en syrra som är 30+ och det är en sak som jag tycker är så irriterande. Hon är en sån som lånar pengar av alla. Av mig har hon lånat några ggr. Inte lämnat tillbaka i tid. Gäller även mina andra syskon. Hon har telefon abbonemang som dom står på,. Hon har 3 st barn och även gift. Arbetlösa båda. Jag är tillsammans med en kille sen ca 1 år tillbaka och nu har hon börjat fråga han om han kan bli borgenär till lån m.m

Borgenär är den som lånar ut pengar, borgensman är den som betalar lånat om låntagaren inte kan. Oavsett så bör nog din kille avstå från att ta ansvar för din systers ekonomi. Det är kanske dags för skuldsanering där.
  • välbärgad man i mina bästa år

Frågan är väl snarare om ni inte borde säga upp bekantskapen med tjejen i fråga? Nu är ju problemet att det är din syster och det gör kanske läget lite känsligare. Men... men... överväg tanken i vart fall. Folk som lånar stålar utan att betala tillbaka är riktigt rejält sunkiga individer som jag personligen skulle säga upp kontakten med. PÅ DIREKTEN!

• Anonym (s)

Klart det är sjukt, knappast en nyhet eller så förvånande i sammanhanget dock.

• Anonym (P)

Kronofogden tar inte mer pengar av dem än att de klarar sig. Så de behöver inte er hjälp för att överleva.

Det är helt okej att säga nej.

• EnAnonumius

Med tanke på vad du skriver om din syster och hur hon ansvarar för sin ekonomi, så finns det bar en sak, EN ENDA, sak att säga i sammanhanget och det är NEJ.

Nej din kille skall inte bli borgensman åt din syster, då det kan sabba för honom helt.

Det är dags att din syster vaknar upp och lär sig att ta ansvar för sin ekonomi och lär sig att man inte kan leva över sina tillgångar.

Eller som (M) sammanfattade det hela så perfekt och snyggt: "Den som går i borgen, går i sorgen". 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (gammal kärring)

Absolut inte.

Förutom att det alltid är blåst att baila ut folk som inte vet hur man handskas med pengar så har detta enorm potential att döda din relation med killen.

Hon är inte hans problem överhuvudtaget.
    Hon är inte ens ditt problem, hon är en vuxen människa som har valt att skaffa tre barn och behöver skärpa sig och ta ansvar för sitt liv.

Om hon jobbade tre olika jobb som min svärmor gjorde för att behålla huset efter skilsmässan från svärfar, en sån person hade jag kunnat hjälpa. Inte två vuxna som bara sitter på arslet och ber om lån.

• Anonym (Månbasen)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-06-06 13:01:52 följande:

Varför frågar hon din kille? Det är klart att han inte ska vara borgenär, vad är det hon behöver pengar till egentligen? 
  • Goneril

Bra att lära sig begreppen här, det har för övrigt påpekats att den som lånar ut pengar, banken till exempel, är borgenär och den som går i borgen är borgensman.                                                                               Frågan: Ska TS kille gå i borgen? Nej, det vore samma sak som att skänka bort pengarna. Systern måste ju kunna arbeta med något, städa eller liknande? 

Svar på tråden Min syster frågar om min kille kan står som borgenär