• tildajanina

Extraslag och hjärtrusningar

Hej! Jag skapar en ny tråd då jag inte hittade någon ny angående extraslag.
    Jag har i alla fall haft problem med extraslag sedan 2022. Har gjort bland annat flertalet EKG, långtidsekg och E-patch undersökning. Allt visar att det är normala och ofarliga extraslag men jag har varit så fruktansvärt rädd, alltså jag har kunnat ringa 112 för minsta lilla känning. Men på senaste tiden har jag försökt att vänja mig vid dem och inte tänka så mycket på det. I perioder kan jag ha det varje dag men nu på senaste har det varit lite mer sällan. Men igår kväll när jag skulle sätta mig i soffan fick jag minst 3 extraslag på raken som sedan övergick i hjärtrusning. Jag drack då lite vatten och det släppte någorlunda, jag blev totalt panikslagen av att det övergick i hjärtrusning så jag ringde efter ambulans. Ambulansen tog de vanliga kontrollerna plus EKG som visade normala värden, förutom lite hög puls. Jag äter betablockerare som har hjälpt mig mycket men kanske behöver jag höja dosen?Efter denna händelse igår är jag så fruktansvärt rädd för att uppleva samma sak igen så jag kan inte göra annat än att tänka på det. Har ni upplevt liknande?

• Svar på tråden Extraslag och hjärtrusningar
  • Anonym (S)

Jag har haft extra hjärtslag i många många år, räknas väl till medelålder nu. EKG visar aldrig något, hjärtat är hur bra som helst.

Låter som att du lider av hälsoångest och behöver KBT-behandling. Angående medicinering så måste du prata med din läkare, absolut ingen här kan uttala sig om det behövs eller inte.

• tildajanina

Ja precis jag lider av Hälsoångest på grund av dessa extraslag. Har du haft extraslag som övergått i hjärtrusning?

• Anonym (S)
    tildajanina skrev 2024-06-02 19:15:03 följande:

Ja precis jag lider av Hälsoångest på grund av dessa extraslag. Har du haft extraslag som övergått i hjärtrusning?

Vad är skillnaden? En massa extra slag är väl detsamma som hjärtrusning? Hur länge håller de i sig för dig? På mig är det väldigt kortvarigt.
  • tildajanina

Alltså jag fick minst 3 extraslag och när de vanliga slagen ?kom tillbaka? hade jag en puls på cirka 140

• Anonym (S)
    tildajanina skrev 2024-06-02 19:32:51 följande:

Alltså jag fick minst 3 extraslag och när de vanliga slagen ?kom tillbaka? hade jag en puls på cirka 140

Aha, så först extraslag och sedan snabb puls ett tag. Jag brukar bara ha extraslagen, sedan lugnar det ner sig.

Vet att det låter som en klyscha, men om du skärskådar ditt liv, har du stress omkring dig..?

För att få hjälp med KBT kan du kontakta din vc förresten.
  • tildajanina

Ja precis. Inte särskilt stressad men väldigt orolig och ångestfylld för precis allting..

ja jag har sökt hjälp så det är på gång.

• Anonym (S)
    tildajanina skrev 2024-06-02 20:35:05 följande:

Ja precis. Inte särskilt stressad men väldigt orolig och ångestfylld för precis allting..

ja jag har sökt hjälp så det är på gång.

Ja, jag kan tyvärr inte hjälpa dig direkt men det är ju bra att du ska få hjälp snart :) Lycka till.
  • Anonym (H)

Har också haft extraslag och hög puls i perioder. Var på akuten en gång och fick ok på det - kan höra ihop med ångest, trötthet, alkohol, hormoner mm. Nu har jag det några enstaka perioder, ju mer jag blir nervös ju värre blir det

• tildajanina
    Anonym (H) skrev 2024-06-02 20:41:49 följande:

Har också haft extraslag och hög puls i perioder. Var på akuten en gång och fick ok på det - kan höra ihop med ångest, trötthet, alkohol, hormoner mm. Nu har jag det några enstaka perioder, ju mer jag blir nervös ju värre blir det

Okej, så du har också upplevt att hjärtat rusar efter extraslagen?
Svar på tråden Extraslag och hjärtrusningar