• Sandralinnea123

Gravid med tvillingar

Hej! 
    Tänkte se om de är någon mer som är gravid med tvillingar som vill följas åt? 

Jag är i v 11 med enäggstvillingar & de är så mycket man vill prata om som inte många förstår, bara rädslan att de är 2 & hur ska man orka, även lyckan som är total ❤️

• Svar på tråden Gravid med tvillingar
  • Kristina 341
    Grunkemoj skrev 2024-08-12 20:52:55 följande:

är också i vecka 22 nu. Börjar bli rejält tungt 😅 fick sjukskrivning på 50% i början av förra veckan vilket har gjort underverk med ork och värk! 

Känner att måendet och kroppsplågorna får gå först, allt annat är mycket sekundärt. Kan rekommendera Ice gel från apoteket, hjälpte mig mkt när jag hade spänningshuvudvärk i början av vecka 13. 

I övrigt tror jag att tvillingarna har irländskt påbrå då det dansas riverdance för fullt där inne 😂

Vecka 24 här och sjukskriven 50% jag också från imorgon. Sen ett par nätter tillbaka vaknar jag av ryggont. Märkligt då det dagtid inte är ett gigantiskt problem, känner väl av underryggen till och från. Hade inte detta med förra grav. Någon slags "växtvärk" känns det som, inte direkt överansträngning. 

Förutom det är det tyngre men okej än så länge. Lite mindre halsbränna än vid första grav vilket jag är tacksam för. Folk pratar om magen som om jag ska föda imorgon och vill nästan gråta då jag blir påmind om att det är tre månader kvar. Kommer ju explodera känns det som. Lite riverdance emellanåt här med 😂 vänster och höger sida, spark här och där.

• Grunkemoj

Jag har ju aldrig varit gravid förut så svårt att jämföra för min del. 

ryggont låter mindre kul. höger revben strax under bröstet gör sjukt ont till och från  plus ont i vänster ljumske till och från. 

Tycker jag är rätt förskonad från magkommentarer ändå. folk på jobbet vet att det är tvillingar så de undrar mest hur länge jag kommer orka jobba. Har ökat ca 9 kg hittills vilket ändå känns helt ok, hade definitivt räknat med mer 😅

Kristina 341 skrev 2024-08-19 05:07:03 följande:

Vecka 24 här och sjukskriven 50% jag också från imorgon. Sen ett par nätter tillbaka vaknar jag av ryggont. Märkligt då det dagtid inte är ett gigantiskt problem, känner väl av underryggen till och från. Hade inte detta med förra grav. Någon slags "växtvärk" känns det som, inte direkt överansträngning. 

Förutom det är det tyngre men okej än så länge. Lite mindre halsbränna än vid första grav vilket jag är tacksam för. Folk pratar om magen som om jag ska föda imorgon och vill nästan gråta då jag blir påmind om att det är tre månader kvar. Kommer ju explodera känns det som. Lite riverdance emellanåt här med 😂 vänster och höger sida, spark här och där.

• Anonym (Rosa)

Är idag i vecka 24 och påbörjar vecka 25. Bebisen som ligger på höger sida är aktiv men den som ska ligga lite längre ner på höger sida (ligger tydligen på sidan) är inte alls lika aktiv. När doktorn kikar med ultraljudet finns där hjärtslag och allt men jag känner henne knappt alls (moderkakan bakåt eller vad man säger). Någon som upplever samma? 

• cutepenguin
    Anonym (Rosa) skrev 2024-08-24 12:42:37 följande:

Är idag i vecka 24 och påbörjar vecka 25. Bebisen som ligger på höger sida är aktiv men den som ska ligga lite längre ner på höger sida (ligger tydligen på sidan) är inte alls lika aktiv. När doktorn kikar med ultraljudet finns där hjärtslag och allt men jag känner henne knappt alls (moderkakan bakåt eller vad man säger). Någon som upplever samma? 

Kan ju vara så att ena tvillingen ligger med ryggen utåt och sparkar inåt. Då känner man dom inte lika väl. 🥰 

• Kristina 341
    Anonym (Rosa) skrev 2024-08-24 12:42:37 följande:

Jo jag känner den på vänster sida bättre än den på höger. Då vi var på senaste UL förklarades det att det berodde på hur han ligger att det inte känns lika mycket.
  • Sandralinnea123

Hej, nu är det ett tag sedan jag skrev här, kul att så många fler anslutit 😊

Har knappt haft ork eller tid att skriva med alla läkarbesök m.m jag springer på känns de som, Vi har 1 gång i veckan flödes mätningar på våra små tjejer, är i v26 ( 25+6 ).
    Och vi har fortfarande en tillväxthämning på vår lilla tjej som ligger 11 dagar efter ca 35% dessutom lite dåligt flöde på lillan i navelsträngen, inget allvarligt nu men något vi har extra koll på, säger som ni andra att de är verkligen tungt nu & funderar hur man ska orka några veckor till 😅 
    Jag har varit sjukskriven sen v17 hade aldrig orkat gå till jobbet som de är nu, orkar knappt med promenader med min vovve 😅

Nån mer som börjat förbereda inför bebisarnas ankomst? Vi är nästan klara här hemma nu, även bebisarnas bb väska är klar så bara min & sambons kvar 😊

• Grunkemoj

Skönt med extra koll. Ska på koll 17/9 igen. 
    Det är mycket tungt nu, jag gick ner till 50% från vecka 22 och nu är jag sjukskriven 100% från 3/9. Har snart ingen navel kvar. Gick in i vecka 27 idag (26+0). Har en hel del magproblem just nu, får extrema krampattacker med gaser som sitter fast i magen. En av bebisarna ligger väldigt långt ner och en ligger högt, gissar att det bidrar lite 😅 

Vi har fixat och donat rätt mycket i sommar eftersom vi visste att jag troligen inte skulle orka senare i graviditeten. Det mesta är klart, saknar lite underlakan till spjälsängen, men tänker att det inte är någon panik.

