• Anonym (Mama)

Han anmälde henne!?

Idag fick jag frågan från dotterns lärare varför jag inte ska vara med på skolavslutningen, sa att klart jag ska det. Tydligen får bara två vuxna per familj vara med och hennes pappa har fyllt i sin flickvän!? Jag frågade om det spelar roll vems namn som är anmält och jo, de kommer checka av så det inte blir för många i salen och tydligen kan de inte ändra nu efter anmälningstiden gått ut!? Mailat rektorn och väntar på svar. Någon som varit med om det här??

• Svar på tråden Han anmälde henne!?
  • Anonym (maila)

Maila även pucko-pappan och be honom ta bort flickvän. Varför gick formuläret till honom?? Och inte till dig/till dig också?

• Anonym (M)

Först till kvarn.

Varför har du inte anmält dig? 

• Anonym (S)

Kontakta pappan och försök få honom att fatta att du naturligtvis måste kunna gå på ditt eget barns avslutning och att flickvännen isf får stanna hemma. Eller så går du till skolan ändå. Vad ska de göra, kasta ut dig...?

• Anonym (S)

Kan vara värt att påpeka för skolan att de får vara tydlig i framtiden med att det är VH som ska komma och inga andra.

• Anonym (Annat)
    Jag frågade om det spelar roll vems namn som är anmält och jo, de kommer checka av så det inte blir för många i salen och tydligen kan de inte ändra nu efter anmälningstiden gått ut!? Mailat rektorn och väntar på svar.

Det låter lite märkligt, att checka av med namn, men låt gå för det. Be flickvännen stanna hemma bara och gå dit. Måste du, så uppge hennes namn. Tror nog att lärarna vet vem du är så det torde inte vara ett problem.
  • Anonym (Kommunikation?)

Låter märkligt, men hur har skolan kommunicerat detta och varför är du inte anmäld? Har ni ingen skolportal för föräldrar?

• Anonym (Mama)

Skolan skickade med papper hem och hon var hos pappan då. Jag hade ingen aning om det.

• Anonym (varför)
    Anonym (Mama) skrev 2024-05-28 11:57:20 följande:
    Han anmälde henne!?

Idag fick jag frågan från dotterns lärare varför jag inte ska vara med på skolavslutningen, sa att klart jag ska det. Tydligen får bara två vuxna per familj vara med och hennes pappa har fyllt i sin flickvän!? Jag frågade om det spelar roll vems namn som är anmält och jo, de kommer checka av så det inte blir för många i salen och tydligen kan de inte ändra nu efter anmälningstiden gått ut!? Mailat rektorn och väntar på svar. Någon som varit med om det här??

Detta låter så osannolikt.

Om det nu var så att en mamma inte ska komma och en pappa går med sin nya. Varför skulle läraren ifrågasätta det? Varför lägger sig en lärare i vilka eller om föräldrar kommer på en skolavslutning?

Jag har tex inte varit med på något av mina barns avslutningar på flera år, inte sedan mina barn gick ut trean kanske. Ingen som undrar över det. Och nån gång kunde bara en av oss föräldrar gå, för att den andra hade förhinder. Ingen som undrade över det, och varför skulle de?

Också väldigt konstigt att de skulle pricka av namnen på dem som kommer, skulle mycket väl räcka att två personer checkar in per respektive barn. 

Så nej, detta tror jag att du hittar på för att göra en tråd och skapa diskussion. 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (varför) skrev 2024-05-28 16:13:24 följande:

Om det nu var så att en mamma inte ska komma och en pappa går med sin nya. Varför skulle läraren ifrågasätta det? Varför lägger sig en lärare i vilka eller om föräldrar kommer på en skolavslutning?

Jag har tex inte varit med på något av mina barns avslutningar på flera år, inte sedan mina barn gick ut trean kanske. Ingen som undrar över det. Och nån gång kunde bara en av oss föräldrar gå, för att den andra hade förhinder. Ingen som undrade över det, och varför skulle de?

Också väldigt konstigt att de skulle pricka av namnen på dem som kommer, skulle mycket väl räcka att två personer checkar in per respektive barn. 

Så nej, detta tror jag att du hittar på för att göra en tråd och skapa diskussion. 
    De har fått problem tidigare år för att massa släktingar dykt upp och det finns inte plats för det. Med namn är det lättare att håll koll på vilka som kommit.
    Att du inte har den relationen till dina barns lärare betyder inte att andra inte har det. Det var den yngstas, som går i tvåan, som frågde. Jag har varit med varje år (förutom under pandemin då) och äldsta börjar nian i höst.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (varför) skrev 2024-05-28 16:13:24 följande:

Fast som lärare vet man oftast vilka föräldrar som brukar närvara. Man brukar också uppmuntra föräldrar att komma.

Och jo har man ont om plats och satt max 2 anhöriga så kommer man hålla koll. 

Därmed inte sagt att pappan gjort det med flit. Han har förmodligen tänkt två vuxna ur sin familj. 
Svar på tråden Han anmälde henne!?