• tildajanina

Extraslag och hjärtrusningar

Hej! Jag skapar en ny tråd då jag inte hittade någon ny angående extraslag.
    Jag har i alla fall haft problem med extraslag sedan 2022. Har gjort bland annat flertalet EKG, långtidsekg och E-patch undersökning. Allt visar att det är normala och ofarliga extraslag men jag har varit så fruktansvärt rädd, alltså jag har kunnat ringa 112 för minsta lilla känning. Men på senaste tiden har jag försökt att vänja mig vid dem och inte tänka så mycket på det. I perioder kan jag ha det varje dag men nu på senaste har det varit lite mer sällan. Men igår kväll när jag skulle sätta mig i soffan fick jag minst 3 extraslag på raken som sedan övergick i hjärtrusning. Jag drack då lite vatten och det släppte någorlunda, jag blev totalt panikslagen av att det övergick i hjärtrusning så jag ringde efter ambulans. Ambulansen tog de vanliga kontrollerna plus EKG som visade normala värden, förutom lite hög puls. Jag äter betablockerare som har hjälpt mig mycket men kanske behöver jag höja dosen?Efter denna händelse igår är jag så fruktansvärt rädd för att uppleva samma sak igen så jag kan inte göra annat än att tänka på det. Har ni upplevt liknande?

• Svar på tråden Extraslag och hjärtrusningar
  • Anonym (L)
    tildajanina skrev 2024-06-02 18:41:46 följande:

Jag har i alla fall haft problem med extraslag sedan 2022. Har gjort bland annat flertalet EKG, långtidsekg och E-patch undersökning. Allt visar att det är normala och ofarliga extraslag men jag har varit så fruktansvärt rädd, alltså jag har kunnat ringa 112 för minsta lilla känning. Men på senaste tiden har jag försökt att vänja mig vid dem och inte tänka så mycket på det. I perioder kan jag ha det varje dag men nu på senaste har det varit lite mer sällan. Men igår kväll när jag skulle sätta mig i soffan fick jag minst 3 extraslag på raken som sedan övergick i hjärtrusning. Jag drack då lite vatten och det släppte någorlunda, jag blev totalt panikslagen av att det övergick i hjärtrusning så jag ringde efter ambulans. Ambulansen tog de vanliga kontrollerna plus EKG som visade normala värden, förutom lite hög puls. Jag äter betablockerare som har hjälpt mig mycket men kanske behöver jag höja dosen?Efter denna händelse igår är jag så fruktansvärt rädd för att uppleva samma sak igen så jag kan inte göra annat än att tänka på det. Har ni upplevt liknande?

Har samma och haft i över 20 år. Vissa dubbelslag är jobbigare än andra. Men hade ett liknade du beskriver härom veckan. Fick flera på rad när jag satt mig i soffan. Att pulsen sedan höjs tror jag är för att man blir rädd? 
    Väldigt otäckt är det iallafall. Har utrett det så många gånger så brukar försöka hålla lugnet när det sker.
  • tildajanina
    Anonym (L) skrev 2024-06-02 23:26:56 följande:
    Har samma och haft i över 20 år. Vissa dubbelslag är jobbigare än andra. Men hade ett liknade du beskriver härom veckan. Fick flera på rad när jag satt mig i soffan. Att pulsen sedan höjs tror jag är för att man blir rädd? 
    Väldigt otäckt är det iallafall. Har utrett det så många gånger så brukar försöka hålla lugnet när det sker.

Usch vad jobbigt att du haft det så pass länge. Jag har som sagt haft det sedan 2022 men är bara 21 år så känns väldigt jobbigt. 

Just den hjärtrusningen jag fick igår var inte ångest, pulsen gick liksom upp i cirka 140 på sekunden efter extraslagen. Men när jag drack lite vatten så släppte det men då kom ju oron så pulsen låg ju fortfarande över 100 men inte alls samma som under rusningen.

• Python

Testa sluta med koffein helt om du dricker det. Det hjälpte massor för mig. Testa även att ta magnesium som tillskott varje dag. Det är muskelavslappnande.

Ta även itu med din rädsla för det. Det är ju helt ofarligt även om det känns äckligt. 

• tildajanina
    Python skrev 2024-06-03 00:45:37 följande:

Testa sluta med koffein helt om du dricker det. Det hjälpte massor för mig. Testa även att ta magnesium som tillskott varje dag. Det är muskelavslappnande.