Ska fixa lite apotek till bebisarna samt mig själv till efter förlossningen är det tänkt. 

Fick f.ö en enorm chock när jag insåg att väntetiden hos försäkringskassan är 2 månader! Helgalet. Tur vi är två i hushållet.

Sandralinnea123 skrev 2024-09-10 11:55:13 följande:

Hej, nu är det ett tag sedan jag skrev här, kul att så många fler anslutit 😊

Har knappt haft ork eller tid att skriva med alla läkarbesök m.m jag springer på känns de som, Vi har 1 gång i veckan flödes mätningar på våra små tjejer, är i v26 ( 25+6 ).
    Och vi har fortfarande en tillväxthämning på vår lilla tjej som ligger 11 dagar efter ca 35% dessutom lite dåligt flöde på lillan i navelsträngen, inget allvarligt nu men något vi har extra koll på, säger som ni andra att de är verkligen tungt nu & funderar hur man ska orka några veckor till 😅 
    Jag har varit sjukskriven sen v17 hade aldrig orkat gå till jobbet som de är nu, orkar knappt med promenader med min vovve 😅

Nån mer som börjat förbereda inför bebisarnas ankomst? Vi är nästan klara här hemma nu, även bebisarnas bb väska är klar så bara min & sambons kvar 😊

• Sandralinnea123
    Grunkemoj skrev 2024-09-12 21:14:09 följande:

Skönt med extra koll. Ska på koll 17/9 igen. 
    Det är mycket tungt nu, jag gick ner till 50% från vecka 22 och nu är jag sjukskriven 100% från 3/9. Har snart ingen navel kvar. Gick in i vecka 27 idag (26+0). Har en hel del magproblem just nu, får extrema krampattacker med gaser som sitter fast i magen. En av bebisarna ligger väldigt långt ner och en ligger högt, gissar att det bidrar lite 😅 

Vi har fixat och donat rätt mycket i sommar eftersom vi visste att jag troligen inte skulle orka senare i graviditeten. Det mesta är klart, saknar lite underlakan till spjälsängen, men tänker att det inte är någon panik.

Ska fixa lite apotek till bebisarna samt mig själv till efter förlossningen är det tänkt. 

Fick f.ö en enorm chock när jag insåg att väntetiden hos försäkringskassan är 2 månader! Helgalet. Tur vi är två i hushållet.

Haha jag har ingen navel kvar heller, idag sa min sambo att den är borta 😅 
    Min stora ligger också längst ner med huvudet så gott som fixerad & min lilla ligger säte över hela magen typ.

Skönt att ni fått fixat mycket i sommar ☺️ 
    Ska också fixa lite apotek och liknande så de är färdigt, jag håller på att få igenom kejsarsnitt så hoppas bli klar med de snart också ☺️

Ja de tog 50 dagar för mig att få beslut för sjukskrivningen de är helt otroligt, som du skriver tur man är två..
  • Anonym (Rosa)

Hej hörrni, har ju som sagt di/di-tvillingar och fick för ett par dagar sedan en anteckning om att ena bebisen är på den övre delen/precis vid gränsvärdet av skalan om vad som anses vara ?rätt? mängd fostervatten. Läkaren har inga tider så fick en remiss till sjukhuset.. Hon såg att jag blev väldigt nervös och ledsen och sa att hon ångrade att hon hade berättat men att hon var tvungen Och bönade och bad om att jag inte skulle oroa mig. 

har inte gjort fostervattenprov, enbart litat på ultraljudsundersökningar och tänker inte googla någonting om man säger så, haha. det kan ju trots allt vara så att det bara är en lite högre nivå av fostervatten och inte någon hjärnskada, liksom. 

någon som däremot har samma? 

• Grunkemoj
    Sandralinnea123 skrev 2024-09-13 19:01:02 följande:
    Haha jag har ingen navel kvar heller, idag sa min sambo att den är borta 😅 
    Min stora ligger också längst ner med huvudet så gott som fixerad & min lilla ligger säte över hela magen typ.

Skönt att ni fått fixat mycket i sommar ☺️ 
    Ska också fixa lite apotek och liknande så de är färdigt, jag håller på att få igenom kejsarsnitt så hoppas bli klar med de snart också ☺️

Ja de tog 50 dagar för mig att få beslut för sjukskrivningen de är helt otroligt, som du skriver tur man är två..

Oj! Har du fått kämpa för att få snitt? mig frågade de typ vid första besöket vad jag föredrog 😅 jag sa att jag inte har någon preferens gällande det. 

bara 10 veckor kvar för min del nu. Hur länge har du kvar? :)

Svar på tråden Gravid med tvillingar