• Goneril

Min syster frågar om min kille kan står som borgenär

Bra att lära sig begreppen här, det har för övrigt påpekats att den som lånar ut pengar, banken till exempel, är borgenär och den som går i borgen är borgensman.                                                                               Frågan: Ska TS kille gå i borgen? Nej, det vore samma sak som att skänka bort pengarna. Systern måste ju kunna arbeta med något, städa eller liknande? 

• Goneril

Anonym 
    (gammal kärring), jag har också försökt bringa reda i den här begreppsförvirringen. Jag tror att folk som ingenting vet inbillar sig att det är finare att säga "borgenär", förnämt på något vis, i stället för att säga "borgensman" som det faktiskt är frågan om. Gigantisk okunskap handlar det om, många är obildbara, precis som du säger.

• Goneril

Jag  blev så upprörd över okunskapen i tråden att jag glömde säga det viktigaste. Bankman sedan många år tillbaka; det som banker kräver är proprieborgen,  borgen såsom för egen skuld. Banken kan kräva borgensmannen innan den krävt låntagaren. Information om låntagarens insolvens kan ha nått banken och då kräver man borgensmannen. Undantagsvis kan begränsad borgen förekomma.                                                                                                                    I det här fallet ska TS hålla sig borta från systerns affärer. Vad är det för sätt, att dra in en ny pojkvän i den här byken?                                                                                                       

Svar på tråden Min syster frågar om min kille kan står som borgenär