Ta även itu med din rädsla för det. Det är ju helt ofarligt även om det känns äckligt. 

Kaffe dricker jag inte men cola vilket det också är koffein i om jag inte missminner mig, så får testa sluta med det! Ja jag tänkte testa med magnesium, läste någonstans att det skulle vara bra. 
  • Anonym (Extraslag)
    Anonym (S) skrev 2024-06-02 19:20:39 följande:
    Vad är skillnaden? En massa extra slag är väl detsamma som hjärtrusning? Hur länge håller de i sig för dig? På mig är det väldigt kortvarigt.
    Nej, extraslag är slag som kommer emellan de vanliga slagen. Hjärtat slår ju normalt regelbundet, tänk som en sekundvisare som bara tickar på, dunk, dunk, dunk. Extraslagen kommer då emellan två sekunder och är en avvikelse från den regelbundna  rytmen.
  • Anonym (Extraslag)
    tildajanina skrev 2024-06-02 18:41:46 följande:

Har både extraslag och överhoppade slag och ibland hjärtrusningar. Det här upptäcktes när jag väntade yngsta barnet. Har haft lättare hjärtrusning i alla graviditeter men med yngsta var det så pass mycket att man gjorde vanligt EKG och 48h EKG. Då syntes att jag har väldigt varierande vilopuls, ända ner till under 40 i djupsömn. Lättare hjärtrusningar med puls på 100-120. Inte behövt medicinera på något sätt och extraslagen /överhoppade slagen har jag aldrig känt. Enstaka rusning varit upp till typ 140 i puls som jag mätt själv.

För min del beror det kort och gott på påfrestning, att kroppen stressas. Var gammal när jag fick yngsta, 43 år. Har även efter det haft lättare hjärtrusningar ibland med hög puls. Det har varit i stressade perioder. Kan möjligen ha en ärftlig belastning också då min pappa hade någon sorts arytmi. Vet att han hade runt 200 i puls vid något tillfälle när han blev inlagd akut och han hade då även rytmrubbningar. Men då var han över 80.

Spontant låter det som att du är stressad? Fundera över hur din vardag ser ut, har du en balans mellan arbete, fritid, familj? 
  • Anonym (Aspartam eller energidrycker)

Jag far sant har om jag dricker nagot med aspartam (typ lightlask) eller energidryck. Slutade sa fort jag upptackte sambandet och har inte haft problem med hjartrusningar och extra slag sen dess. 

• Anonym (H)
    tildajanina skrev 2024-06-02 21:14:13 följande:
    Okej, så du har också upplevt att hjärtat rusar efter extraslagen?
    Extraslagen kan komma och gå regelbundet under några dagar - längesedan jag hade en sådan period. Tror inte det följdes av rusningar. Hjärtklappning kan jag ha ibland, särskilt på natten - tycker det är obehagligt och oron förstärker det. Har kommit på att det oftast kommer om jag ätit mkt smågodis
  • Anonym (H)

Jag är ju ingen läkare, men tror att din oro påverkar jättemycket. Du tycker dubbelslag en är obehagliga - du bli rädd - får rusningar och sedan blir du orolig att det ska upprepas, en spiral. Lita på tester som gjorts och försök slappna av och tänk att det inte är farligt. Svårt, jag vet

• Gaskarl
    tildajanina skrev 2024-06-02 20:35:05 följande:

Ja precis. Inte särskilt stressad men väldigt orolig och ångestfylld för precis allting..

ja jag har sökt hjälp så det är på gång.

Oron och ångesten skapar en omedveten stress för kroppen, det är inte att du hsr det körigtpåjobbetstress.

Jag har haft extraslag nu i drygt en månad, 2 ggr har jag varit på akuten, för jag tycker det är jobbigt, tappar lusten att göra saker då min kropp inte är 100%. Sist bad jag att dom skulle elkonvertera mig, men då min sinusrytm är fin så gör dom inte det. Extraslagen kan gå tillbaka själv vid t.ex träning/motion..
  • Agda90
    tildajanina skrev 2024-06-03 03:01:32 följande:
    Kaffe dricker jag inte men cola vilket det också är koffein i om jag inte missminner mig, så får testa sluta med det! Ja jag tänkte testa med magnesium, läste någonstans att det skulle vara bra. 
    Du är alltså 21, äter statiner och har extraslag/hjärtrusningar, ångest tendenser och lite annat...

