• Anonym (Varför?)

Min syster frågar om min kille kan står som borgenär

Jag är en tjej på 40+och jag har en syrra som är 30+ och det är en sak som jag tycker är så irriterande. Hon är en sån som lånar pengar av alla. Av mig har hon lånat några ggr. Inte lämnat tillbaka i tid. Gäller även mina andra syskon. Hon har telefon abbonemang som dom står på,. Hon har 3 st barn och även gift. Arbetlösa båda. Jag är tillsammans med en kille sen ca 1 år tillbaka och nu har hon börjat fråga han om han kan bli borgenär till lån m.m
    Hon skriver att han är deras sista hopp.
    Jag tycker detta är så sjukt. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Min syster frågar om min kille kan står som borgenär
  • Anonym (Hm)

Jag har en syster som du. Lånar av alla och lämnar aldrig tillbaka. Hon har Haft dålig ekonomi i säkert 20 år nu utan överdrift. När jag fick frågan igen för cirka 1-2 år sedan svarade jag bara med att jag inte längre kommer uppmuntra hennes beteende och att det är dags att skärpa sig. hon blev skitsur i någon månad men frågade aldrig igen. Du kanske måste säga till på skarpen?

• Anonym (Tråkigt)

Jag tycker det är väldigt tråkig situation. Håller ju med alla andra att din kille inte kan stå som borgenär. Samtidigt måste det vara en otroligt pressad situation för din syster. Tycker du ska visa ditt stöd iaf, man behöver inte sparka på någon som är nere. 

Tyvärr kan inte "Mattias" stå som borgenär. Finns här för att prata om du behöver <3

Hur kommer det sig att dina andra syskon "lånar" och inte du? Vad tror du det beror på?

• Anonym (Ui)

Aldrig i livet att han ska göra det. Inte du heller, och låna aldrig ut pengar till henne igen. 

• Anonym (gammal kärring)
    Anonym (Tråkigt) skrev 2024-06-06 17:39:28 följande:

Jag tycker det är väldigt tråkig situation. Håller ju med alla andra att din kille inte kan stå som borgenär. Samtidigt måste det vara en otroligt pressad situation för din syster. Tycker du ska visa ditt stöd iaf, man behöver inte sparka på någon som är nere. 

Tyvärr kan inte "Mattias" stå som borgenär. Finns här för att prata om du behöver <3

Hur kommer det sig att dina andra syskon "lånar" och inte du? Vad tror du det beror på?

Men det heter inte bogenär, det heter BORGENSMAN, för helskotta! Det står i tråden!

Är människor helt obildbara idag eller? Det verkar så...
  • Anonym (SL)

Du får samma svar som alla andra gett och som du själv landat i, ja det är "sjukt" eller snarare gränslöst och olämpligt.
    Och nej ni är inte hennes sista hopp.

Ge dem numret till kommunens budget och skuldrådgivare som kan hjälpa dem att både reda i den nuvarande ekonomiska situationen och hjälpa dem att hitta långsiktiga lösningar och bort från lånekarusellen.
    Detta råd och de råd som budget och skuldrådgivaren ger kanske  inte faller systern på läppen, för det innebär att hon måste ta ansvar för sitt eget...men det är det konstruktivaste...för det är i det egna ansvaret som de riktiga lösningarna bor....

• OlgaElvira
    Anonym (gammal kärring) skrev 2024-06-07 07:12:25 följande:
     Men det heter inte bogenär, det heter BORGENSMAN, för helskotta! Det står i tråden!

Är människor helt obildbara idag eller? Det verkar så...
    Det är tyvärr väldig vanligt att använda dessa begrepp felaktigt. Men de flesta vet att den roll de är ute efter är just en person som åtar sig att betala räntor och avbetalningar om låntagaren inte kan göra det.
  • Anonym (Varför?)

Min syster är sån som har avbetalning på telefon abbonemang och på vår bror och flera inte kunnat betala då erkänner jag att jag har betalningsanmärkningar men har kontantkort och det funkar perfekt 

• Goneril

Anonym 
    (gammal kärring), jag har också försökt bringa reda i den här begreppsförvirringen. Jag tror att folk som ingenting vet inbillar sig att det är finare att säga "borgenär", förnämt på något vis, i stället för att säga "borgensman" som det faktiskt är frågan om. Gigantisk okunskap handlar det om, många är obildbara, precis som du säger.

• Goneril

Jag  blev så upprörd över okunskapen i tråden att jag glömde säga det viktigaste. Bankman sedan många år tillbaka; det som banker kräver är proprieborgen,  borgen såsom för egen skuld. Banken kan kräva borgensmannen innan den krävt låntagaren. Information om låntagarens insolvens kan ha nått banken och då kräver man borgensmannen. Undantagsvis kan begränsad borgen förekomma.                                                                                                                    I det här fallet ska TS hålla sig borta från systerns affärer. Vad är det för sätt, att dra in en ny pojkvän i den här byken?                                                                                                       

• Xenia
    Anonym (Varför?) skrev 2024-06-06 13:01:52 följande:
    Min syster frågar om min kille kan står som borgenär

Jag är en tjej på 40+och jag har en syrra som är 30+ och det är en sak som jag tycker är så irriterande. Hon är en sån som lånar pengar av alla. Av mig har hon lånat några ggr. Inte lämnat tillbaka i tid. Gäller även mina andra syskon. Hon har telefon abbonemang som dom står på,. Hon har 3 st barn och även gift. Arbetlösa båda. Jag är tillsammans med en kille sen ca 1 år tillbaka och nu har hon börjat fråga han om han kan bli borgenär till lån m.m
    Hon skriver att han är deras sista hopp.
    Jag tycker detta är så sjukt. Vad tycker ni?

Jag säger som alla andra i tråden: Nej, nej och åter nej.

Din syster blir kanske sur om du säger nej, strunt i det. Bättre att hon blir sur än att du förlorar din nya kille för att han tvingas betala din systers lån. Vill du verkligen riskera det?

Varför frågar hon inte om du kan bli borgensman? Har du för dålig ekonomi? Din kille ska öht inte behöva bli deras borgensman, fråga honom inte ens.
  • Anonym (P)
    Anonym (gammal kärring) skrev 2024-06-06 15:56:29 följande:

Absolut inte.

Förutom att det alltid är blåst att baila ut folk som inte vet hur man handskas med pengar så har detta enorm potential att döda din relation med killen.

Hon är inte hans problem överhuvudtaget.
    Hon är inte ens ditt problem, hon är en vuxen människa som har valt att skaffa tre barn och behöver skärpa sig och ta ansvar för sitt liv.

Om hon jobbade tre olika jobb som min svärmor gjorde för att behålla huset efter skilsmässan från svärfar, en sån person hade jag kunnat hjälpa. Inte två vuxna som bara sitter på arslet och ber om lån.

Jamen precis! Det finns ingen anledning för honom att ta ansvar för hennes  ekonomi när hon inte gör det själv.

Ska man hjälpa så ska man hjälpa någon som kämpar på riktigt, inte en ansvarslös människa som letar efter en enkel utväg.
Svar på tråden Min syster frågar om min kille kan står som borgenär