Om du för övrigt är helt frisk, vilket man får utgå ifrån i och med alla turer till sjukhuset och alla undersökningar som du har gjort, så borde du fokusera på att ta hand om dig själv på bästa sätt. Stirra dig inte blind på vården utan kika vad för andra alternativ som finns. 

Här kommer några exempel:
    YOGA
    Det finns många olika sorters yoga men inom varje sort fokuserar man på kroppen, att andas, att må bra. Det är "avstressande" och det funkar!

SPIKMATTA
    Att ligga på spikmatta frisätter endorfiner. Det blir som ett lyckorus för kroppen och det fungerar även lugnande.

TRÄNING
    Du ska inte ut och springa milen. Lågintensiv träning. Promenader och simma t.ex. När du känner dig starkare då kan du ta några löpsteg eller annan tyngre träning. 

FRISK LUFT
    Kom ut i naturen. Gå barfota i gräset eller sanden

PRATA MED NÅGON
    Att ha någon att prata med som kan förstå vad man går genom är guld. Det finns många olika personer man kan söka hjälp hos, inte bara inom vården.

KOSTEN
    Visste du att felaktig kost kan ge symtom som ångest för att kroppen helt enkelt inte orkar med?
    Ta en funderare på vad som är viktigast, hälsan eller den där korta stundens njutning som något man äter/dricker ger?
    Kika på Paleo kost, ät mat lagad från grunden, mycket grönsaker men hoppa för guds skull inte över köttet !!
  • tildajanina
    Agda90 skrev 2024-06-03 15:18:41 följande:
    Du är alltså 21, äter statiner och har extraslag/hjärtrusningar, ångest tendenser och lite annat...

Om du för övrigt är helt frisk, vilket man får utgå ifrån i och med alla turer till sjukhuset och alla undersökningar som du har gjort, så borde du fokusera på att ta hand om dig själv på bästa sätt. Stirra dig inte blind på vården utan kika vad för andra alternativ som finns. 

Här kommer några exempel:
    YOGA
    Det finns många olika sorters yoga men inom varje sort fokuserar man på kroppen, att andas, att må bra. Det är "avstressande" och det funkar!

SPIKMATTA
    Att ligga på spikmatta frisätter endorfiner. Det blir som ett lyckorus för kroppen och det fungerar även lugnande.

TRÄNING
    Du ska inte ut och springa milen. Lågintensiv träning. Promenader och simma t.ex. När du känner dig starkare då kan du ta några löpsteg eller annan tyngre träning. 

FRISK LUFT
    Kom ut i naturen. Gå barfota i gräset eller sanden

PRATA MED NÅGON
    Att ha någon att prata med som kan förstå vad man går genom är guld. Det finns många olika personer man kan söka hjälp hos, inte bara inom vården.

KOSTEN
    Visste du att felaktig kost kan ge symtom som ångest för att kroppen helt enkelt inte orkar med?
    Ta en funderare på vad som är viktigast, hälsan eller den där korta stundens njutning som något man äter/dricker ger?
    Kika på Paleo kost, ät mat lagad från grunden, mycket grönsaker men hoppa för guds skull inte över köttet !!
    Tack för ett väldigt bra och fint svar! Jag ska verkligen försöka att göra en livsförändring för att bli att må bättre!
  • Anonym (HR)

Jag har haft exakt samma och det är väldigt läskigt, särskilt rusningarna. Det satt till 100% i skallen. 

• tildajanina
    Anonym (HR) skrev 2024-06-03 18:51:12 följande:

Jag har haft exakt samma och det är väldigt läskigt, särskilt rusningarna. Det satt till 100% i skallen. 

Okej. Var det länge sedan? Är det bättre nu?
  • Agda90
    tildajanina skrev 2024-06-03 17:55:18 följande:
    Tack för ett väldigt bra och fint svar! Jag ska verkligen försöka att göra en livsförändring för att bli att må bättre!
    Gör inte allt på en gång bara. Då blir det för mycket. En sak i taget så att du inte stressar
  • Anonym (HR)
    tildajanina skrev 2024-06-03 20:29:02 följande:
    Okej. Var det länge sedan? Är det bättre nu?
    Det var 8 år sedan tror jag, när det började och var som värst.
    Dubbelslagen har kommit tillbaka vid enstaka kortare perioder. Rusningar har jag haft tre gånger, de har hållt i sig i ca en halvtimme. Bara för någon vecka sedan hände det igen men det gick över väldigt snabbt, bara efter tio sekunder. 
Svar på tråden Extraslag och hjärtrusningar